A BYD eBus B19 villanybuszok szeptemberi szóló változatai után most megérkeztek az első csuklós példányok is Budapestre, ezzel újabb mérföldkőhöz érkezett a főváros elektromos buszprogramja. A járművek a BKK szolgáltatási tenderét megnyerő ArrivaBus flottáját bővítik, és 2026 elején állnak majd forgalomba.
Az ArrivaBus összesen 82 tisztán elektromos BYD buszt vásárol – 58 szóló és 24 csuklós kivitelben. Minden jármű teljes hosszban alacsonypadlós, és a belvárosi valamint közép-budai vonalakon szolgál majd. A BKK közleménye szerint a csuklós flotta beérkezésével Budapest az ország legnagyobb elektromos csuklós buszflottáját tudhatja magáénak, ami hatalmas előrelépés a környezetbarát közösségi közlekedés felé.
2027-ig 70 új elektromos BYD busz érkezik
A fővárosi közlekedési vállalat tervei szerint 2027-ig összesen 70 új BYD villanybusz áll forgalomba, ebből 50 szóló és 20 csuklós típust szállít majd az ArrivaBus Kft. A szeptemberben megérkezett 30 szóló járművet most négy csuklós BYD eBus B19 követte, amelyek jelenleg előkészítés alatt állnak a forgalomba helyezéshez. A buszok a BYD csingtaoi gyárából érkeztek, mivel a vállalat komáromi üzemében nincs elég kapacitás ekkora flotta legyártására.
Nagy kapacitás és hatalmas akkumulátor
A BYD eBus B19 akár 125 utast is képes szállítani, köztük 41 ülőhellyel. A meghajtásról egy 563 kWh-s lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátor gondoskodik, ami bőséges hatótávot biztosít a városi üzemhez.
A buszok teljesen alacsonypadlósak, klimatizáltak, és a legmodernebb vezetéstámogató rendszerekkel vannak ellátva, például holttérfigyelővel, kerékpáros- és gyalogosérzékelővel, valamint fáradtságfigyelő rendszerrel. Az USB-töltőpontok az utasok kényelmét szolgálják. A BKK szerint ezek a járművek nemcsak környezetbarátabbak, de kényelmesebbek és csendesebbek is, ezzel növelve a közösségi közlekedés vonzerejét Budapesten.
Budapest lesz az elektromos buszok fővárosa
A csuklós eBus-okkal Budapest válik az ország éllovasává az elektromos buszok tekintetében. A forgalomba állítás előtt a járműveken még zajlanak a hatósági és műszaki előkészületek.
A buszokat felszerelik a FUTÁR utastájékoztató rendszerrel, jegykezelő egységekkel, kamerákkal és utasszámláló rendszerekkel. Közben az ArrivaBus telephelyén épül a töltőinfrastruktúra, amelyet a BYD buszokkal fognak valós körülmények között tesztelni.
A rendszer intelligens energiamenedzsmenttel működik majd, ami optimalizálja az éjszakai töltést és csökkenti az energiafogyasztást. Ezáltal nemcsak környezetkímélőbb, hanem üzemeltetési szempontból is hatékonyabb lesz a fővárosi buszflotta. A buszvezetők és karbantartók képzést kapnak, amely során elsajátítják az energiatakarékos vezetési technikákat és az energia-visszatáplálás optimális használatát.
A jövő közösségi közlekedése: tisztább, csendesebb, modernebb
A BKK a villanybuszok mellett 25 új dízelüzemű, alacsonypadlós és klimatizált buszt is forgalomba állított, és további 170 modern jármű érkezése is várható.
A tervek szerint 2027-re a budapesti buszállomány 90%-a már Euro 5-ös vagy modernebb emissziós besorolású lesz. Ennek köszönhetően évente több mint 8000 tonnával kevesebb károsanyag kerül a város levegőjébe. A BYD eBus B19 modellek a szükséges vizsgálatok, vezetői oktatások és tesztüzemek után 2026 tavaszán állnak forgalomba, de akár már korábban is feltűnhetnek Budapest útjain.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!