A BMW legújabb iX3 modellje, amely az új Neue Klasse platform első tagja, kiemelkedő környezetvédelmi eredményeket ér el már viszonylag rövid táv után. A gyártó szerint a WLTP-szabvány alapján számított adatok azt mutatják, hogy az iX3 50 xDrive változata már 21 500 kilométer után kevesebb CO₂-t bocsát ki, mint egy azonos teljesítményű belső égésű motorral szerelt jármű, ha az autót a szokásos európai árammixből töltik. Amennyiben az iX3-hoz csak megújuló energiaforrásokat, például napelemeket használnak, a megtérülési pont 17 500 kilométerre csökken.
ICCT-adatok is alátámasztják a BMW számításait
Ez az érték nagyon közel áll a Nemzetközi Tiszta Közlekedés Tanácsa (ICCT) által publikált tanulmány eredményéhez is, amely szerint az elektromos járművek átlagosan 17 000 kilométer megtétele után már kevesebb szén-dioxidot termelnek, mint hagyományos társaik – és ezt az előnyt akár 18 éven keresztül megőrzik. A BMW kissé magasabb számadatai részben annak tudhatók be, hogy a Neue Klasse indulása egy erősebb, kétmotoros modellváltozattal történt, amelyhez nagyobb akkumulátor is tartozik.
Fenntartható alapanyagok és zöld energia minden szinten
A BMW jelentős figyelmet fordít arra, hogy csökkentse a CO₂-egyenérték kibocsátást az ellátási láncban, a gyártási folyamatokban, valamint a használat alatti energiafogyasztásban. Az iX3-ban használt hatodik generációs akkumulátorcellák például 50%-ban újrahasznosított kobaltot, lítiumot és nikkelt tartalmaznak. Emellett a gyártás során használt energia is döntően megújuló forrásokból származik, így az akkumulátorcella wattóránkénti CO₂-kibocsátása 42%-kal alacsonyabb, mint az előző generációnál.
A jármű egyes alkatrészei – például a motortér borítása és az első csomagtartó (frunk) alja – 30%-ban újrahasznosított tengeri műanyagból készülnek. Ezek közé tartoznak például elhasznált halászhálók és kötelek is, amelyeket így körforgásban tartanak.

Új hajtás, kevesebb energia – gyártás Steyrből
Az iX3 új elektromos hajtásrendszere az osztrák Steyr gyárban készül, ahol sorozatgyártásban állítják elő a nagy hatékonyságú elektromos motorokat. Ezek nemcsak jobb energiahatékonysággal működnek, de a nyersanyag-felhasználásuk is optimalizált. A BMW célja, hogy a jármű összes alrendszerében javítsa az energiahatékonyságot – ideértve az aerodinamikai fejlesztéseket, a gördülési ellenállás csökkentését és az elektronikai rendszerek energiafogyasztásának visszafogását is.
Debrecen: új zöld irány a gyártásban
A BMW külön hangsúlyozza a debreceni gyártóegység szerepét is, ahol a termelés során csupán 0,1 tonna CO₂ kerül a légkörbe járművenként – ez kétharmaddal alacsonyabb, mint a BMW többi üzemében. Az üzem energiaszükségletének 25%-át helyben előállított napenergia fedezi, a fennmaradó rész is megújuló forrásból érkezik. A napelemek által termelt felesleges villamos energiát hőtároló rendszerekben gyűjtik, és például a fényezőüzem kemencéinek fűtésére használják.
Személyre szabott CO₂-kibocsátás: digitális funkciókban mérhető előny
A BMW a jövőben minden modellhez elérhetővé teszi a tényleges CO₂-lábnyomot is – nem csak a laboratóriumi körülmények között mért, elméleti értékeket. A „My BMW” és „Mini” mobilalkalmazások már most képesek megmutatni egy-egy autó valós energiafelhasználásából és gyártási eredetéből származó CO₂-kibocsátását. Ez a funkció jelenleg belső égésű motoros modelleknél is elérhető, de hamarosan kiterjesztik a Neue Klasse elektromos járművekre is, ezzel is erősítve a BMW technológiasemleges megközelítését.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!