A Mercedes-Benz Vans eredetileg 2026-tól kizárólag elektromos alapokra építette volna új generációs haszongépjárműveit, azonban a vállalat most bejelentette, hogy egy második platformot is fejleszt, amelyet kifejezetten belsőégésű motorral szerelt furgonokhoz terveztek. Az elektromos átállásra vonatkozó korábbi ambiciózus célokat a csökkenő kereslet és a piaci realitások formálták át.
A VAN.EA platform és az elektromos átállás tervei
A Mercedes-Benz Vans már 2023 közepén bejelentette, hogy a jövő elektromos furgonjait egy egységes platformra, a VAN Electric Architecture (VAN.EA) platformra építi. A terv szerint 2026-tól minden új közepes és nagy méretű elektromos kisteherautó ezt az alapot kapja, és a vállalat célja, hogy 2030-ra az elektromos modellek eladási aránya elérje az 50%-ot.
A VAN.EA platform két fő változatban érkezik. A VAN.EA-P a magánvásárlók számára készült luxus furgonokat foglalja magában, míg a VAN.EA-C a kereskedelmi szektor igényeit kiszolgáló áruszállító járművek számára készül. Az egységes architektúra lehetővé tette volna a moduláris gyártást, egyszerűsítve a fejlesztési és gyártási folyamatokat.
Meglepő fordulat: belső égésű motorral szerelt furgonok is érkeznek
A Mercedes-Benz azonban felismerte, hogy a kereslet visszaesése és a nyereségesség biztosítása érdekében rugalmasabb megoldásra van szükség. Ezért a tisztán elektromos VAN.EA mellett egy új platformot is bemutatott, amelyet belsőégésű motorral szerelt furgonokhoz terveztek. Ez lett a VAN Combustion Architecture (VAN.CA), amely a hagyományos hajtásláncokkal működő modellek alapját adja majd.
A vállalat hivatalos közleménye szerint az új platformot úgy tervezték, hogy „a vásárlói igények rugalmas kielégítése érdekében egyetlen architektúrán kínálja a legmodernebb belső égésű motorral felszerelt furgonokat az elektromos modellek mellett”. Ez a stratégia lehetővé teszi, hogy a Mercedes-Benz Vans fenntartsa jelenlétét a hagyományos piacokon, miközben továbbra is fejleszti elektromos járműveit.
Közös alkatrészek és rugalmas gyártás
A VAN.EA és a VAN.CA nagyjából 70%-ban azonos alkatrészeket használ, és ugyanazon a gyártósoron készülnek, ami jelentős költségcsökkentést és hatékonyságnövelést eredményez. A modularitás miatt továbbra is lehetőség nyílik arra, hogy a luxuskategóriás személyszállító furgonokat és a kereskedelmi haszonjárműveket egyaránt kiszolgálják.
Az új platformok közötti egyik fő különbség a hajtáslánc és az energiatárolás módjában rejlik. A VAN.EA esetében az első modul tartalmazza az elektromos hajtást és az első tengelyt, míg a középső modul a jármű hosszát és az akkumulátorrendszert skálázza. A hátsó modul két változatban lesz elérhető, attól függően, hogy az adott modell első- vagy összkerékhajtású lesz-e.
A VAN.CA esetében az architektúrát módosítani kell, hogy a belsőégésű motorokat és a hagyományos hajtásláncot is megfelelően integrálhassák a platformba. Ez lehetővé teszi, hogy a Mercedes-Benz továbbra is versenyképes maradjon a hagyományos piacokon, miközben az elektromos átállás fokozatosan folytatódik.
A Mercedes-Benz Vans új stratégiája világossá teszi, hogy bár az elektromos mobilitás továbbra is fontos cél, a vállalat nem engedi el teljesen a belső égésű motorral szerelt furgonokat sem. A VAN.EA és a VAN.CA egymás mellett létező platformként biztosítják, hogy a Mercedes-Benz rugalmasan reagálhasson a piaci igényekre, miközben megtartja a prémium minőséget és a hatékonyságot.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!