Európa autóipara a szakadék szélén: nyolc gyár is bezárhat a kínai verseny miatt

0

Az európai autóipar drámai átalakulás előtt áll – derül ki az AlixPartners friss elemzéséből, amelyet a Bloomberg ismertetett. A tanácsadó cég szerint a kereslet visszaesése és a kínai autógyártók térnyerése miatt a következő években akár nyolc autógyár is bezárhat a kontinensen. Az európai üzemek átlagos kapacitáskihasználtsága mindössze 55 százalék, ami messze elmarad a gazdaságosan működtethető szinttől.

A Stellantis a legnagyobb vesztesek között

A helyzet különösen kritikus a Stellantis számára, amely több európai üzemében – köztük a Fiat Panda és az Alfa Romeo Tonale gyártásáért felelős gyárakban – ideiglenesen felfüggesztette a termelést. Az elemzés szerint a vállalatnak komoly döntéseket kell meghoznia a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése érdekében.

Kínai gyártók előretörése: BYD és MG uralhatja a piacot

Az AlixPartners előrejelzése szerint az európai autógyártók 1–2 millió eladott járművet is elveszíthetnek az évtized végéig a kínai márkákkal szemben. A BYD és az MG már 2025-re megszerezheti az európai piac 5 százalékát, és 2030-ra akár 10 százalékos részesedést is elérhet. Ezek a gyártók olcsóbb, mégis technológiailag fejlett elektromos autókat kínálnak, amelyek komoly vonzerőt jelentenek a költségérzékeny európai vásárlók számára.

Gyárbezárások ára: több milliárdos társadalmi és politikai teher

Egy autógyár bezárása akár 1,5 milliárd euróba is kerülhet, miközben évekig elhúzódhatnak a tárgyalások a szakszervezetekkel és a munkavállalói képviselőkkel. Különösen Németországban bonyolult a helyzet, ahol a dolgozók közvetlenül képviseltetik magukat a vállalatok felügyelőbizottságaiban. Jó példa erre a Volkswagen, amely 2024-ben hónapokig küzdött egy bezárási tervvel: végül lemondott a német gyárbezárásról, és inkább kapacitáscsökkentést és több tízezer dolgozó elbocsátását választotta.

Az európai autópiac még mindig gyenge

A jelentés kiemeli, hogy egy autógyár csak akkor működik nyereségesen, ha évente legalább 250 ezer járművet gyárt. Ezzel szemben az európai autóeladások mindössze 0,9 százalékkal nőttek 2024-ben, ami még mindig elmarad a pandémia előtti szinttől.

Ha a kínai márkák valóban elérik, hogy évente 2 millió autót adjanak el Európában az évtized végére, az azt jelenti, hogy legalább nyolc európai gyár válik feleslegessé. Az autóipari túlkapacitás tehát elkerülhetetlen, és az iparág mélyreható szerkezeti átalakulás előtt áll.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!