A Stellantis hivatalosan is megszünteti az európai hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztését, miután az infrastruktúra hiánya és a piac gazdasági életképességének hiánya ellehetetlenítette a technológia bevezetését. A döntés következményeként nem indul el a Pro One hidrogénhajtású kishaszonjárművek gyártása sem a franciaországi Hordain, sem a lengyelországi Gliwice üzemekben.
Stratégiai újragondolás: három fő ok a leállítás mögött
A vállalat közlése szerint a döntést egy átfogó stratégiai felülvizsgálat előzte meg, amely azt vizsgálta, milyen kilátásai vannak a hidrogéntechnológia középtávú alkalmazásának a könnyű haszonjárművek szegmensében. A három fő ok a következő volt: az elégtelen töltőinfrastruktúra, a gyártási felskálázáshoz szükséges magas beruházási költségek, valamint a vásárlói ösztönzők hiánya, amelyek nélkül nincs elegendő kereslet a piacon.
A brit hidrogéntervek is elestek
A Stellantis már néhány nappal korábban bejelentette, hogy leállítja az Egyesült Királyságra vonatkozó hidrogénjármű-fejlesztési terveit is. A jobbkormányos modellek gyártása szintén Franciaországban és Lengyelországban történt volna. Ez a döntés éles váltás a korábbi stratégiához képest: még 2024 áprilisában is arról beszélt Jean-Michel Billig, a Stellantis hidrogénprogramjának vezetője, hogy a hidrogénes kishaszonjárművek akár 40%-os piaci részesedést is elérhetnek a jövőben. A közepes és nagy hidrogénhajtású modellek sorozatgyártása pedig csak 2024 elején indult el.
Komoly műszaki lehetőségek – kihasználatlanul
A közepes méretű furgonok szegmensében – például a Citroën ë-Jumpy, a Fiat E-Scudo, az Opel/Vauxhall Vivaro és a Peugeot E-Expert – a második generációs üzemanyagcellás rendszer akár 400 kilométeres hatótávot és 4 percen belüli tankolási időt biztosított volna. A nagyobb járművek, például az ë-Jumper, E-Ducato, Movano és E-Boxer, akár 500 kilométeres hatótávolságot és 5 perc körüli töltési időt kínáltak.
A Stellantis ezzel azokat a vásárlókat kívánta megcélozni, akik elektromos hajtásra szeretnének váltani, de nem hajlandók elfogadni a hosszú akkumulátortöltési időket. A valóság azonban az lett, hogy a hidrogéntöltő infrastruktúra hiánya és a hidrogén magas ára túl nagy akadályt jelentett a széles körű elterjedéshez.
Váltás az elektromos és hibrid technológiák felé
„Egy olyan piaci környezetben, ahol a vállalatnak meg kell felelnie az egyre szigorúbb európai CO₂-szabályozásoknak, a Stellantis úgy döntött, hogy leállítja az üzemanyagcellás hidrogéntechnológia fejlesztését” – nyilatkozta Jean-Philippe Imparato, a Stellantis európai operatív igazgatója. „A hidrogénpiac továbbra is szűk szegmens, középtávon sem kínál gazdaságilag életképes lehetőséget. Versenyképességünk és ügyfeleink elégedettsége érdekében világos és felelős döntéseket kell hoznunk.”
Nincs elbocsátás, a fejlesztők máshol folytatják
A vállalat megerősítette, hogy a döntés nem jár elbocsátásokkal az érintett gyártóüzemekben. A kutatás-fejlesztési részlegek dolgozóit és a kapcsolódó projekteket más elektrifikációs feladatokra csoportosítják át, ahol a Stellantis továbbra is számít szakértelmükre.
Mi lesz a Symbio sorsa?
A döntés kérdéseket vet fel a Symbio jövőjével kapcsolatban is, amely egy hidrogén üzemanyagcella-rendszerek fejlesztésére létrehozott vegyesvállalat, és amelyben a Stellantis a Forvia és a Michelin mellett részvényesként van jelen. A vállalat közölte: „megkezdtük az egyeztetéseket a Symbio részvényeseivel, hogy felmérjük a piaci környezet hatásait, és a legjobb megoldásokat találjuk meg a Symbio érdekeinek megóvására, a felek kötelezettségvállalásai mentén.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!