Már az elektromos kamionok is öt perc után folytathatják útjukat

0

A világ vezető akkumulátorgyártója, a kínai CATL forradalmasítani készül a teherfuvarozást: olyan új akkumulátorcsere-állomásokat épít, ahol az elektromos kamionok mindössze öt perc alatt friss, feltöltött akkumulátort kaphatnak, ezzel teljesen kiváltva a hosszú töltési időket. Ez az innováció kulcsfontosságú választ ad arra a kihívásra, amely eddig korlátozta az elektromos nehézgépjárművek hatékonyságát a hosszabb távú szállításban.

Villámgyors akkucsere az elektromos kamionok szolgálatában

Kína 2024-ben már azt mutatja, hogy az elektromos teherautók piaca dinamikusan növekszik: az újonnan forgalomba helyezett járművek több mint 20 százaléka már elektromos. A hosszú távú utakhoz azonban gyors és megbízható energia-utánpótlásra van szükség, amit eddig a töltési idő korlátozottan tudott kiszolgálni. A CATL most egy szabványosított, univerzális akkumulátort vezet be, amely minden kínai gyártó kamionjába integrálható.

A rendszer működése hasonló a személyautóknál már ismert Nio akkucserés megoldáshoz: a jármű begurul az állomásra, ahol automatizált eszközök néhány perc alatt kicserélik az akkumulátort egy 90%-ra töltött új egységre. Így a rakomány sem marad felügyelet nélkül, és a járművezető sem vesztegel órákig a töltőnél.

Több hatótáv, kevesebb állásidő

Az új akkumulátorcsere-megoldással az állásidő szinte nullára csökkenthető. A fejlesztés része egy nagyobb kapacitású, akár 1 megawattos (1000 kW) töltést támogató akkumulátor, amellyel az eddigi 600 kilométeres hatótáv akár 900 kilométerre is növelhető. Ez különösen a hosszú távú logisztikában hozhat érezhető hatékonyságjavulást.

Az állomások tervezése során figyelembe vették a fuvarozók gyakorlati igényeit is: a járművek előről hajtanak be, majd tolatva távoznak, így nem szükséges lekapcsolni a pótkocsit – ami időt és munkaerőt takarít meg.

Országos akkucsere-hálózat épül kínában

A CATL célja, hogy 2025 végéig 300 akkucsere-állomást létesítsen 13 kulcsfontosságú logisztikai régióban Kínában. A hosszú távú terv még ambiciózusabb: 2030-ra több ezer állomással kívánják lefedni az ország 150 000 kilométeres autópálya- és főúthálózatát, beleértve a vidéki régiókat is.

Egy-egy ilyen csúcsteljesítményű logisztikai központ akár napi 700 000 kWh energiaforgalmat is képes kezelni, ami hatalmas előrelépést jelent az elektromos áruszállításban.

Robbanásszerű növekedés a láthatáron

A CATL elnök-vezérigazgatója, Robin Zeng szerint a következő három évben radikálisan növekedhet az elektromos teherautók globális piaca. Várakozásai szerint 2030-ra a világ új teherautó-eladásainak fele elektromos lehet, amit a zéró kibocsátásra vonatkozó szabályozások és a logisztikai költségek csökkentésére irányuló piaci nyomás is ösztönöz.

A CATL új rendszere nem csupán a kínai közlekedés zöldítésében jelent áttörést, hanem globális példaként is szolgálhat más országok és régiók számára, amelyek a fenntartható áruszállítás jövőjét keresik.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!