Elektromos autókat fog gyártani Európában a Toyota 

0

A Toyota 2028-ban elindítja első európai akkumulátoros elektromosautó-gyártását, és ennek helyszíne a vállalat csehországi, kolíni üzeme lesz. A lépés fordulópontot jelent a japán gyártó európai stratégiájában, ezzel a döntéssel pedig a Toyota egyrészt alkalmazkodik az egyre szigorúbb uniós kibocsátási normákhoz, másrészt 2035-re karbonsemlegességet kíván elérni Európában.

Évi 100 ezer elektromos SUV a kolíni üzemből

Nikkei japán gazdasági lap információi szerint a Toyota évente mintegy 100 ezer darab elektromos SUV előállítását tervezi, mégpedig a Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) nevű leányvállalatán keresztül. A kolíni üzemben készülő modell a Toyota egyre bővülő elektromos modellportfólióját erősíti majd, amely 2026-ra már 14 különböző EV-típust kínál az európai piacon. E modellek között találjuk a C-HR+ SUV-t és a bZ4X frissített változatát is.

A cég ezzel tudatosan készül az EU 2035-ös belső égésű motoros autók tilalmára, miközben csökkenti a logisztikai lábnyomát és növeli a gyártás lokalizáltságát. A Toyota jelenlegi célkitűzései között szerepel, hogy 2035-re karbonsemleges legyen a teljes európai működése.

A globális EV-stratégia változik, de az európai célkitűzések maradnak

A Toyota már korábban bejelentette, hogy háromszorosára bővíti globális elektromos modellkínálatát 2027-ig, és eredetileg azt tervezte, hogy egy évvel korábban, 2026-ra eléri az évi egymillió darabos gyártást. Azóta azonban a kereslet és a piaci realitások módosításokat hoztak, és a 2026-os célszámot 800 ezerre korrigálták. Így például késik a háromüléses elektromos SUV kentuckyi gyártása, de Európában továbbra is a tervek szerint haladnak a fejlesztések.

A helyi gyártás előnyei: kisebb emisszió, nagyobb rugalmasság

A Toyota szerint a helyi gyártás kiépítése Európában kulcsfontosságú a fenntarthatósági célok eléréséhez. Ezzel egyszerűbbé válik az ellátási lánccsökken a szállításból származó emisszió, és növekedhet a költséghatékonyság is. Emellett könnyebb megfelelni a szigorúbb uniós szabályozásoknak, például a flottaszintű CO₂-kibocsátási előírásoknak vagy az Euro 7 szabályrendszernek.

A kolíni üzem múltja és jelene

kolíni gyár 2002-ben kezdte meg működését, eredetileg Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) néven, a Toyota és a PSA közös vállalkozásaként. 2021. január 1-jétől a létesítmény teljes mértékben a Toyota tulajdonába került, és azóta Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) néven működik. Jelenleg itt gyártják a Toyota Aygo X és a Toyota Yaris modelleket.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!