A következő generációs BMW X5 hivatalosan is öt különböző hajtáslánccal érkezik. A benzines, dízel, plug-in hibrid és tisztán elektromos verzió mellett 2028-ban debütál a hidrogén üzemanyagcellás változat is. Ezzel a BMW az X5-öt olyan modellcsaláddá teszi, amely szinte minden meghajtási igényt lefed.
Az iX5 Hydrogen után jön a sorozatgyártott modell
Nem meglepő, hogy a BMW az X5-öt választotta a projekt alapjául, hiszen a jelenleg futó, száz darabból álló iX5 Hydrogen tesztflotta is erre a modellre épült. Most azonban először erősítette meg a gyártó, hogy a hidrogénes változat az X5 sorozat hivatalos tagja lesz, és nem önálló modellként jelenik meg, mint például a Toyota Mirai. Joachim Post, a BMW AG igazgatótanácsának tagja hangsúlyozta: „Az új BMW X5-öt öt hajtáslánc-változattal kínáljuk, ezzel is bizonyítva technológiai úttörő szerepünket. A hidrogén kulcsszerepet játszik a globális dekarbonizációban, ezért elkötelezettek vagyunk a technológia fejlesztése mellett.”
Harmadik generációs hidrogén technológia
A sorozatgyártású hidrogénes X5 a BMW harmadik generációs üzemanyagcellás rendszerét kapja. Az első próbálkozás 2014-ben történt a 535iA modellel, amelynél a Toyota szállította az egész rendszert. A második generációnál, az iX5 Hydrogennél a Toyota már csak az üzemanyagcellákat adta, míg a rendszer fejlesztését a BMW végezte. A mostani, harmadik generáció a két vállalat közös együttműködésében készül, és nemcsak személyautók, hanem Toyota haszonjárművek számára is szinergiákat teremt.
Európai gyártás, amerikai összeszerelés
A hidrogénes rendszer gyártása Bajorországban és Ausztriában zajlik majd. Münchenben és Steyrben kompetenciaközpontokat alakítanak ki, ahol új gyártósorok, tesztpadok és üzemépületek készülnek. Steyrben már a prototípusok gyártása is elindult, míg a Landshut-i üzem szintén szállít majd kulcsfontosságú alkatrészeket. Az autó végső összeszerelése Spartanburgban, az Egyesült Államokban történik, ahol a BMW X5 jelenlegi modelljeit is gyártják.
Nem Neue Klasse, hanem CLAR platform
Az új X5 nem a Neue Klasse platformra épül, amelyet az új iX3 mutatott be, hanem a módosított CLAR architektúrát használja. Ez lehetővé teszi, hogy a BMW rugalmasan integrálja a belső égésű motorokat, hibrideket, elektromos meghajtást és a hidrogén üzemanyagcellás rendszert egyazon modellbe.
BMW és a hidrogén-infrastruktúra
A BMW nemcsak az autók fejlesztésében aktív, hanem a hidrogénes infrastruktúra kiépítésében is. A HyMoS (Hydrogen Mobility at Scale) kezdeményezés célja, hogy gazdaságilag életképessé tegye a hidrogénmobilitást. Ehhez különböző járműkategóriák – teherautók, buszok és személyautók – igényeit összevonva optimalizálják a hidrogéntöltő állomások kihasználtságát.
A H2 Mobility például ma már több hidrogént értékesít 350 bar nyomáson, amely a haszonjárművek szabványa, mint 700 bar-on, amelyet a személyautók üzemanyagcellás rendszere használ. Ez is jelzi, hogy a hidrogénes közlekedés jövője a nehézgépjárművekkel szorosan összefonódik, miközben a személyautók szerepe fokozatosan erősödik.
A hidrogén jövője a BMW szerint
A BMW úgy látja, hogy a HyMoS projekt segíti a már létező hidrogénes kezdeményezéseket abban, hogy kiaknázzák teljes potenciáljukat. Az iparági partnerek tapasztalatainak megosztása és a gyakorlati támogatás révén a hidrogénmobilitás fejlődése felgyorsulhat, és a hidrogén hosszú távon fontos szerepet tölthet be a fenntartható közlekedésben.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!