A BMW hivatalosan is elindította a hatodik generációs, teljesen elektromos hajtásláncok sorozatgyártását az ausztriai Steyr városában, ezzel fontos mérföldkőhöz érkezett a vállalat a Neue Klasse elektromos járműcsalád bevezetésében. Ez az első alkalom, hogy teljes egészében elektromos hajtáslánc készül a steyri üzemben, amely eddig főként belső égésű motorok és vegyes hajtásrendszerek gyártásáért volt felelős.
Gen6: új technológia, új szintű hatékonyság
A Steyrben gyártásba kerülő Gen6 eDrive hajtáslánc az eddigi ötödik generációs rendszereknél nemcsak hatékonyabb, de technológiailag is jelentős előrelépést képvisel. Megmaradt a gerjesztett szinkronmotor (SSM) koncepciója, így továbbra sincs szükség ritkaföldfémekre, mint az állandó mágnesekre. A Gen6 ugyanakkor már 800 voltos rendszert és szilícium-karbid (SiC) alapú félvezetőket használ, amelyek sokkal hatékonyabbak a korábbi, tiszta szilíciumos megoldásoknál.
Hazai alapanyag és házon belüli gyártás
A gyártási folyamatban kulcsszerepet játszanak az osztrák beszállítók, így például a linzi Voestalpine biztosítja a speciális elektromos acélt, míg a végszerelés során minden komponens egy Landshutból származó, BMW által gyártott alumínium házba kerül. Az inverterek immár saját, steyri gyártósoron készülnek egy dedikált tisztatérben, így a gyár belépett a teljes elektromos rendszertechnika világába is.
Az inverterek az elektromos hajtás kulcselemei, amelyek az akkumulátor egyenáramát váltóárammá alakítják, biztosítva a motor működéséhez szükséges mágneses mezőt. Ez a folyamat nemcsak precíz, hanem rendkívül hatékony is, hiszen minden hő formájában elveszett energia a jármű hatótávját csökkentené.
Moduláris gyártás, rugalmas platform
A Gen6 hajtásláncok moduláris rendszerű gyártása lehetővé teszi, hogy a Neue Klasse modellek különféle hajtásváltozatai könnyedén alkalmazkodjanak a gyártási követelményekhez. Két új szerelősoron, több mint 1000 ember dolgozik a hajtásláncokon Steyrben, ahol a gyártási felfutás már 2024 szeptemberében megkezdődött.
A Gen6 hajtásláncokat kizárólag a Neue Klasse elektromos modelljei használják, míg az eddigi, Gen5 rendszerű hajtások továbbra is a németországi Dingolfing üzemben készülnek.
Új iX3 és i3: már az új hajtással
Az első Gen6 hajtáslánccal szerelt Neue Klasse modell az új, Debrecenben készülő BMW iX3 lesz, amelyet egy müncheni szedán követ, feltehetően i3 néven. A BMW szerint a jövőbeli iX3 xDrive 50 modell a jelenlegi ötödik generációs változathoz képest 40%-kal kevesebb energiaveszteséggel, 20%-kal alacsonyabb gyártási költséggel és 10%-kal kisebb tömeggel fog rendelkezni. Ez összesítve mintegy 20%-os hatékonyságnövekedést eredményez, miközben az elméleti hatótáv akár 800 kilométer (WLTP) is lehet.
A világpremier 2025 szeptember elején várható, az IAA Mobility kiállítást megelőzően, ahol a BMW várhatóan teljes pompájában bemutatja a Neue Klasse jövőjét.
Steyr a BMW elektromos jövőjének központja
Milan Nedeljković, a BMW gyártásért felelős igazgatósági tagja szerint „ma tesszük le a BMW-csoport jövőjének alapjait”, utalva arra, hogy a steyri gyártás kulcsszerepet kap a globális elektromos átállásban. Klaus von Moltke, a motorgyártásért felelős vezető hozzátette: „amit ma itt elindítunk, az nem csupán egy gyártási felfutás – ez egy határozott elköteleződés Európa, a technológia és a jövő mellett.” A Gen6 eDrive bevezetése így nemcsak technológiai áttörést, hanem regionális gazdasági erősödést is jelent, különösen Ausztria és Magyarország térségében.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!