Úgy tűnik, hogy a Volkswagen ID.1 kizárólag a VW márkanév alatt lesz elérhető, mivel a Škoda visszalépett a modell gyártásától. A cseh gyártó attól tart, hogy egy olcsó elektromos autó előállítása túl nagy pénzügyi kockázattal járna, ezért elutasította a projektben való részvételt.
A Volkswagen az ID-sorozat eddigi legkisebb elektromos modelljének premierjét 2025 márciusában tartja, és a várakozások szerint az autó 20 ezer euró körüli (kb. 8 millió forintos) áron kerül majd piacra. Ez az árkategória az elektromos autók szegmensében az egyik legelérhetőbb ajánlatot jelentheti.
A Škoda döntése meglepetés, a Seat már korábban kiszállt
Korábban, a VW e-Up! modellnél a Volkswagen Csoport több márkája is kínált saját verziót, így megszületett a Škoda Citigo e iV és a Seat Mii electric is. Az ID.1 esetében azonban a Seat és a Škoda is kimarad a projektből. A Seat döntése nem volt meglepő, hiszen a márka inkább a sportos Cupra irányába mozdult el. A Škoda kivonulása azonban sokakat váratlanul érhetett, hiszen a cseh autógyártó hagyományosan a Volkswagen-konszern legkedvezőbb árú modelljeit kínálta szinte minden kategóriában.
A Škoda üzleti kockázatokat látott a projektben
Korábban szóba került, hogy az ID.1 gyártását Csehországba helyezik, de végül a Volkswagen úgy döntött, hogy az autó a portugáliai Palmela gyárában készül. Ehhez azonban jelentős átalakításokat kell végrehajtani az üzemben.
A Der Spiegel információi szerint a Škoda műszaki fejlesztőcsapata is versenyben volt az ID.1 fejlesztési vezető szerepéért, de végül a Volkswagen márka kapta meg ezt a feladatot. Ennek eredményeként a Škoda teljesen kiszállt a projektből, így az ID.1 kizárólag a VW márkanév alatt jelenik meg.
A Škoda szóvivője a német lapnak úgy nyilatkozott, hogy a 20 ezer eurónál olcsóbb Fabia továbbra is a márka belépőmodellje marad, és 2030 után is gyártásban marad belső égésű motorral. Hozzátette azonban, hogy a Škoda továbbra is bővíti elektromos autópalettáját, még ha az ID.1 fejlesztésében nem is vesz részt.
A pénzügyi kockázat döntötte el a kérdést
A döntés mögött gazdasági megfontolások állnak. A Der Spiegel értesülései szerint a Volkswagen Csoport az e-Up! gyártása során autónként kb. 10 ezer eurós veszteséget szenvedett el. Az ID.1 esetében a VW már csak néhány száz eurós nyereséggel kalkulál darabonként, de ez a Škoda vezetősége számára nem volt elég vonzó üzleti lehetőség. A cseh márka ezért úgy döntött, hogy nem vállalja a pénzügyi kockázatot, és inkább kimarad a projektből.
A Volkswagen ID.1 így egyedül képviseli majd az olcsóbb elektromos autók szegmensét, miközben a Škoda a profitábilisabb prémium és középkategóriás modellek fejlesztésére koncentrál.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!