Így ad második életet a Peugeot a használt akkumulátoroknak

0

A természeti erőforrások kimerülése és a hulladéktermelés drámai növekedése rávilágított arra, hogy a hagyományos, lineáris gazdasági modell – amelyben gyártunk, használunk, majd kidobunk – már nem fenntartható. A Peugeot, a Stellantis csoport tagjaként, úttörő módon reagál a kihívásokra: céljuk, hogy az elektromos járművekhez használt alkatrészek, különösen az akkumulátorok, ne hulladékként végezzék, hanem új szerepkörben szolgáljanak tovább.

körforgásos gazdaság alapelve az, hogy az anyagok és termékek értéke minél tovább megőrizhető legyen a rendszerben. Ennek megfelelően az elektromos autókban használt akkumulátorok – noha egy idő után már nem alkalmasak járművek hajtására – kiválóan hasznosíthatók például statikus energiatároló rendszerekben.

A SUSTAINera és REMAN program: új ipari szemlélet

A Peugeot válasza a fenntarthatósági kihívásokra a Stellantis által életre hívott SUSTAINera körforgásos üzletág, amely radikálisan új szemléletet vezet be az autógyártásba. Ennek egyik fő pillére a REMAN kezdeményezés, amelynek célja kopott vagy hibás alkatrészek – például generátorok, önindítók vagy turbófeltöltők – újragyártása.

Az újragyártási folyamat során az alkatrészeket szétszerelik, megtisztítják, felújítják, majd tesztelés után újra forgalomba hozzák, immár teljes garanciával. Ez nemcsak költséghatékony, de akár 84%-kal kevesebb nyersanyag-felhasználással és 30–80%-kal alacsonyabb CO₂-kibocsátással jár. A REMAN program mára már több mint 40 alkatrésztípusra és 12 000 cikkszámra terjed ki.

Használt akkumulátorok új szerepben: energiatárolás megújuló forrásból

A Peugeot és a Stellantis a használt akkumulátorok második életének biztosításán is aktívan dolgozik. A cél: az elektromos járművekből kivett, de még jelentős kapacitással rendelkező akkuk újrahasznosítása állandó energiatárolóként, például napelemparkok vagy ipari létesítmények mellett. Ezáltal nemcsak a hulladék csökken, hanem a megújuló energia tárolása és felhasználása is hatékonyabbá válik.

PIONEER projekt: második élet az e-208 és e-2008 akkumulátorainak

Az egyik legnagyobb szabású példája a koncepciónak az olaszországi PIONEER projekt, amelyet az Enel, az ADR (a római repülőterek üzemeltetője) és a Fraunhofer Intézet közösen indított. A projekt központja a római Fiumicino repülőtér, ahol 78 darab Peugeot e-208 és e-2008 modellből származó akkumulátor működik egy 10 MWh-s energiatároló rendszerben.

Ezek az akkumulátorok összesen 3,9 MWh energiatárolásra képesek, amelyet a repülőtér saját, 31 GWh-s napelemparkja tölt fel. A rendszer így teljes egészében megújuló energiaforrásokra támaszkodik, miközben segít kiegyenlíteni a fogyasztási csúcsokat és növeli az energiarendszer stabilitását. A számítások szerint a projekt tíz év alatt legalább 16 ezer tonnával csökkenti a CO₂-kibocsátást, ami jelentős lépés a repülőterek fenntarthatóbb működése felé.

Új irány a jövő mobilitása felé

PIONEER projekt és a SUSTAINera program egyaránt azt bizonyítják, hogy a fenntarthatóság, gazdaságosság és technológiai innováció nem kizárják, hanem erősítik egymást. A Peugeot és a Stellantis új jövőképet mutat az autóiparnak, amelyben az elektromos járművekhez kapcsolódó technológiák nemcsak a közlekedésben, hanem az energiaiparban is értéket teremtenek.

A körforgásos modell nem csupán elméleti irányelv – konkrét, működő példák igazolják, hogy a használt akkumulátorok nem szemét, hanem erőforrás. A Peugeot törekvései így nemcsak a bolygó tehermentesítéséhez járulnak hozzá, hanem a jövő mobilitásának egyik alapkövét is lefektetik.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!