A német kormány ismét bevezetné az elektromos autók vásárlásához nyújtott állami támogatást, ám ezúttal csak az alacsony és közepes jövedelmű háztartások részesülhetnének belőle. A bejelentést Lars Klingbeil (SPD), a kormány alelnöke tette meg, miután a koalíciós bizottság éjszakába nyúló tárgyalásokat folytatott. A programra három milliárd eurós keretösszeget különítenek el.
A pénz a Klíma- és Átalakulási Alapból, valamint az EU Szociális Alapjából érkezik, és célja, hogy segítse az alacsonyabb jövedelműeket a zéró emissziós közlekedésre való átállásban. Klingbeil hangsúlyozta, hogy ez nem jelent új kiadást az állam számára, hanem a meglévő források „újraelosztását” jelenti.
Milyen formában tér vissza a támogatás?
Egyelőre nem világos, milyen konstrukcióban indul újra a támogatás. Felmerült, hogy hasonló lesz a 2023 végén hirtelen megszüntetett környezetvédelmi bónuszhoz, de az is lehetséges, hogy szociális lízingprogramként valósul meg – a francia modell mintájára.
Az SPD már korábban is felvetette, hogy olcsó lízingkonstrukciót kellene biztosítani a kevésbé tehetős háztartások számára, akár 2027-es indulással. Isabel Cademartori, az SPD közlekedéspolitikai szóvivője nyáron úgy fogalmazott: „Elképzelhető, hogy valaki három éven keresztül havi 99 euróért vezethessen elektromos autót.”
A párt célja, hogy ne csak a szociálisan hátrányos helyzetű családokat, hanem a 40–60 ezer euró közötti éves jövedelmű ingázókat is bevonják a programba. Számukra az elektromos autó komoly anyagi és környezeti könnyebbséget jelenthetne a mindennapi munkába járás során.
Koalíciós vita után mégis megvalósulhat a program
A CDU/CSU és az SPD közötti tárgyalások során korábban heves vita bontakozott ki az elektromosautó-vásárlási támogatás újbóli bevezetéséről, és ez végül nem került be a hivatalos koalíciós megállapodásba. Ehelyett abban állapodtak meg, hogy az EU Klíma Szociális Alapjából finanszírozott, célzott program indul majd, amely a klímabarát közlekedés felé tereli az alacsony és közepes jövedelmű háztartásokat.
Ez a megközelítés teljes összhangban van Klingbeil mostani bejelentésével, amely a társadalmi egyenlőség és a fenntartható közlekedés kombinációját hangsúlyozza.
Részletek hamarosan, a döntés kulcspontjai napokon belül jönnek
A támogatási rendszer pontos részleteit a következő napokban ismertetik, beleértve, hogy vásárlási támogatásról vagy lízingről lesz-e szó, mekkora összegű kedvezményt kaphatnak az érintett háztartások, és milyen jövedelmi feltételekhez kötik majd az igénylést.
A témáról szó lesz a mai autóipari csúcstalálkozón is, amelyet a kancellárián tartanak. A megbeszélésen Friedrich Merz (CDU) kancellár és Lars Klingbeil (SPD) az autógyártók, beszállítók, az IG Metall szakszervezet és a VDA autóipari szövetség képviselőivel egyeztet majd a német elektromobilitási stratégia jövőjéről.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













