Ahogy azt már a Facebook-oldalunkon is láthattátok, nálunk vendégeskedett a Tesla Model Y új kiadása, a Juniper. Korábban már írtunk róla, amikor a hivatalos sajtóbemutatón részletesen megismerkedtünk vele. Háromrészes videósorozatunkban is alaposan körbejártuk az autót, amelyet részenként nézhettek meg.
Lényegében már csak a videókban beígért hatótáv- és menettulajdonság-teszt van hátra, de hogy minden egy helyen legyen, nézzük át a külső és belső újításokat. Tesztalanyunk egy Tesla Model Y Juniper Long Range összkerékhajtású modell.
Ahogy a korábbi Tesla modelleknél már megszokhattátok, most is kisorsolunk egy teszthétvégét a Tesla Magyarország jóvoltából. A részletek a cikk végén találhatók.
Külső változások.
Ami azonnal szembetűnik, az a jármű teljes orrészén végigfutó fényhíd. Ez nappali menetfényként funkcionál, miközben a tényleges fényszórók a lökhárítóba kerültek. Az új fényszórók LED-mátrix technológiára épülnek, így képesek a fény megfelelő irányítására és takarására, ahogyan azt már a korábbi modellekben is megismerhettük.


Fontos újítás az első kamera, amely az alsó légbeömlő nyílásnál kapott helyet, és a kijelzőn található gomb segítségével mosható is. Jelenleg ez a kamera parkoláskor nem kapcsol be automatikusan, de ahogy a Teslánál már megszokhattuk, ezt később egy szoftverfrissítéssel bármikor megoldhatják, így nem kizárt, hogy a funkció a jövőben elérhetővé válik. Mindenesetre a kamera széles látószögű és kiváló képminőségű, így valóban hasznos kiegészítője az autónak.


Az első csomagtérben is történt néhány praktikus újítás. A vonószem korábban a padlólemez alá volt rejtve, most viszont az első falra került, ahol a vésznyitó gomb is megtalálható. Ezen kívül a frunk egy leeresztő dugót is kapott, amely lehetővé teszi a benne felgyülemlett víz könnyű eltávolítását. Ez különösen hasznos lehet például kempingezés során, ha az italok hűtésére szánt jég elolvad, vagy ha a tárolót tisztítani kell.
További változás, hogy az ablakmosó folyadék betöltőnyílása előrébb került, az ablak alól a jármű elejére, hasonlóan a Model 3 Highland verziójához.
A fényhíd felett egy gumikéder is helyet kapott, amely megakadályozza, hogy az esővíz vagy a menetszél a motorháztető alá jusson. Ez nemcsak a belső tér védelmét segíti, hanem hozzájárul az aerodinamikai hatékonyság javításához is.

Ahogy az autó elejétől hátrafelé haladunk az oldalán, két figyelemre méltó változás is észrevehető. Az első és legszembetűnőbb újdonság a 19 colos keréktárcsa, amely új dizájnt kapott és a Crossflow nevet viseli. Ennek különlegessége, hogy a műanyag betét és a kerékagy takaró egyetlen egységet alkot, ami nemcsak esztétikai szempontból előnyös, hanem javíthatja az aerodinamikai hatékonyságot is.


A két oldalsó visszapillantó tükör háza már nem teljesen homogén felületű, hanem egy finom kialakítású vállat kapott. Ennek a tervezési módosításnak az a célja, hogy irányítottan leválassza a tükörnél keletkező légörvényeket, ezáltal csökkentse a szélzajt és csendesebb utazási élményt biztosítson.

Ahogy az autó eleje, úgy a hátsó rész is jelentős dizájnbeli változtatásokon esett át. Az egyik legszembetűnőbb újítás a hátsó fényhíd, amely az autóiparban először a Tesla Model Y Juniperben alkalmazott technológiára épül. Ez egy indirekt megvilágítási rendszer, amelynek lényege, hogy a fény fentről egy texturált felületre vetül, majd hátrafelé tükröződik, így létrehozva egy egyedi, dinamikus fényhatást.
Ez a megoldás nappal és éjszaka egyaránt feltűnő és látványos, még karakteresebb megjelenést kölcsönözve a Model Y Juniper hátsó részének. A hátsó lámpatest immár egy darabból áll, így amikor a csomagtérajtót kinyitjuk, a lámpa is vele együtt emelkedik fel. Ennek ellensúlyozására a csomagtér alsó részének két oldalára különálló kis lámpákat helyeztek, amelyek alaphelyzetben pirosan világítanak, irányjelzéskor pedig sárgán villognak, ezzel is növelve a láthatóságot és a biztonságot.




A hátsó lökhárító kialakítása jelentősen megváltozott, ugyanis ezen a modellen már nem fényezett elemkéntszerepel. Helyette egy strapabíró műanyag borítást kapott, amely kb. 5 centiméterrel kiemelkedik a csomagtérajtó függőleges síkjából. Ez a megoldás praktikusabb és költséghatékonyabb, mivel egy kisebb koccanásos baleset eseténelsősorban ez a fényezetlen elem sérülne, amelynek cseréje vagy javítása jóval kedvezőbb áron elvégezhető, mint egy fényezett lökhárítóé.
Emellett a vonóhorog takaró műanyag elem is módosult, nemcsak a formája, hanem a működése is. Az új megoldásnak köszönhetően könnyebben eltávolítható, miközben strapabíróbb és kevésbé sérülékeny, mint a korábbi Model Y változatok esetében.

Érdekes megoldás, hogy míg az első lökhárítón van kialakított rendszámtábla-tartó, addig a hátsó részen ez teljesen hiányzik. A Tesla álláspontja szerint a tulajdonosoknak saját megoldást kell találniuk erre, így a tesztmodellen egy kétoldalú ragasztóval rögzítettük a rendszámtáblát. Az eredmény nemcsak stabil, hanem esztétikailag is jól illeszkedik a dizájnhoz.
Miután kívülről alaposan körbejártuk az autót, nézzük meg, milyen változások történtek az utastérben!
Beltér
A Model 3 Highland belterét már ismerők számára a Model Y Juniper utastere nem fog meglepetést okozni, ugyanis gyakorlatilag teljes egészében átvették annak dizájnját.
A korábbi modellekben megszokott fabetétek vagy műanyag díszítőelemek eltűntek, helyüket egy prémium érzetű textilborítás vette át a kijelző mögötti részen. Ugyanez a strukturált anyag, amely a hátsó fényhídnál is megtalálható, most az ajtópaneleken is visszaköszön, ezzel egységes, modern megjelenést kölcsönözve az utastérnek.
A Model Y Juniper beltere szintén megkapta a Highland-ben bevezetett ambient világítást, amelynek színeit a menüből lehet állítani. A hangulatvilágítás végigfut az első és a hátsó ajtópaneleken, tovább erősítve az autó prémium érzetét. Az első ajtók ugyanazzal a textilborítással készültek, mint a kijelző mögötti rész, emellett egy új hangszórórácsot is kaptak, amely igényesen kidolgozott és tökéletesen illeszkedik az ajtók dizájnjába.




A kormánykerék gombkiosztása is módosult, mivel a Tesla figyelembe vette a felhasználók visszajelzéseit, és az új Model Y esetében visszakerült az indexkar. Ennek eredményeként a kormánykeréken már csak az ablaktörlő és ablakmosó vezérlése, a fénykürt, a távolsági fényszóró, valamint a kamera és a hangvezérlés funkciója maradt elérhető.
A hátsó utasok számára is kényelmesebb és szórakoztatóbb lett az utazás, ugyanis az új Model Y hátsó sorában is megjelent egy 8 colos érintőkijelző. Ez a kijelző lehetővé teszi, hogy a hátul ülők külön Bluetooth-eszközzel csatlakozzanak, és élvezhessék a YouTube, Spotify és egyéb médiatartalmakat.
A tesztelt Model Y Long Range összkerékhajtású változatban egy prémium audiorendszer található, amely egy mélynyomóból és 16 hangszóróból áll, ezáltal kiváló hangélményt nyújt. Fontos megjegyezni, hogy ez a prémium hangrendszer kizárólag a Long Range AWD és várhatóan a Performance változatokban lesz elérhető, míg a Standard Range és a hátsókerék-meghajtású Long Range változatok az alap hangrendszert kapják.

Az ülések kényelmes kialakításúak, és mindegyik perforált bőrborítást kapott. Négy üléshez ülésfűtés is tartozik, az első két ülés pedig szellőztetett is, ami tovább növeli a komfortérzetet. Az ülőlapok azonban továbbra is viszonylag rövidek, így a magasabb utasok számára hosszabb utak során kényelmetlenek lehetnek.
A hátsó üléssor elektronikusan dönthető és állítható vissza, amelyet három helyről is vezérelhetünk: a központi érintőkijelzőn keresztül, a hátsó ülőlap két oldalán található gombokkal, valamint a csomagtérben elhelyezett kapcsolókkal.
A csomagtér mérete is figyelemre méltó, hiszen alapállapotában 842 literes, de a hátsó ülések ledöntésével több mint 2000 literes tér áll rendelkezésre, így a Model Y Juniper továbbra is kiemelkedő praktikumot kínál a kategóriájában.

Általánosságban elmondható, hogy mind az utastér, mind a csomagtér anyaghasználata prémium minőségű. A tervezés során tudatosan mellőzték a kopogós műanyagokat, helyettük puha szövettel vagy filcborítással látták el a felületeket, ami nemcsak esztétikusabb, hanem kellemesebb tapintású és csendesebb utazási élményt is biztosít.
Menetdinamika, komfort, hatótáv.
A Tesla filozófiájának egyik alappillére, hogy autói nem lehetnek gyengék, és ez a tesztelt Long Range összkerékhajtású modellre is igaz. Bár a Tesla hivatalosan nem közölt teljesítményadatokat, egyes források szerint ez a modell 514 lóerőre képes, aminek köszönhetően kb. 4,5 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra. Figyelembe véve, hogy egy közel 2 tonnás (1997 kg-os) SUV-ról van szó, ez kifejezetten figyelemre méltó teljesítmény.
Reálisan nézve ez a teljesítmény a hétköznapi használat szempontjából már bőven túlmutat a szükségesen, hiszen egy alap hátsókerék-hajtású modell is 300 lóerő körüli teljesítményt kínál, ami szintén bőven elegendő a mindennapi közlekedéshez.
SUV mivolta ellenére az autó meglepően dinamikusan és stabilan vezethető. A kormányzás precíz, az autó gyorsan és pontosan reagál a kormánymozdulatokra, így nagyobb sebességgel is magabiztosan bevehetők a kanyarok anélkül, hogy a jármű elveszítené tapadását vagy stabilitását. Ez nemcsak az alacsony súlypontnak, hanem az új felfüggesztési rendszernek is köszönhető, amely tovább javítja a vezetési élményt és az úttartást.
Az új Model Y Juniper megkapta ugyanazt a frekvencia-szelektív felfüggesztési rendszert, amelyet korábban már a Model 3 Highlandben is megismerhettünk. Ez a technológia a másodperc töredéke alatt képes a futómű keménységét az útegyenetlenségekhez igazítani, így elméletileg kényelmesebb és stabilabb utazást biztosít. A rendszer automatikusan működik, a lengéscsillapítás nem állítható a kijelzőről, hanem magától szabályozza a csillapítás mértékét.
A teszt során több korábbi Model Y-t használó véleményét is kikértem, és egyöntetűen azt válaszolták, hogy az új felfüggesztés nem hozott érezhető javulást az utazási komfort terén. A kátyúkat ugyanúgy meg lehet érezni, és a nagyobb bukkanókon sem ringatózik kecsesen az autó, hanem hasonlóan pattog tovább, mint az előző Model Y változatoknál.
Pozitívumként említhető azonban, hogy a menetzaj még autópálya-sebességnél is kifejezetten alacsony. Méréseink alapján a zajszint 60 és 62 dB között mozog téli gumik használata mellett, ami kifejezetten jó eredmény. A csendesség nemcsak a futóműnek köszönhető, hanem az akusztikus dupla üvegezésnek és a kaszni hatékony hangszigetelésének is. Az utastérbe beszűrődő zajok túlnyomó részét a téligumik gördülési hangja, valamint a magyar utak kátyúinak és repedéseinek zaja adja, de összességében a Model Y Juniper csendesebb és nyugodtabb utazási élményt kínál, mint az előző verziók.

Nézzük a fogyasztást, hiszen sokakat érdekel, hogy az új Model Y Juniper vajon hatékonyabb lett-e elődjénél. A teszt során összesen 867 kilométert tettünk meg, amelynek 40%-át autópályán, míg a fennmaradó 60%-ot egyenlő arányban osztotta meg a 110 km/h-s autóút, a 90 km/h-s közút és az alacsonyabb sebességű városi közlekedés.
Ebben a vegyes használatú tesztkörnyezetben az autó átlagfogyasztása 21 kWh/100 km volt, amelyet téligumival, 4-5 fokos külső hőmérséklet mellett, esős időjárási körülmények között sikerült elérni.

Természetesen végeztem egy teljes kapacitástesztet is, amely során 100%-ról 0%-ra merítettem az akkumulátort. Ezzel összesen 355 kilométert sikerült megtennem.
A teszt során 120 kilométeren keresztül autóztam autópályán 140 km/h-s sebességgel, szakadó esőben, 4 fokos hőmérséklet mellett, ahol a fogyasztás elérte a 30 kWh/100 km-t. Ezt követően 90 kilométert tettem meg 110 km/h-s tempomattal 110-es autóúton, majd 47 kilométert haladtam 90 km/h-val, a fennmaradó távolságot pedig 50-60 km/h közötti városi sebességgel teljesítettem.
Az így kapott átlagfogyasztás 19,4 kWh/100 km lett, ami jól mutatja, hogy a különböző sebességű közlekedési szakaszok jelentősen befolyásolják az energiafelhasználást.

A korábban említett előző Model Y tulajdonosokkal is konzultáltam, akik hasonló időjárási körülmények közöttátlagosan 21-22 kWh/100 km fogyasztást mértek saját autóiknál. Ez azt mutatja, hogy az új Model Y Juniper körülbelül 2 kWh/100 km-rel hatékonyabb, mint az előző verziók. Rövid távon ez nagyjából 10%-os javulást jelent, ha azonban az összesített átlagot nézzük, akkor a Juniper körülbelül 5%-kal takarékosabban közlekedik, mint a korábbi Model Y változatok.
A száraz adatok tekintetében az akkumulátor kapacitásában és töltési teljesítményében nincs változás. Az alapmodell (Standard Range) egy nettó 57,5 kWh-s LFP (lítium-vasfoszfát) kémiai összetételű BYD Blade akkumulátort használ, amelyet maximum 175 kW teljesítménnyel lehet tölteni.
A Long Range változat pedig egy nettó 75 kWh-s akkumulátort kapott, amely 250 kW-os csúcsteljesítménnyel tölthető egyenáramú (DC) töltővel. Mindkét modellben a váltakozó áramú (AC) fedélzeti töltő teljesítménye változatlanul 11 kW maradt.
Ha az összképet nézzük, a Model Y Juniper mind dizájnban, mind hatótávban előrelépést jelent az előző modellhez képest. A menetkomfort javulásának mértéke azonban szubjektív, ezért érdemes személyesen is kipróbálni egy tesztvezetés során, hogy mindenki saját tapasztalat alapján dönthessen.




Mindenesetre az, hogy az új modell árazása a korábbi verzió sávjába került, miközben az előző Model Y ára csökkent, továbbra is kiemelkedően jó vétellé (Best Buy kategóriává) teszi a korábbi modellt. A Tesla konfigurátorában már csak az új modellt lehet rendelni, viszont készletről még elérhető a korábbi modell is.
Az új Model Y Juniper aktuális árai bármikor megtekinthetők a Tesla hivatalos weboldalán. Mindenesetre vonzó ajánlatnak számít, hogy az új modell már 18 879 900 forintos indulóáron elérhető.
Vegyetek részt nyereményjátékunkban, és vigyetek haza hétvégére egy Tesla Model Y Junipert. Ehhez nem kell mást tennetek, mint helyesen válaszolni 5 kérdésre az autóval kapcsolatban. A válaszokat 2025.03.19 éjfélig várjuk. Sorsolás és eredményhirdetés 2025. 03. 21. 15:00-kor a Facebook oldalunkon. A teszthétvége időpontját a sorsolás után a nyertes a Tesla Magyarországgal közösen egyeztetheti.
Jó játékot!
Ha pedig most szeretnél Teslát vásárolni, akkor használd az ajánlói kódunkat mellyel 180 000 forinttal olcsóbban veheted meg az új Tesla modelled. Az ajánlói kódért kattints ide!
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!