Az Egyesült Királyságban, a kínai elektromos autókra tervezett importvámok tartós bevezetése előtti utolsó negyedévben, több tisztán elektromos autó talált gazdára, mint a legnagyobb uniós gazdaságban. Bátran kijelenthetjük, hogy immáron nem Németország Európa legnagyobb elektromosautó-piaca.
Tovább csökkentek a tisztán elektromos autók eladásai Németországban, amely eddig Európa legnagyobb piacának számított. Az idei harmadik negyedévben mindössze 92 ezer elektromos járművet adtak el, ami 45 százalékos visszaesést jelent az egy évvel korábbi adatokhoz képest – derül ki a PwC negyedéves ágazati jelentéséből. Ezzel szemben az Egyesült Királyságban közel 103 ezer tisztán elektromos autót értékesítettek, ami 20 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, így a brit piac átvette a vezetést Európában. Nagy-Britanniában a kormány klímavállalásai ösztönzik az elektromosautó-piacot, a cél szerint 2030-ra az összes eladott jármű 80 százalékának nulla kibocsátásúnak kell lennie.
A német elektromosautó-eladások csökkenésének egyik oka a Kínából importált járművekre kivetett magas vámok. Az EU nemrég meghosszabbította a 10%-os importvám feletti, akár 35%-os büntetővámokat, ami hátrányosan érinti az európai gyártókat is, például a BMW-t és a Volkswagent, amelyek visszahoznák Kínában gyártott autóikat. A Volkswagen nyeresége 64%-kal esett, és három németországi gyárát is bezárná 2025-től.
Eközben a kínai gyártók európai gyárakat építenek az importvámok elkerülésére. Már három üzem építése zajlik, köztük a BYD szegedi gyára, amely 2024-ben indulhat évi 150 ezer autó kapacitással, később 300 ezerre bővítve. A PwC szerint 2030-ra évente több mint 700 ezer kínai autót gyárthatnak az EU-ban, a tervezett hét új üzemből.
Világszerte tovább növekszik az elektromos járművek piaca: július és szeptember között 23%-kal több tisztán elektromos, plug-in és hibrid autót adtak el, mint egy évvel korábban. A plug-in hibridek piacán volt a legnagyobb növekedés, 59%-kal, különösen Kínában, ahol 79%-kal nőtt az értékesítés. Kínában az elektromos autók az összes eladott jármű 54%-át tették ki, negyedük tisztán elektromos volt.
Nyugat-Európában viszont csökkent a tisztán elektromos (14%) és plug-in hibrid (8%) autók eladása, míg a konnektorról nem tölthető hibrideké 16%-kal nőtt. Az elektromos autók aránya így 46% volt az eladásokban a PwC által vizsgált 10 országban, ahol ennek kétharmadát továbbra is a nem tölthető hibridek tették ki.
Az USA-ban a plug-in hibridek népszerűsége jelentősen csökkent, 36%-kal kevesebbet adtak el, míg a tisztán elektromos és egyéb hibrid autók eladásai 11, illetve 28%-kal növekedtek. Az e-autók azonban továbbra is kevésbé népszerűek, a belső égésű motoros autók az eladások 82%-át tették ki.
A tisztán elektromos járművek piacán továbbra is a Tesla Model Y a legnépszerűbb mindhárom régióban. Az EU négy legnagyobb gazdaságában 53 ezer darabot adtak el belőle a harmadik negyedévben, második helyen a Tesla Model 3 végzett 29 ezer eladott példánnyal. A Peugeot e-208 a harmadik, a Skoda Enyaq pedig az ötödik helyre lépett előre, míg a Fiat 500e is felkerült a toplistára.
Kínában a Model Y vezeti az eladásokat 338 ezer példánnyal, szorosan mögötte a BYD Seagull 297 ezerrel. Az Egyesült Államokban is dominál a Tesla: a Model Y-ból 285 ezer, a Model 3-ból 132 ezer kelt el, a Cybertruck pedig 28 ezer példánnyal az ötödik lett.
Elemzők szerint a globális e-autópiac bővülése töretlen. Az év végére 33 millió elektromos jármű értékesítése várható, melynek 45%-a Kínában történhet. 2029-re a piac elérheti a 67,3 millió darabot, ebből 31,6 millió tisztán elektromos autó lehet, melyek negyede Európában találhat gazdára.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!