A BYD, a világ vezető elektromosautó-gyártója, stratégiai újrakezdésbe kezdett Európában, hogy korrigálja azokat a hibákat, amelyek eladásaik visszaeséséhez vezettek az elmúlt időszakban. A vállalat, amely 2024-ben már a Teslát is megelőzte a globális eladások terén, most egy teljesen új szemlélet mentén próbálja visszaszerezni piaci lendületét az öreg kontinensen.
Tanulság a hibákból: egyenstratégiából helyspecifikus jelenlét
A BYD korábbi európai jelenléte egy túlzottan egységes, uniformizált megközelítésre épült. Ez nem vette figyelembe az országonként eltérő fogyasztói szokásokat, így több kampány is félrecsúszott. Németországban például a NEV (New Energy Vehicle) rövidítés szerepelt a kommunikációban, amely nem volt közérthető a vásárlók számára. Emellett az értékesítés is főként a nagyvárosokra korlátozódott, így a BYD lemondott a kisebb településeken élő potenciális ügyfelekről.
Most azonban gyökeres irányváltás történt. A vállalat nem csupán kiterjesztette a kereskedői hálózatát kisebb városokra is, hanem plug-in hibrid modelleket is bevezet, felismerve, hogy sok országban még nem teljes az átállás a tisztán elektromos hajtásra. Ezzel párhuzamosan a BYD tapasztalt európai vezetőket szerződtetett, olyan nagy múltú cégektől, mint a Stellantis. A német piacért Maria Grazia Davino, az olaszért Alessandro Grosso, a spanyolért pedig Alberto De Azá felel. A háttérben a stratégiai átszervezést Alfred Altavilla, a Fiat–Chrysler korábbi európai vezetője tanácsolta.
Megindult a növekedés – a BYD helyes irányba mozdult
A BYD stratégiaváltása már 2025 első negyedévében látványos eredményeket hozott. A vállalat eladásai megháromszorozódtak Európában, és 37 000 járműre emelkedtek, szemben az előző év hasonló időszakában regisztrált 8 500 darabbal. Ez a növekedés egyértelmű jele annak, hogy a lokalizált stratégia és a termékportfólió kiszélesítése működőképes lehet az európai piacon.
A BYD célja, hogy 2030-ra meghatározó szereplővé váljon Európában. Ehhez azonban gyors, alkalmazkodó jelenlétre van szükség, mivel a verseny napról napra erősödik. Olyan márkák, mint a Chery, Geely, Xpeng vagy Changan, már most komoly részesedést próbálnak szerezni, így a pozíciók megszerzése időérzékeny versenyfutássá vált.
Erőteljes hazai fellépés és európai kapacitásépítés
A BYD Auto Shanghai 2025 kiállításon négy márkáját – Seal, Denza, Yangwang, Fangchengbao – egy hatalmas standon mutatta be. A kínálat az alacsony árkategóriás Seal 06 modelltől egészen a luxus Denza Z szériáig terjedt. A BYD külön kiemelte, hogy az alacsonyabb kategóriákban a „God’s Eye” vezetéstámogató rendszert ingyenesen kínálja, amely már Kínában bizonyított és a vásárlók körében nagy népszerűségnek örvend.
A vállalat európai stratégiájának további kulcseleme a BYD magyarországi gyárának elindítása, amelyre az év második felében kerülhet sor. Ez az üzem nemcsak a logisztikai láncot rövidíti le, hanem közvetlen hatással lehet a gyártási költségekre is. Emellett stratégiai jelentőséggel bír, mivel lehetővé teszi, hogy a BYD rugalmasabban reagáljon a régiós keresletre, és hosszabb távon is megerősítse jelenlétét az uniós piacon.
A BYD stratégiaváltása Európában most először tűnik igazán átgondoltnak és hosszú távon fenntarthatónak. A korábbi hibák kijavítása, a plug-in hibridek bevezetése, a tapasztalt iparági vezetők alkalmazása és az európai gyártási kapacitás kiépítése mind azt jelzik, hogy a vállalat nemcsak jelen akar lenni, hanem domináns szereplőként kívánja újrapozicionálni magát az európai elektromosjármű-piacon. A 2030-as célkitűzés, miszerint a BYD az egyik vezető márkává válik a kontinensen, immár reálisabbnak tűnik, mint valaha.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!