A Jaguar egykor a brit autógyártás egyik legsugárzóbb márkája volt, mára azonban súlyos identitásválság és drámai piaci visszaesés jellemzi a céget. A márka új reklámkampánya, amely társadalmi érzékenyítést helyezett előtérbe, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – sőt, sokak szerint épp ez mélyítette tovább a Jaguar válságát. A New York Post beszámolója szerint a kampány inkább elidegenítette a hagyományos vásárlóközönséget, mintsem új vevőket vonzott volna be.
Eladási számok: történelmi mélyponton az európai piacon
A márka problémáit az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb, 2025. júniusi jelentése is alátámasztja. A statisztikák szerint 2025 áprilisában mindössze 49 új Jaguar talált gazdára az európai piacokon – miközben egy évvel korábban még 1961 darabot adtak el ugyanebben az időszakban. Ez 97,5%-os visszaesést jelent egyetlen év alatt.
Az év első négy hónapját vizsgálva is borús a kép: január és április között összesen csak 2665 autót sikerült értékesíteni, ami 75%-os éves csökkenést jelent. A számok minden eddiginél élesebben jelzik a Jaguar jelenlegi gyengeségét a globális prémium piacon.
A kampány, ami többet ártott, mint használt?
Különösen kellemetlen a jelenlegi visszaesés időzítése, hiszen a Jaguar 2024 őszén indított el egy új marketingkampányt, amelynek célja az volt, hogy modern arculattal és friss értékrenddel pozicionálja újra a márkát. A kampányban a sokszínűséget és társadalmi inkluzivitást hangsúlyozó üzenetek kerültek előtérbe, ám klasszikus autós tematikák szinte teljesen hiányoztak.
A reklámfilmben nemileg nem besorolható, különböző etnikumú modellek szerepeltek élénk színű öltözetben, miközben olyan szlogenek hangzottak el, mint „Szakíts a megszokottal” vagy „Töröld el az átlagost”. Azonban meglepő módon maguk az autók – a márka termékei – alig kaptak szerepet a kampányban, amit sok szakértő végzetes hibaként értékel.
A Tata Motors szerint nincs ok pánikra – de a számok mást mutatnak
A Jaguar tulajdonosa, az indiai Tata Motors ezzel szemben nem tekinti drámainak a helyzetet. Szerintük az aktuális eladási adatok nem tükrözik pontosan a márka valós pozícióját, mivel a vállalat egy nagy átalakulási folyamat közepén jár.
A közlemény szerint a Jaguar 2025-re gyakorlatilag teljesen leállította a belső égésű motorral szerelt járművek gyártását, és az első, teljesen elektromos, négyajtós GT-modell csak az év végén kerül bemutatásra, méghozzá nagyjából 200 000 dolláros árcédulával. A márka tehát egyértelműen a felsőkategóriás EV-szegmensben kíván újrapozícionálni.
Kommunikációs hiba vagy készlethiány? A szakértők is bizonytalanok
A piaci elemzők egyelőre nem tudják biztosan megállapítani, hogy az eladások meredek visszaesése inkább az új modellek hiányának, vagy a marketingkommunikáció félresikerülésének tudható-e be. A közösségi médiában tapasztalt reakciók viszont egyértelmű tendenciát mutatnak: sok korábbi rajongót elidegenített a márka új vizuális és üzeneti iránya.
Különösen nagy port kavart, hogy a Jaguar megvált az ikonikus, ugrásra kész párduc emblémájától, amely évtizedeken át a márka legismertebb szimbóluma volt. Ez sokakban azt az érzést keltette, hogy a márka megtagadja saját örökségét.
Drámai visszaesés globálisan is: mi jön most?
2018-ban a Jaguar még több mint 180 ezer járművet értékesített világszerte, ám 2024 végére ez a szám mindössze 27 ezerre zsugorodott. Ez több mint 85%-os globális visszaesést jelent mindössze hat év alatt.
A jelenlegi trendek alapján egyre többen kérdőjelezik meg, hogy a Jaguar képes lesz-e kilábalni ebből a mély válságból, vagy örökre elveszíti helyét a prémiumkategóriás autógyártók élvonalában.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!