Mercedes Benz EQB 300 4matic Facelift teszt – a megújult kecskeméti

0

A Mercedes Benz egyértelműen elkötelezte magát az elektromobilitás irányába, ezt pedig jól mutatják eladási számaik is. Az EQ-sorozat modellpalettájának évről évre történő kiszélesítésével 2023-ban, a teljes évet nézve már több, mint 220.000 tisztán elektromos autót adtak el Mercedeslogóval, ez pedig több, mint 70%-os növekedést jelent az előző évhez képest. 2024-ben globális problémát jelent az európai elektromos autók utáni kereslet visszaesése, az okokat pedig csak találgatjuk, de biztosan köze van ehhez a kínai gyártók egyre nagyobb térnyerésének, és az általuk okozott árversenynek is. 

A német prémiummárka azonban tisztában van kiszoríthatatlan szerepével, a keresletet pedig azzal szeretnék fenntartani vásárlóik között, hogy az EQ sorozat már meglévő modelljeit a legfrissebb igényekhez igazították: megérkeztek a ráncfelvarrott modellek többek között az EQA és EQB kivitelből is. Jelen írásban a vadonatúj EQB-s tapasztalataimat foglaltam össze.

Facelift kívül-belül

Mindössze 2 év telt el az EQB piacra dobása óta, és a gyártó máris frissítette mind a megjelenést, mind a műszaki tartalmat. A korábbi modellhez képest a külsőben a 2024-es EQB új hűtőrácsot kapott, amely ugyanazt a fekete panelt tartalmazza csillagokkal, mint a többi Mercedes EQ modell. A hűtőrács fekete vagy krómozott csillagokkal díszített verzióban is kérhető. Az első lökhárítót is újratervezték, hogy kiemeljék az EQB szélességét. Az autó fenekén a teljes szélességű hátsó lámpát frissítették, előnyösen. Végül pedig, két új szín is elérhető idéntől: a Starling Blue és Cirrus Silver fantázianevekre hallgató külső fényezések.

Beülve a 10,25 hüvelykes érintőképernyő mögött a márka Zero Layer MBUX információs- és szórakoztató rendszere fut. A rendszer vezeték nélküli Apple Car Play és Android Auto szolgáltatást, különböző megjelenítési módokat és frissített hangasszisztenst tartalmaz. Az opcionális Burmester audiorendszer mostantól a Dolby Atmos funkcióval is rendelkezik. A Mercedes azt is elárulta, hogy továbbfejlesztette a vezetőtámogató rendszereket, ehhez pedig egy új, többfunkciós kamerára, illetve egy új tartalék kamerára is szükség volt.

A tesztelt modell nem tartalmazta a bővített vezetéstámogatást, és a prémium hangzást sem, így ezekről nem tudok hosszasan írni, de minden kompromisszum azért történt ebben a kivitelben, hogy egy állami támogatással is megvásárolható autót hozzanak össze. 

Műszaki tartalom

A megnövelt, bruttó 73,9, nettó 70,5 kWh-ás akkumulátor ugyan csak 4 kW-tal nagyobb, mint a korábbi modellben, mégis, átlépve a mágikus 70 kWh-t, felnőtt a versenytársak közé. Az pedig a fogyasztásról szóló résznél válik majd egyértelművé, hogy a megnövelt kapacitás és az optimalizált hajtás kombinációjából mennyire bíztató adatok tudnak kisülni.

Az EQB továbbra is számos változatban kapható, az EQB 250+, az EQB 300 4Matic és az EQB 350 4Matic verziókban. A teljesítmény 190-292 Le között változik, ami 385-520 Nm közötti nyomatékot tesz lehetővé kihasználni, természetesen a hatótáv és a fogyasztás rovására. A vásárlók továbbra is választhatják az öt- és a hétszemélyes változatot is, az e-autós szegmensben szinte egyedülálló módon.

Töltés, Fogyasztás

A gyári adatok szerint az új EQB DC-n 102 kW maximális teljesítménnyel képes villámtölteni, míg AC-ról 22 kW a csúcs. A maximális DC töltést csak igen rövid ideig tudja az autó fenntartani, 30%-nál már 90 kW-ra csökken. Ami igazán pozitív, hogy a teljesítmény fokozatosan csökken, nem hirtelen esik be egy bizonyos töltöttségi szintnél. Ezekkel az adatokkal 10-ről 80%-ra minimum 100 kW-ot tudó DC töltőről 29 perc feltölteni az EQB-t. 

Nagyjából 600 km-t tettem bele az EQB-be ez alatt az idő alatt pedig kb. 400 km-t autópályáztam, a többit agglomerációból bejárás közben autóúton és városban tettem meg. A fogyasztás végig 19-24 kWh között változott, ami viszont igazán meglepett, hogy GPS szerinti autópályatempóval, mindenhol a legmagasabb megengedett sebességgel autózva, egy 200 km-es etapon 21,5 kWh-s fogyasztást tudott az autó. A körülmények ideálisak voltak az elektromos autózáshoz, viszont ez a fogyasztás nyáron közel 350 km-es autópályás hatótávot jelent, egy közel 2,5 tonnás, akár 7 személyes SUV-tól. Nem tudom, hogyan hozták össze a mérnökök ezt az adatot, hiszen a forma sok jó indulattal sem nevezhető áramvonalasnak, a prioritás a kényelmen és a kihasználhatóságon volt, de mindennek ellenére sikerült elérni, hogy a kW-tok ne eszméletlen gyorsasággal távozzanak az akksiból, ez pedig igazán dicséretes dolog.

Összegzés

Ahogyan a címben is írtam a Mercedes-Benz EQB egyik legnagyobb előnye, hogy pontosan olyan, mint egy autó. Értem mindezt úgy, hogy a mérnökök és a tervezők nem engedtek a B-osztály városi hobbiterepjáróira jellemző karakterjegyekből. Nem áldoztak fel mindent az elektromosság oltárán, megőrizték azokat a tulajdonságait az EQB-nek, ami miatt a célközönség oly sok ideje B-osztályt vásárol. Csak alá raktak egy elektromos hajtást egy, a mai felhasználói igényeknek abszolút megfelelő specifikációval. Így pedig megadták az esélyt az e-mobilitásra a márka- és típushű vásárlóiknak. Azonban a modernség és technológiai fejlettség miatt új vevőket is magukhoz fognak tudni csalogatni, ebben biztos vagyok.

Azzal pedig még inkább jó vétellé válik a vadonatúj Mercedes EQB, hogy egy kompromisszumoktól mentes felszereltséggel még mindig bele tud férni a jelenleg futó céges e-autós pályázatba a kecskeméti elektromos. Továbbá a 4 000 000 forint állami támogatáson túl most bónusz 4 000 000 forint kedvezményt, és ajándék 500 000 forintos Mercedes me Charge töltőkártyát is kaphatunk.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”