Több milliárd fontos elektromobilitási offenzívát indított a brit kormány

0

Az Egyesült Királyság újabb jelentős lépést tett az elektromos mobilitás felé vezető úton, miután bejelentette a DRIVE35 névre keresztelt új, nagyszabású beruházási csomagot. A kezdeményezés célja, hogy megerősítse a brit autóipar jövőjét, miközben felgyorsítja a zéró kibocsátású járművekre való átállást. A program 2030-ig 2 milliárd fontnyi közvetlen támogatást biztosít, további 500 millió fontot pedig kutatás-fejlesztésre különítettek el 2035-ig.

DRIVE35 része a brit kormány Advanced Manufacturing Sector Plan nevű iparfejlesztési stratégiájának. A cél nem kevesebb, mint több ezer munkahely megvédése és a globálisan versenyképes elektromos járműipari ellátási lánc kiépítése az Egyesült Királyságon belül.

Széleskörű támogatás: gyáraktól a startupokig, prototípusoktól a töltőkig

A DRIVE35 nem csupán a nagyvállalatok, hanem a kis- és középvállalkozások, innovatív startupok és új technológiai fejlesztések támogatására is kiterjed. Az állami finanszírozás révén olyan projektek valósulhatnak meg, amelyek a zéró kibocsátású járművek sorozatgyártásához, az akkumulátorgyártáshoz, valamint a prototípusfejlesztéshezkapcsolódnak.

A program ezen kívül a töltőinfrastruktúra bővítésére is forrást biztosít, amellyel azokat a háztartásokat és vállalatokat célozzák meg, amelyek jelenleg nem rendelkeznek saját töltési lehetőséggel.

Lassuló átállás, növekvő iparági nyomás

Bár az Egyesült Királyság 2024-ben Európa legnagyobb elektromosautó-piacává vált – 382 ezer eladott járművel és több mint 82 ezer nyilvános töltőponttal – a ZEV (Zero Emission Vehicle) előírások által meghatározott ütemet nem sikerült tartani.

A gyártók számára kötelező érvényű kvóták teljesítése csak jelentős árengedményekkel volt lehetséges, mivel a korábbi állami vásárlási támogatások kivezetése visszavetette a keresletet. Az iparág részéről egyre nagyobb volt az ellenállás: a Stellantis például azt helyezte kilátásba, hogy bezárja lutoni gyárát, ha nem változik a szabályozási környezet. Ez a gyár végül valóban bezárt 2025 márciusában.

Ezzel párhuzamosan elbukott a Britishvolt gigagyár terve, így az elektromos átállásban csak néhány szereplő, például a Nissan sunderlandi üzeme és a hozzá kapcsolódó AESC akkumulátorgyár tudott előrelépni.

Reynolds miniszter: a legnagyobb iparpolitikai lépések egyike jön

Jonathan Reynolds üzleti és kereskedelmi miniszter szerint a DRIVE35 program az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb iparpolitikai beavatkozása. Mint fogalmazott: „Segítünk a brit autógyártóknak, hogy az élre kerüljenek, szorosan együttműködve a befektetőkkel annak érdekében, hogy globálisan versenyképes elektromos járműipari ellátási láncot építsünk ki az Egyesült Királyságban.”

A miniszter kiemelte, hogy az Egyesült Államokkal kötött új kereskedelmi megállapodás csökkenti a vámokat, valamint az iparstratégia részeként az áramárak mérséklése és a ZEV-előírások frissítése is a célok között szerepel, hogy a brit autóipar megőrizze munkahelyeit és globális versenyképességét.

Újra jöhet a vásárlási támogatás – akár már a héten bejelentik

A legfrissebb sajtóértesülések szerint a brit kormány már ezen a héten bejelentheti az elektromos autók vásárlásához nyújtott új támogatási programjátHeidi Alexander közlekedési miniszter a BBC-nek nyilatkozva megerősítette, hogy: „A héten bejelentünk majd néhány lépést, amelyek segítenek elérhetőbbé tenni az elektromos autók megvásárlását az emberek számára.”

Telegraph úgy tudja, hogy a kormány 640 millió fontot különít el a programra, amely a 2022-ben megszűnt, nagy sikerű EV-vásárlási támogatás mintájára működhet majd. A támogatás tartalmazhat egy maximálisan támogatott vételárat, és prioritást élvezhetnek a brit gyártású modellek – ezzel is ösztönözve a hazai gyártók fejlődését.

További 63 millió font a töltőinfrastruktúrára

A kormány emellett 63 millió fontnyi új forrást különít el a töltőhálózat bővítésére, különös tekintettel az otthoni töltési lehetőséggel nem rendelkező háztartásokra. A keretből cégek telephelyein, valamint az NHS – a brit állami egészségügyi rendszer – járműflottájában is új töltőpontokat létesítenek.

A LEVI (Local Electric Vehicle Infrastructure) program 381 millió fontos keretéből több mint 100 000 új töltőpont kiépítését tervezik. Ezzel azok is könnyebben tudják majd használni az elektromos járműveket, akik városi, többszintes lakóépületekben vagy töltő nélküli környezetben élnek.

Új remény az iparágnak – de hosszú út áll még előtte

A DRIVE35 csomag és az esetleges új vásárlási támogatások fordulópontot jelenthetnek a brit elektromosjármű-piac számára, amely az elmúlt évben jelentős nyomás alatt állt. Bár a cél, hogy az Egyesült Királyság globális éllovas maradjon a zéró kibocsátású járművek terén, egyelőre nem garantált a siker – különösen a gyártói elköteleződés, az infrastruktúra kiépítettsége, valamint a fogyasztói bizalom szempontjából.

A következő hónapok kulcsfontosságúak lesznek: a támogatások gyors bevezetésea ZEV-előírások rugalmasabb kezelése és a töltőpontok gyors ütemű kiépítése együttesen teremthetik meg azokat a feltételeket, amelyekkel az Egyesült Királyság valóban megerősödhet az elektromos jövő felé vezető úton.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!