A kínai BYD autógyártó – a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója – az elmúlt hónapokban érzékelhetően lassította gyártási és terjeszkedési ütemét. Több kínai üzemében csökkentette a műszakok számát, és elhalasztotta az új gyártósorok beindítását. A változtatás mögött túltermelés, készletfelhalmozás és az árháború negatív hatásai állnak, amelyeket éppen maga a BYD indított el a kínai piacon.
Gyárleállás és műszakcsökkentés több üzemben
A Reuters hírügynökség két belső forrásra hivatkozva közölte: a BYD legalább négy kínai gyárában egyharmaddal mérsékelte a termelést, és megszüntette az éjszakai műszakokat. A vállalat ugyan nem tett hivatalos bejelentést, de új gyártósorok kiépítése is szünetel.
A növekedés megtorpanhat – készletháború és túlkínálat a háttérben
Bár a BYD az elmúlt években óriási növekedést produkált, mára Kína legnagyobb autógyártójává vált, a legfrissebb jelek arra utalnak, hogy a növekedés üteme megtorpanhat. A négy héttel ezelőtt kezdődött kedvezményhullám után a vállalat egyre komolyabb készletproblémákkal küzd, miközben a kínai piacon egyre élesebb a verseny. Jelenleg a BYD eladásainak mintegy 80%-a még belföldön történik, de az export folyamatosan növekszik.
Riasztó számok a kereskedőknél
A Kínai Autókereskedők Szövetsége májusi jelentése szerint a BYD márkakereskedői átlagosan 3,21 hónapnyi készlettel rendelkeztek – ez a legmagasabb érték a kínai gyártók között. Ezzel szemben az iparági átlag csupán 1,38 hónap. A Kínai Autókereskedők Kamarája ezért felszólította a gyártókat, hogy a tényleges kereslet alapján állítsák be a gyártást, és ne árasztják el autókkal a piacot.
Ambiciózus célok, de kérdéses a megvalósítás
A BYD tavaly világszerte 4,27 millió járművet adott el, és az idei cél 5,5 millió darab, azaz közel 30%-os növekedés. Ennek ellenére legalább hét kínai gyáruk közül többnél is kapacitáscsökkentésre került sor. Egyes források költségcsökkentési szándékot, mások értékesítési célok elmaradását említik az okok között.
Nemzetközi terjeszkedés: Szeged, Budapest, autószállító flotta
A BYD mindeközben továbbra is nagyszabású nemzetközi terveket dédelget. Az európai terjeszkedés részeként 2025 végére Szegeden indulhat el az autók sorozatgyártása, Budapesten pedig egy kutatás-fejlesztési központ létrehozása van folyamatban. Az exportot már hat saját autószállító hajó is segíti, amelyek Kínából világszerte szállítanak.
A BYD kínai gyártáscsökkentése figyelmeztető jel lehet az egész iparág számára: még a legnagyobb elektromosautó-gyártó sem védett a piaci túlkínálat, árverseny és készletnyomás következményeitől. A vállalat ugyanakkor továbbra is fókuszál a nemzetközi piacokra, így a visszafogott kínai gyártás stratégiai újrapozicionálásként is értelmezhető.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!