Megérkezett a jövő busza: brutális akkucsomaggal debütált a BYD C11

0

BYD Kínában bemutatta legújabb elektromos buszplatformját, amely a korábbiaknál fejlettebb technológiát kínál: 1000 voltos rendszerarchitektúra és cell-to-chassis (CTC) akkumulátorintegráció teszi forradalmivá. A bejelentés részeként a gyártó leleplezte első szériamodelljét is, a 11 méteres BYD C11-et, amely akár 593 kWh-s akkumulátorral is rendelhető.

e-Bus Platform 3.0 – a személyautók után a buszoknál is új korszak

Az új platform az „e-Bus Platform 3.0” nevet kapta, amely párhuzamot von a személyautós „e-Platform 3.0”-val. A kínai beszámolók szerint több olyan fejlesztés is átkerült a buszokba, amelyeket a BYD idén mutatott be személyautóknál, például a Tang EV és Han EV modellekben már alkalmazott 1000 voltos architektúra.

A legnagyobb előrelépés a Blade akkumulátorok CTC-integrációja, vagyis hogy a cellák közvetlenül a jármű alvázába kerülnek. Ez a megoldás helytakarékosabb, merevebb és biztonságosabb, hiszen a tengelyek közé épített szerkezet a váz részévé válik. Az iparági beszámolók szerint a BYD az eddigi legvékonyabb, buszokra tervezett Blade akkumulátort mutatta be.

Akkumulátor és hatótáv: akár 730 kilométer

A C11 több akkukonfigurációval érkezik: 184, 257, 311, 425 és 593 kWh közül lehet választani. Ez a kínai mérési ciklus szerint 220 és 730 kilométer közötti hatótávot biztosít. A gyártó kiemelte, hogy teljes terheléssel és bekapcsolt klímával is képes több mint 400 kilométert megtenni, ami reális adat lehet a mindennapi használat során.

A 11 méteres elektromos busz ezzel városi és elővárosi közlekedésben is versenyképes alternatívát kínál a dízelmodellekkel szemben.

Új energiahatékonysági és biztonsági megoldások

Az 1000 voltos rendszer nemcsak a hajtásláncot, hanem a töltést, az energiaelosztást és a klímát is táplálja. A szilícium-karbid alapú teljesítményelektronika és a hétfunkciós hőmenedzsment-rendszer akár 18%-os energiafogyasztás-csökkenést is elérhet, hideg időben pedig 50–80 kilométerrel növeli a hatótávot. A platformhoz opcionálisan aktív felfüggesztés is rendelhető.

A biztonsági fejlesztések között szerepel a BYD Driver Assistance System 2.0, az intelligens nyomatékszabályozás (iTAC), valamint új vészhelyzeti funkciók. Az utastérben elhelyezett vészgomb például egyetlen mozdulattal biztonságosan megállítja a buszt, míg a stabilitásvezérlő defekt esetén is segít az irányítás megtartásában.

Mikor érkezik a BYD C11?

Bár a BYD egyelőre nem közölte, hogy a C11 elektromos busz mikor és mely piacokon lesz elérhető, az biztos, hogy elsőként Kínában mutatják be. Az európai bevezetésről még nincs hivatalos információ, de a BYD eddigi stratégiája alapján könnyen elképzelhető, hogy néhány éven belül a kontinens útjain is feltűnhet a modell.

Az új platform és a C11 tehát egyértelmű üzenet: a BYD a buszgyártásban is vezető szerepre tör, miközben az elektromos közösségi közlekedést világszerte új szintre emeli.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!