A kínai CATL májusban jelentette be, hogy elég komolyan ráfeküdtek a nátrium-ion, vagyis a só alapú lítiumos akkumulátorok fejlesztésére. A technológiában mindenképpen van potenciál, ugyanis a fő alapanyagból, a nátriumból meglehetősen sokat találunk a bolygónkon, így még az LFP akkumulátornál is olcsóbb lehet az alkalmazása.
Érdemes tudni azonban, hogy hasonlóan LFP kémiás akkukhoz, ezt sem a semmiből rántotta elő a világ, ugyanis már létezett a technológia. A nátrium-alapú akkumulátorok első generációjának energiasűrűsége 160 Wh/kg volt, de a CATL már 2021-ben kitűzte magának azt a célt, hogy minimum 200 Wh/Kg-ra emeli ezt az értéket. Csak összehasonlítási alapként írom, hogy a napjainkban ismert „hagyományos lítiumos” akkuk esetében ez az érték 300-350 Wh/kg.
A fejlesztések menete tehát folyamatos a CATL-nél is, akik most egy érdekes dolgot jelentettek be a fejlesztéseik kapcsán. Wu Kai, a CATL vezető tudósa a World Young Scientists Summit-on beszédében elmondta, hogy a második generációs nátrium-ion celláik akár -40 Celsius-fokon is ugyanúgy működnek, mint az ideálisnak mondható 20 fok környékén. Ez azt jelenti, hogy az ilyen akkumulátorokkal rendelkező elektromos járművek nem veszítenek hatótávolságból fagyos hőmérsékleti környezetekben sem. A tömeggyártás várhatóan 2027-ben kezdődik, azonban sajnos technikai részletek, vagy további információk nem állnak rendelkezésre.
Az extrém hőség és az extrém hideg egyaránt ellenségei a lítium-ion akkumulátornak. Extrém hidegben a cellán belüli kémiai folyamatok lelassulnak, mivel a lítium-ionok nem tudnak olyan szabadon mozogni, mint normál hőmérsékleten. Hasonlóan ahhoz, ahogyan a víz nehezen áramlik át a fagyott csövekben, a hideg akkumulátor elektromos energiája nagyobb ellenállással néz szembe. Ez csökkenti a hatótávolságot, hosszabb a töltési idő és a szélsőséges hőmérsékleteknek való hosszan tartó kitettség akár az akkumulátor élettartamát is befolyásolhatja.
Elméletben a nátriumionok megoldják ezt a problémát és a CATL elmondása szerint bizakodóan tekinthetünk a jövőbe ezen a téren. Bár a CATL nem hozta nyilvánosságra az új cellák energiasűrűségét, de állítólag a 200 Wh/kg-os értéket el tudják érni a termelés beindításáig.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!