Négy évvel ezelőtt a BMW „hosszú távú” szállítási szerződést írt alá új akkumulátorcellákra a Northvolttal. A müncheni székhelyű cég azonban most állítólag lemondta a svéd céggel kötött milliárd eurós megrendelést, ugyanis hatalmas késésben van a Northvolt.
2020 elég messze volt már, azonban az akkor megkötött megállapodásoknak is ugyanúgy teljesülniük kell adott határidőre, mintha azok éppen tegnap köttettek volna. Mi is megírtuk, hogy a BMW egy igen izmos, pontosabban 2 milliárd euró értékű megrendelésre kötött szerződést a Northvolttal. A cél természetesen az akkuellátás hosszútávú bebiztosítása volt a német gyártó részéről, ám úgy tűnik, hogy a Northvolt nem tudja teljesíteni a vállalásait ezzel kapcsolatban.
Akkoriban a Northvolt ezt hatalmas sikernek és megtiszteltetésnek értékelte, a megrendelt celláknak idén, vagyis név évvel a szerződés megkötése után kellett volna megérkeznie a BMW raktáraiba, ám a német Manager Magazin szerint ez nem történt meg. Május végén a Northvolt maga értesítette arról a befektetőit, hogy a BMW visszalépett a szerződéstől. Állítólag két ok is közrejátszott ebben. Először is, a Northvolt által szállított cellák minősége „még nem a vártnak megfelelő”, bár itt nem tudni részleteket.
Ami viszont még fontosabb momentum lehet a történetben az az időzítés elcsúszása lehet. A Northvoltnak Svédországban jelenleg csak egy gyára működik (és az is 2022 óta), az összes többi üzem még tervezési szakaszban jár. A 2017-ben alapított cégnek ebből az üzemből kell minden meglévő partnert ellátnia – ami a BMW esetében jelenleg nyilvánvalóan nem lehetséges kellő mértékben.
A megrendelésben prizmatikus (téglalap alakú) cellák szerepelnek, melyek a jelenleg futó modellekbe lennének beszerelhetők (i4, i7, iX). Ám ezen a modellek életciklusa nem igazán lesz hosszú, tekintve hogy a Neue Klasse elektromos modellek már a BMW saját fejlesztésű hengeres celláit használnák. A probléma pedig itt kezdődik, hiszen ezek gyártására jelentős felkészülés kell, ami a Northvolt esetében, több mint kétséges, hogy megvalósulna a következő években, tekintve, hogy még a tervezett gyárak sem üzemelnek.
Éppen ezért lehet az, hogy a BMW-nek kétségei támadtak a Northvolttal kapcsolatban és ez vezethetett végül a megrendelés (és a pénz) visszahívásáról. Az új, hengeres cellák kapcsán a BMW inkább olyan kínai gyártókra támaszkodna, mint a CATL, az Eve, vagy éppen az Envision.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!