Az Európai Bizottság időközi értékelést készített az elektromos járművek töltőinfrastruktúrájának fejlődéséről. A jelentés szerint 2024 végére már 845 000 töltőpont állt rendelkezésre az Európai Unió területén, ami 180%-os növekedést jelent 2021-hez képest. Bár a személyautók számára kiépített töltőhálózat megfelelő ütemben bővül, az elektromos teherautók és kamionok töltési lehetőségei továbbra is hiányosak.
Az AFIR szabályozás hatása a töltőhálózat bővítésére
Az EU töltőinfrastruktúra-fejlesztésének alapját az AFIR (Alternatív Fuels Infrastructure Regulation) szabályozás adja. Ennek célja, hogy a transzeurópai közlekedési hálózatban (TEN-T) töltőállomás-hálózatot hozzanak létre. Az Európai Bizottság arra számít, hogy a tagállamok 2030-ra képesek lesznek létrehozni az AFIR által előírt minimális töltőhálózatot. Viszont a legtöbb tagállam várhatóan még 2030 előtt teljesíti ezt a célt.
A teherautók számára továbbra is kevés a töltőpont
Míg a személyautók töltőhálózata jelentős előrelépést mutat, a tehergépjárművek töltési infrastruktúrája elmarad a szükségestől. Bár a biztonságos kamionparkolókban és a nagyvárosokban már elérhetők töltőpontok, a jelenlegi kapacitás nem elegendő.
A hiányosságok fő okai:
- Nem megfelelő töltőállomások – Sok helyszínen a teherautók méreteihez nem igazították a töltőállomásokat.
- Parkolóhelyhiány – Sok esetben a kamionoknak le kell kapcsolniuk a pótkocsikat, hogy hozzáférjenek a töltőhöz.
Az EU céljai a töltőhálózat fejlesztésében
Az AFIR szabályozás szerint az EU célja, hogy 2030-ig teljes töltőhálózatot építsen ki az elektromos járművek számára:
- A TEN-T főútvonalakon 60 kilométerenként legalább 150 kW teljesítményű töltők lesznek a személygépkocsik és kishaszonjárművek számára.
- A TEN-T törzshálózatán 60 kilométerenként, a teljes hálózaton pedig 100 kilométerenként legalább 350 kW-os töltőket telepítenek nehéz teherautók részére.
Fókuszban az elektromos teherautók töltése
Az EU-ban már 13 500 elektromos teherautót tartanak nyilván, és a politikai cél az, hogy a nehéz tehergépjárművek villamosítása felgyorsuljon. Azonban sok teherautós nem tudja hatékonyan használni a meglévő töltőállomásokat, mivel azok elsősorban személyautókra lettek tervezve. Az AFIR szerint 2030-ig több mint 20 000 teherautó-töltőpontnak kell lennie a transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T).
Az EU kétmilliárd euróval támogatja a fejlesztéseket
A töltőhálózat fejlesztésének gyorsítása érdekében az EU társfinanszírozza az infrastruktúra bővítését az Alternatív Fuels Infrastructure Facility (AFIF) programon keresztül. A program kétmilliárd eurós költségvetéssel segíti a töltőhálózat bővítését, különös tekintettel a teherautók töltési infrastruktúrájára.
Bár az elektromos autók töltőhálózata 180%-kal nőtt az elmúlt három évben, az elektromos teherautók töltési lehetőségei még jelentős fejlesztéseket igényelnek. Az EU célja, hogy 2030-ra teljes hálózati lefedettséget biztosítson, és támogatásokkal segíti a fejlesztések gyorsabb megvalósítását.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!