A Tesla jelentős lépést tett az akkumulátoros energiatárolás amerikai gyártási kapacitásának megerősítése felé, ugyanis állítólag 4,3 milliárd dollár értékű LFP akkumulátorcellát rendelt az LG Energy Solutiontől. A dél-koreai gyártó megerősítette, hogy nagy volumenű hároméves szerződést kötöttek, bár a vevő kilétét hivatalosan nem tették közzé. A Reuters értesülései szerint azonban a megrendelő a Tesla, amely az energiatároló rendszereihez – például a Powerwall és a Megapack termékekhez – kívánja felhasználni a cellákat, nem pedig elektromos autókhoz.
A megállapodás értelmében az LGES 2027 és 2030 között világszerte szállítja majd az LFP cellákat, amelyek gyártása az Egyesült Államokban, valószínűleg Michigan államban történik majd.
Az amerikai gyártás célja: függetlenedés a kínai importtól
A háttérben a Tesla kínai beszállítóktól való függőségének csökkentése áll. A növekvő amerikai importvámok jelentősen megemelték a Kínából érkező akkucellák költségeit, különösen az energiatároló üzletág számára. A Tesla pénzügyi igazgatója, Vaibhav Taneja már korábban jelezte, hogy az új vámszabályok aránytalanul nagy nyomást helyeznek a vállalat energiarészlegére, amely eddig főként kínai LFP cellákra épített.
Az amerikai termelésre való átállás tehát stratégiai lépés, amely nemcsak az ellátási láncot teszi rugalmasabbá, hanem csökkenti a geopolitikai kockázatokat is. A Tesla egyébként már bejelentette, hogy 2025 végéig üzembe helyezi saját lítiumfinomítóját az Egyesült Államokban, és megkezdi saját LFP celláinak gyártását is. Ám mivel a vállalat nem tudja teljesen lefedni saját igényeit, kiegészítő szállításokra továbbra is szükség van – így indokolt a mostani LGES-megállapodás.
Miért éppen LFP? – Előnyök és alkalmazási területek
A lítium-vasfoszfát (LFP) technológia energiasűrűsége alacsonyabb, mint a nikkel-mangán-kobalt (NMC) kémiáé, ám megbízhatóság, ciklusszám és költséghatékonyság szempontjából kiemelkedő. Ez különösen fontos az energiatároló rendszerek esetében, ahol a hosszú élettartam és az alacsony költség fontosabb, mint a kompakt méret vagy a nagy teljesítmény. Éppen ezért a Tesla Powerwall és Megapack rendszerei eddig is főként LFP cellákkal készültek – főleg a kínai CATL-től és egy ideig a BYD-től származó megoldásokkal.
Bár az LFP cellákat a Model 3 és Model Y alapverzióiban is használja a Tesla, ezek aránya nem ismert, és az ilyen típusú akkumulátorokat a cég nem részletezi modellbontásban.
A Tesla energiarészlege egyre fontosabb tényező
A Tesla energiarészlege – amely magába foglalja az akkumulátoros tárolórendszereket és napelemes megoldásokat – folyamatosan növekvő szerepet játszik a vállalat működésében. A 2025 második negyedéves beszámoló szerint ez a divízió már a teljes bevétel 12,4 százalékát adta, míg korábban ez az arány 10 százalék körül mozgott. A növekedés egyenlőtlen, hiszen az energiatároló rendszerek telepítése nem olyan állandó ütemű, mint az autógyártás, de a Powerwall telepítések már öt egymást követő negyedévben növekedtek.
Ez is indokolja, hogy a Tesla komolyan épít a szektorra, és hosszú távon versenyképes amerikai gyártási bázist kíván kialakítani, amely független a kínai importtól és megfelel a Biden-adminisztráció iparpolitikai célkitűzéseinek.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!