Az elektromos autók ár-érték arányát tekintve meglepő eredményeket hozott a német ADAC legfrissebb kutatása: több mint 480 elektromos modellt vizsgáltak meg annak alapján, hogy mennyibe kerül egyetlen WLTP-szerinti kilométer. A módszertan egyszerű és hatékony volt: a bruttó újkori vételárat elosztották a hivatalos hatótávval – így pontos képet kaptunk arról, melyik elektromos autó kínálja a legtöbb hatótávot a legkevesebb pénzért.
Kisautók és középkategóriás modellek a lista élén
Az összevetés legjobbjai egyértelműen a megfizethetőbb, kisebb járművek közül kerültek ki. A legjobb ár-hatótáv arányt a Tesla Model 3 érte el: kevesebb mint 45 000 eurós árával és több mint 700 kilométeres hatótávjával kilométerenként mindössze 64 eurós költséggel kalkulált az ADAC – ez a legjobb érték az egész mezőnyben.
Nem sokkal maradt le a Kia EV3 (68 euró/km) és a városi kisautónak szánt Hyundai Inster sem, amely 69 euró/km mutatóval szerepelt. A számok alapján világos: egyre több az olyan elektromos modell, amely nagy hatótávot kínál pénztárcabarát áron.
Családi modellek között is van ésszerű választás
A Volkswagen ID.7 Pro S például 59 000 euróért több mint 700 kilométeres hatótávot kínál, ami 83 euró/km költséget jelent – ez a kategóriájában kiemelkedően jó adat. Magyarországon az ID.7 Pro S 26,6 millió forinttól érhető el.
A kínai modellek feltörtek, de a felső kategória még nyugati kézben
A kínai gyártók is egyre versenyképesebbek: a Leapmotor T03 városi kisautóként 71 euró/km értékkel zárt, míg az XPeng P7 Long Range a középkategóriában 86 euró/km mutatóval lett saját szegmensének második helyezettje. A felsőbb kategóriákban viszont továbbra is a nyugati márkák dominálnak, a kínai gyártók ott még kevésbé tudnak labdába rúgni.
A luxusautóknál már nem számít az ár-hatótáv arány
A prémium elektromos modellek világában teljesen más szabályok érvényesülnek: itt már nem a gazdaságosság, hanem a teljesítmény, a formatervezés és a márkapresztízs számít. Az Audi e-tron GT Quattro esetében például 208 euró/km az arány, míg a Ford Tourneo Custom elektromos változata 218 euró/km-re jön ki.
A csúcsot a Lotus Evija szupersportautó hozta: több mint 2 millió eurós árával és mindössze 345 kilométeres hatótávjával kilométerenként 5800 eurós költséget produkál. Ez jól mutatja, hogy a luxusszegmensben egészen más vásárlói szempontok érvényesülnek.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!