Az Európai Unió és Kína ismét tárgyalóasztalhoz ült, hogy új megoldást találjanak a kínai e-autók európai behozatalára. A legfrissebb információk szerint a két fél egy olyan megállapodást dolgozhat ki, amely a jelenlegi büntetővámok helyett minimálár bevezetését célozza meg.
Ez az ötlet már 2023 novemberében is felmerült, most azonban Donald Trump újabb vámintézkedéseinek hatására ismét napirendre került. A német Handelsblatt szerint az egyeztetések során Maros Sefcovic uniós kereskedelmi biztos és Vang Ven-tao kínai miniszter is nyitottságot mutattak a megoldásra.
Kína és az EU közeledése politikai szinten is folytatódik
A megbeszélések pénteken újabb fordulóhoz érkezhetnek, amikor Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök Pekingbe látogat, ahol találkozik Hszi Csin-ping kínai elnökkel is. Mivel Sánchez az egyik leghangosabb kritikusa az EU vámintézkedéseinek, a találkozó akár áttörést is hozhat a tárgyalásokban.
A minimáláras rendszer logikája és célja
A minimáláras rendszer lényege, hogy ne vámokkal sújtsák a kínai elektromos autókat, hanem egy minimum ár alatt ne lehessen azokat forgalmazni Európában. Az EU így próbálná megakadályozni, hogy a kínai gyártók mesterségesen alacsony, dömpingáron kínálják járműveiket, miközben ösztönözné őket arra, hogy teljes értékláncot alakítsanak ki Európában – nem csupán összeszerelő üzemeket.
A kínai gyártók vonzónak találhatják a javaslatot, mivel a vámokkal ellentétben a minimálár feletti profitot megtarthatják, nem kell azt befizetniük az unió részére.
Korábbi példák és fenntartások
Ugyanakkor a minimáláras rendszer nem mentes a kritikáktól. Hasonló megoldást korábban a napenergia-paneleknél is alkalmaztak, ám a kínai vállalatok akkor könnyedén megkerülték a szabályokat, amit az európai hatóságok nem tudtak megfelelően kontrollálni. Sokan attól tartanak, hogy ugyanez a forgatókönyv ismétlődhet meg.
Geopolitikai háttér és közeledő kompromisszum
Bár az EU eredetileg 2024-ben öt évre tervezte a különvámokat, a mostani újratárgyalási kezdeményezés engedményként is értelmezhető Kína felé. A háttérben azonban a geopolitikai viszonyok gyors változása, és az amerikai elnökválasztás utáni gazdasági mozgások is szerepet játszanak. Mindkét fél – Kína és az EU – érdeke, hogy tartósabb, együttműködésen alapuló kereskedelmi kapcsolatokat építsen ki.
A feszültségek csökkenésének egyik első jele, hogy Kína már el is halasztotta egy korábban tervezett vámintézkedést, amely az EU-ból származó alkoholos italokat érintette volna.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!