Mercedes-vezér: összeomolhat az európai autóipar a 2035-ös tilalom miatt

0

Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója kemény figyelmeztetést intézett az európai döntéshozókhoz: ha az Európai Unió nem gondolja újra a 2035-re tervezett belső égésű motoros új autók értékesítésének tilalmát, az autóipar összeomolhat a kontinensen. A Handelsblattnak adott interjúban úgy fogalmazott: „Szükségünk van egy valóságtesztre. Különben teljes sebességgel rohanunk a falnak. Természetesen dekarbonizálnunk kell, de ezt technológiasemlegesen kell megtenni. Nem szabad szem elől tévesztenünk a gazdaságunkat.”

A Mercedes irányváltása az elektromos átállásban

A Mercedes-Benz néhány éve még magabiztosan állt az elektromos jövő elé. 2021-ben a cég azt tervezte, hogy az évtized végére – ahol a piaci feltételek engedik – teljesen felhagy a belső égésű motorral szerelt autók gyártásával és értékesítésével. Azóta azonban éles irányváltás történt: a vállalat már attól tart, hogy a hagyományos motorok kivezetése megrengetheti az egész európai autóipart.

Källenius szerint, ha a szabályozás életben marad, a vásárlók a tilalom előtt rohamszerűen fognak benzin- és dízelautókat vásárolni, ami a klímavédelem szempontjából nem hozna valódi előrelépést.

Az elektromos autók piaci részesedése még messze az elvárásoktól

Az idei év első felében az elektromos autók piaci részesedése az EU-tagállamokban, az Egyesült Királyságban és az EFTA-országokban (Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc) mindössze 17,5% volt. A tölthető hibridek aránya 8,7%, míg a teljes hibrid kategória – ideértve a lágyhibrideket is – 35%-ot tett ki.

Ezek az adatok pedig messze elmaradnak az EU-s célkitűzésektől, ami tovább erősíti a Mercedes aggodalmát a 2035-ös tiltás realitásával kapcsolatban.

A 2035-ös tilalom még nem végleges

Bár a 2035-ös tilalom még nem végleges, a következő hónapokban várható felülvizsgálat. Az Európai Bizottság idén márciusban azonban megerősítette: kitart a 0 g/km CO₂-kibocsátású új autók mellett a következő évtized közepétől. Továbbá a Bizottság jelezte, hogy felgyorsítja az előkészítő munkát a CO₂-szabványok felülvizsgálatához, ami akár korábbi értékelést is jelenthet.

A Mercedes eladásai nem mutatnak áttörést az elektromos fronton

A Mercedes számára az aggodalom nem csak elméleti: az idei év első felében az elektromos járművek a globális értékesítés mindössze 8,4%-át adták, szemben a 2024-es 9,7%-kal. A tölthető hibridekkel együtt is csak 20,1% volt az elektrifikált modellek aránya. Mindez azt jelzi, hogy a kereslet továbbra is mérsékelt, és a teljes elektromos átállás üteme nem felel meg a szabályozási elvárásoknak.

Lehetnek kivételek a tiltás után is

Bár nem tudni, hogy a szabályozási szigor enyhül-e, egyre erősebb az ellenállás az EU-ban a teljes tiltással szemben. Szakértők szerint nem lenne meglepő, ha legalább a plug-in hibridek – sőt, talán a teljes hibridek – is túlélhetnék a 2034 utáni időszakot.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!