Az Európai Unió elutasította Kína azon javaslatát, amely a kínai elektromos járművek minimális európai árát 30 000 euróban határozta volna meg. Ezzel a kínai fél célja az volt, hogy elkerüljék az EU által tervezett akár 45%-os vámok kivetését a kínai elektromos járművekre. A tárgyalások folytatódnak, de az idő szorít, mivel a vámok bevezetésének határideje október 31.
Az Európai Bizottság egy hónapja elutasította a kínai elektromos járműgyártók minimálár-javaslatait, amelyek az uniós szubvencióellenes vizsgálat részét képezik. Ez az ügy jelentős kereskedelmi feszültséget teremtett Kína és az EU között. A Bizottság szerint nem csupán az árazás, hanem a kínai gyártóknak nyújtott állami támogatások is problémásak, mivel ezek torzítják a piacot. Brüsszel célja, hogy megszüntesse ezeknek a támogatásoknak a negatív hatásait.
Jelenleg a kínai autógyártók, mint a SAIC és a BYD, Európában valamivel 30 000 euró fölött kínálják elektromos járműveiket, ami lényegesen magasabb a hazai piaci áraknál, és tükrözi az európai piac iránti érdeklődésüket. A BYD Seagull, egy kisebb elektromos modell, várhatóan 20 000 euró alatti áron lesz elérhető jövőre.
A tárgyalások során felmerült a gyártók és modellek szerint differenciált minimumár bevezetésének lehetősége. Egy lehetséges kompromisszumként a 35 000–40 000 eurós minimumár merült fel. A Bizottság készen áll megvitatni más árvállalási lehetőségeket is, amelyek tartalmazhatnak importkvótákat vagy rugalmas árképzési kötelezettségvállalásokat, amennyiben a tárgyalások folytatódnak.
A kereskedelmi feszültséget tovább fokozta, hogy Kína dömpingellenes intézkedéseket vezetett be az EU-ból származó alkoholimportra, amely olyan francia márkákat érint, mint a Hennessy és a Remy Martin.
Az Európai Bizottság jelezte, hogy készen áll újraértékelni az árvállalási megoldásokat, beleértve a minimumárakat és importkvótákat, amennyiben a tárgyalások tovább folytatódnak. A kínai kereskedelmi minisztérium pedig korábban kinyilvánította, hogy készen áll egy „rugalmas árképzési kötelezettségvállalás” megvitatására, mint a tervezett vámok alternatívájára.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!