Toyota: 2027-re jön az 1000 km-es, szilárdtest-akkus elektromos autó

0

Toyota újabb mérföldkőhöz érkezett az elektromos járművek fejlesztésében: teljes erővel a szilárdtest-akkumulátorok felé fordul. A japán gyártó bejelentette, hogy 2027-re érkezhet az első, ilyen akkumulátorral szerelt elektromos autó, amely forradalmasíthatja a hatótávot, a töltési időt és a teljesítményt.

A vállalat célja, hogy világelsőként vezesse be a gyakorlatban is alkalmazható szilárdtest-technológiát, amivel új korszak nyílhat az elektromobilitás történetében.

Stratégiai partnerség a Sumitomo Metal Mining céggel

A Toyota hivatalosan is partnerséget kötött a Sumitomo Metal Mining vállalattal, hogy elindítsák a katódanyagok tömeggyártását a szilárdtest-akkumulátorokhoz. A közös projekt célja, hogy megteremtsék az ipari méretű gyártás alapjait, ezzel felkészülve az új típusú akkumulátorok sorozatgyártására.

A Toyota szerint az új akkumulátor drasztikusan növeli az energiasűrűségetrövidíti a töltési időt, és meghosszabbítja az élettartamot – mindezt kisebb méretben és alacsonyabb súly mellett.

Hogyan működik a szilárdtest-akkumulátor?

A jelenlegi, lítiumion-alapú akkumulátorok folyékony elektrolitot használnak, míg a szilárdtest-technológia esetében a katód, az anód és a szilárd elektrolit egyetlen, kompakt egységbe épül. Ennek köszönhetően nincs szivárgásveszélynagyobb biztonságot és jobb hőstabilitást biztosít, valamint lehetővé teszi az ultragyors töltést.

A Toyota ígérete szerint az új rendszerrel akár 1000 kilométeres hatótáv is elérhető lesz, míg a töltési idő néhány percre csökkenhet – ez valóban a „szent grál” lehet az elektromos autózásban.

A Sumitomo technológiai újítása kulcsfontosságú

Sumitomo Metal Mining már 2021 óta együtt dolgozik a Toyotával a katódanyagok fejlesztésén. A vállalat egyedi, poralapú szintézistechnológiát alkalmaz, amellyel rendkívül tartós és stabil anyagokat hoztak létre. Ezek az új komponensek kulcsszerepet játszanak majd a szilárdtest-akkumulátorok megbízhatóságában és hosszú élettartamában. A Sumitomo már eddig is szállított akkumulátoranyagokat különböző elektromos járművekhez, ám ez az együttműködés új szintre emeli a vállalat szerepét az elektromos korszakban.

Japán nagyvállalatok összefogása az új akkumulátorért

A Toyota nemcsak a Sumitomóval, hanem más japán óriáscégekkel is együttműködik – például az Idemitsu Kosan olajipari vállalattal. Az Idemitsu egy új, lítium-szulfid gyártóüzemet épít, amely az egyik legfontosabb alapanyagot biztosítja majd a szilárdtest-akkumulátorokhoz.

Az üzem 2027-ben kezdi meg működését, és évente mintegy 1000 tonna lítium-szulfidot állít elő. Ez döntő szerepet játszik abban, hogy Japán függetlenedhessen Kína és Dél-Korea akkumulátoriparától.

Nemzeti stratégiai cél Japánban

A szilárdtest-akkumulátorok fejlesztése nem csupán a Toyota üzleti érdeke: Japán kormányzati stratégiájának középpontjában is ez áll. A cél, hogy az ország saját, önálló akkumulátor-ellátási láncot hozzon létre, miközben csökkenti a külföldi függőséget.

Ehhez a Toyota és más nagyvállalatok mintegy 7 milliárd dollárt (1 billió jent) fektetnek be a hazai gyártási kapacitások bővítésébe, ezzel támogatva a gazdaság és a technológiai szektor fejlődését.

Forradalom az elektromos mobilitásban

Ha a Toyota tervei valóra válnak, a 2027–2028-as években piacra kerülő szilárdtest-akkumulátoros elektromos autókúj korszakot hozhatnak. Az akár 1000 kilométeres hatótáv, az ultragyors töltés és a nagyobb biztonság kombinációja minden korábbinál vonzóbbá teheti az elektromos autókat a vásárlók számára.

A technológia nemcsak áttörést jelent az autóipar számára, hanem meghatározhatja az egész globális energiagazdálkodás jövőjét is – a Toyota pedig láthatóan készen áll, hogy ennek élére álljon.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!