Bennfentes információk szerint a Tesla négyféle változatot tervez a 4680-as akkumulátorcelláiból, amelyek száraz bevonatú katódokkal rendelkeznek. Ezeket különböző célokra és modellekhez tervezik, és várhatóan még 2026-ig piacra is kerülhetnek.
A Tesla a 4680-as cella bemutatásával nem vitás, hogy igen komoly fejlesztést tett le az asztalra. A Tesla még a 2020-as Battery Day alkalmával prezentálta a 4680-as akkumulátorcellát, mint az első olyan cella, amit az alapoktól kezdve gondoltak újra a Tesla mérnökei. Ekkor Musk és csapata azt állította, hogy az új kialakítással több mint 50 százalékkal csökkenhetnek az akkumulátor előállítási költségei. A cella a 4680-as nevezéktant kapta, tekintve, hogy 46 mm a henger átmérője és 80 mm a magassága.
A cella élete nem indult zökkenőmentesen, hiszen egy prototípust kellett átültetni a tömegtermelésbe. A Tesla sosem titkolta, hogy a tömeges méretű gyártásig számos problémát kell megoldaniuk, ám azért az évek alatt szép lassan eljutott a gyártás a több milliós darabszámig. Legutóbb tavaly októberben jelentkezett ezen a téren a vállalat, amikor is büszkén jelentették be a húszmilliomodik legyártott 4680-as cellájukat, míg szeptember végén már a 100 milliónál tartottak.
A cella elektródáit jelenleg úgynevezett nedves bevonatos eljárással készítik. Ebben az eljárásban a hatóanyagok porított keverékét oldószerekkel és más vegyszerekkel keverik össze, hogy pasztát képezzenek, amelyet vékonyan felvisznek a hordozófilmre. A következő lépésben az elektródákat nagyon nagy kemencékben szárítják, ami energiaigényes és ezért nagyon költséges. Állítólag Elon Musk idén nyáron a cellával kapcsolatos költségek csökkentésére kérte a mérnökeit – akik úgy tűnik, hogy megoldották a feladatot – úgy hogy száraz bevonattal látják el ezeket a cellákat. Azonban a folyamat még finomításra szorul, ezért talán az év végén lehet beszámolni az eredményekről.
Amíg a munka folyik, érdekes dolgokról számolt be nemrég a The Information magazin. A lap szerint ha már fejlesztés alá vonták a 4680-as cellát, akkor az új változatból rögtön négy verziót is készítenének, az igényeknek megfelelően. Ezek állítólag az NC05, NC20, NC30 és NC50 kódnéven futnak és mindegyiket más-más célra tervezték.
Az NC05 lenne az „igásló”, amit leginkább a Robotaxi járműveibe és a Semi kamionba szánhat a Tesla, míg az NC20 lenne a tömeges méretben gyártandó típusok (pld.: Model 3, Y) gyomrában. Az NC30 és NC50 lenne a két felső kategóriás cella, ezek anódja szilícium komponenseket tartalmazna. Az NC30 lenne a Cybertruck fő akkucellája, amibe egyébként kiviteltől függően kerülhet az NC05 és NC20 cellákból egyaránt. A termékcsalád trónján az NC50 ülne, ami a Tesla Roadster 2 kiváltsága lehet.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!