A Honda elfordul az elektromos autóktól

0

Az utóbbi hónapokban a Honda jelentősen mérsékelte elektromos járművekkel kapcsolatos beruházásait. A vállalat korábban 10 billió japán jent különített el fejlesztésekre, ám ezt az összeget 30 százalékkal csökkentette. Eredeti céljuk az volt, hogy az évtized végére eladásaik 30 százalékát tisztán elektromos modellek tegyék ki, de ez a stratégia már nem él. A Honda új irányt jelölt ki: a karbonsemlegesség felé vezető út nem kizárólag az akkumulátoros elektromos autókon át vezet, hanem a hidrogén is kulcsszerepet kaphat.

Hidrogén és üzemanyagcella a középpontban

A Honda célja továbbra is az, hogy 2050-re teljesen karbonsemleges legyen. Jay Joseph, a Honda ausztrál divíziójának vezetője szerint az elektromos autók csupán egy eszközt jelentenek, de nem az egyetlen megoldást. A vállalat ezért egyszerre dolgozik szilárdtest-akkumulátorokon és üzemanyagcellás járműveken.

Ennek egyik példája a Honda CR-V e:FCEV, amely plug-in hibridként is működik. A 17,7 kWh-s akkumulátor akár 46 kilométeres tisztán elektromos hatótávot biztosít, míg a hidrogénüzemanyagcella hosszabb távokra kínál megoldást.

A versenytársak sem engedik el a hidrogént

A Honda nincs egyedül ebben az irányban. A Toyota és a Hyundai továbbra is a hidrogén mellett állnak, míg a BMW 2028-ban tervezi piacra dobni első üzemanyagcellás modelljét. A projektet a Toyota közreműködésével fejlesztik. Ezzel szemben a Stellantis teljesen leállította hidrogénnel kapcsolatos terveit.

A Toyota még kísérletezőbb utat választott: hidrogénnel működő belső égésű motort fejleszt, amelyet a Mazda és a Subaru bevonásával fejlesztenek. A cél olyan karbonsemleges motorok megalkotása, amelyek képesek üzemelni hidrogénnel, bioüzemanyaggal vagy szintetikus üzemanyaggal is.

A legnagyobb akadály: a hidrogén-infrastruktúra

A hidrogéntechnológia előtt álló legnagyobb kihívás a töltőállomások hiánya. A H2stations.org adatai szerint 2024 végén világszerte mindössze 1160 hidrogénkút működött. A szintetikus üzemanyagok esetében a helyzet még rosszabb, hiszen gyakorlatilag nem létezik kiépített infrastruktúra – egyedül a Porsche chilei üzeme említhető kísérleti példaként.

Elektromos autók előretörése világszerte

Noha sokan szkeptikusak a hidrogén jövőjével kapcsolatban, az elektromos autók folyamatosan teret nyernek. Akio Toyoda, a Toyota korábbi elnöke 2024 elején azt állította, hogy a tisztán elektromos járművek soha nem fogják meghaladni a 30 százalékos piaci részesedést. Az adatok azonban mást mutatnak.

Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 2024-ben a tisztán elektromos autók már a globális eladások több mint 20 százalékát tették ki, és 2025-ben várhatóan átlépik a 25 százalékot. Kína marad a legnagyobb piac, de Európában is erőteljes a növekedés. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss adatai alapján 2025 első felében az elektromos autók az új eladások 17,5 százalékát adták, szemben az egy évvel korábbi 13,9 százalékkal.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!