A csütörtöktől véglegesen érvénybe lépő, akár 35,3 százalékos uniós vámokat öt évre vetik ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművekre (BEV) – derül ki az Európai Bizottság keddi sajtóközleményéből.
Az Európai Unió tavaly október elején szubvencióellenes vizsgálatot indított a Kínából importált akkumulátoros elektromos járművekkel (BEV) kapcsolatban, hogy megállapítsa, kapnak-e ezek illegális támogatást, amely károsíthatja az uniós gyártókat. A vizsgálat arra jutott, hogy a kínai BEV-értéklánc tisztességtelen támogatásban részesült, ezért az EU kedden kiegyenlítő vámokat vetett ki a Kínából származó BEV-ekre. Ezek a vámok öt évig érvényben lesznek, és a szokásos 10%-os importvámot is meghaladják.
Az ideiglenes vám célja az olcsó, kínai állami támogatású elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjének megfékezése. Az Európai Bizottság adatai szerint a Kínában gyártott elektromos autók részesedése az EU piacán 2020-ban 3,9%-ról 2023 szeptemberére 25%-ra nőtt.
A bizottság egyedi vámokat vezetett be a vizsgált kínai gyártókra: a BYD 17,0%, a Geely 18,8%, míg a SAIC 35,3% vám alá esik. Az uniós vizsgálatban együttműködő további kínai elektromos járműgyártókra átlagosan 20,7%-os vámot szabtak ki. Azokra a gyártókra pedig, amelyek nem működtek együtt, a maximális, 35,3%-os vámot kell alkalmazni.
Az EU és Kína továbbra is azon dolgozik, hogy olyan alternatív megoldásokat találjon, amelyek megfelelnek a WTO szabályainak és hatékonyan kezelik a szubvencióellenes vizsgálat során feltárt problémákat – olvasható a brüsszeli testület közleményében.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!