Tesla Model Y Performance teszt ­– a lengyel túra

0

Ahogyan azt mi is megírtuk korábban, 2023-ban Európában a Tesla legújabb modelljéből, a Model Y-ból adták el a legtöbbet. Nem csak az elektromos kategóriában nyert az Y, ez a győzelem független a hajtáslánctól. Egyedülálló eredmény ez, hiszen korábban sosem nyert tisztán elektromos autó ebben a versenyben. 

A Tesla Magyarország jóvoltából egy vadonatúj, Performance modellt tesztelve kereshettük az okait ennek a nem hétköznapi népszerűségnek, melyek vázlatpontokba szedve a következők:

  • Egyedülálló töltési teljesítmény ebben a kategóriában, egyszerűen használható töltőhálózat és így nehézségek nélkül tervezhető utazás
  • Szokatlanul nagy teljesítmény egy családi SUV kivitelében, amivel sportautókat lehet megszégyeníteni, természetesen a német autópályán
  • A benne lakozó erőhöz képest rendkívül gazdaságos fogyasztás
  • szoftver továbbra is világbajnok!

Hogy ti is megtapasztalhassátok milyen Európa legnépszerűbb autóját vezetni, szokásunkhoz híven ezt az autót is kisorsoljuk egy hétvégére. Olvassátok el figyelmesen a cikket, és a végén töltsétek ki a kérdőívet 2024. április 8- éjfélig.
A helyes válaszadók között április 10-én 18:00-kor kisorsolunk egy Model Y-t az április 12-15. hétvégére.
Az eredményhirdetés az e-cars.hu Facebook oldalán lesz.

Elmentünk Lengyelországba, Zakopaneba, a téli mesevilágba, persze nem kizárólag azért, hogy 1000 km-t tegyünk a Teslaba, de igazán nagy élmény volt ezzel az autóval megtenni ezt a távot. Elöljáróban annyit, hogy az e-autózásról sokak által emlegetett kompromisszumoktól minden tekintetben mentes volt az utunk, sőt. A többiről később.

Töltőhálózat, töltési teljesítmény, fogyasztás

Az utóbbi években a Tesla óriási hangsúlyt fektetett a töltőhálózat-fejlesztésre, ennek pedig az lett az eredménye, hogy gyakorlatilag bármelyik modelljükkel keresztül lehet úgy utazni Európát, hogy kizárólag a saját töltőhálózatukat használja az ember. Persze, lehet olyan desztinációt választani, ahová nem lehet ilyen módon eljutni, de a forgalmas útvonalakon található hatótávon belül Supercharger. Így volt ez velünk is, mikor beültünk Budapesten az autóba. Beütve Zakopanet az autó navigációjába, két olyan útvonalat is ajánlott a maps, amiken végigautózva 1 töltéssel kényelmesen megtehető az út.

Az egyik útvonal nem autópályákon és gyorsforgalmi utakon haladt, így ez több, mint 100 km-rel rövidebb lett volna. A másik opció Kassán keresztül vezetett, az utolsó 50 km-t leszámítva végig pályán. Mi az utóbbit választottuk, a hosszabb útszakasz árán is, hiszen mindkét lehetőségnél kellett volna Superchargereznünk, Kassa felé egy 24 perces töltést tervezett be az autó navigációja, míg Zólyom felé 8 percet kellett volna állnunk. A bő  negyed órával rövidebb töltés miatt azonban nem érkeztünk volna meg hamarabb, a két út időben gyakorlatilag pontosan egyforma, és a töltési időt sem tudtuk tartani, az a helyzet, hogy az autó túl gyorsan feltölt.

Kassán egy 4 állásos V3 Supercharger állomás található, ahova az autó szerint 4%-os töltöttséggel kellett volna megérkeznünk. Ebből végül 2 lett, de valahogy ebben az autóban nincs olyan érzése az embernek, hogy elfogy belőle az elektron, és megáll alatta. A töltők közül mind üres volt, így kedvünkre válogathattunk a 250 kw-os oszlopok közül, a maximális töltési teljesítmény elég impresszív, 233 kw volt. Az első, 251 km-es etapot 2 óra 11 perc alatt tettük meg, végig a megengedett maximális sebességgel autózva. Az átlagfogyasztásunk 24 kWh volt, 0 fok körüli időben.

Ha valaki ebbe az irányba tervez utazást, ezt a Superchargert csak ajánlani tudom, ugyanis egy olyan bevásárlóközpont parkolójában található, ahol a gyönyörű reggelizőhelyektől, a jobbnál jobb kávézókon át Billa, McDonald és sok más étterem, szolgáltatás, üzlet is található. Sajnos mi nem tudtunk olyan gyorsan enni, hogy beleférjünk a tervezett 24 perces töltésbe. Feltöltöttünk teljesen, így pedig 3 nappal később, a zakopanei bóklászás után majdnem visszaértünk töltés nélkül Kassáig. 

Kassáról tehát 100%-ról indultunk tovább, ehhez valamivel kevesebb, mint 1 óra kellett az autónak, viszont egy kajálós, wc-zős megálló egy kis nézelődéssel kiegészítve jóval több ennél, így idő közben át kellett állnom a már teletöltött autóval, mert ugye az oszlopot nem illik tele akksival foglalni. 

A maradék 177 km alatt összesen 52%-ot használtunk, így a kezdetben tippelt 48%-os érkezési állapotot tudtuk tartani, ezen az úton az átlagfogyasztásunk valamivel jobb volt, 22,1 kWh.

Hazaindulás előtt egy rövid AC töltést beiktattunk, hogy kényelmesen elérjünk Kassáig. Hazafelé ugyan azon az útvonalon jöttünk, amin mentünk, a különbség annyi volt, hogy kicsit melegebb lett az idő, ennek köszönhetően pedig a teljes úton a fogyasztásunk 21,8 kWh lett. Azt gondolom, hogy egy ekkora autótól, 4 utassal, csomagokkal, autópálya tempóval ez az adat igazán kiemelkedőnek számít a szegmenstársak sokszor hallható 25-30 kWh-s fogyasztásaihoz képest.

Zakopane, a lengyel mesevilág

Zakopane Lengyelország egyik legdélebben fekvő városa, a Kárpátok vonulatainak hegyormai, a Magas Tátra csúcsai határolta völgyben helyezkedik el. Kifejezetten felkapott turisztikai desztináció manapság, nem véletlenül. 

Fantasztikus éttermei, pubjai, cukrászdái, világmárkák üzletei, árusok standjai hosszú, szinte a teljes város hosszúságában húzódó sétálóutcáján helyezkednek el. Füstölt sajtban és kemencés csülökben nagyon erős ez a város, a klasszikus lengyel ételek mellett természetesen. A városon belül autóval nem igazán lehet közlekedni, egyfelől azért, mert gyakorlatilag nem lehet parkolót találni (még a töltőhelyeken is parkolnak, sokszor nem elektromos autók), ha pedig meg tud állni az ember, borsos parkolódíjat kell fizetnie, sajnos itt nem működnek az itthon megszokott zöldrendszámos kedvezmények.

A város környékén lehetőség van télen síelni, különböző téli kikapcsolódásra, de a hideget kevésbé kedvelők számára is akad ilyenkor jó elfoglaltság, ugyanis bővelkedik a terület a jobbnál jobb termálfürdőkben. Zakopanetól 15 km-re található Lengyelország legnagyobb wellneszfürdője is, a Chocholow termálfürdő, az élmény pedig nagy hatású, megéri rászánni néhány órát, ha valaki erre jár. 

A városban számos AC és DC töltő is elérhető, melyek többsége a Lengyelország egyik legnagyobb töltőhálózat-üzemeltető vállalkozásának, a TAURON-nak az applikációjával indítható. Az app letölthető az Appstoreból és Play áruházból is. Rövid regisztráció és a bánkkártyánk rögzítése után pedig már tölthetünk is, melyen AC-n 1,21 zlotyiért tölthetünk kW-onként, ez kb 110 forintnak megfelelő összeg. Ehhez a hazai viszonylatban igen csak jutányos árhoz pedig nincs szükség semmilyen havidíjas előfizetésre.

A másik nagy töltőmegosztó a GreenWay ezen a környéken, náluk AC-n előfizetés nélkül 2,05 PLN (180 ft), DC-n pedig 3,25 PLN (290 ft) a töltés díja kilowattonként. 

Teljesítmény

Az 534 lóerős csúcsváltozat 660 Nm nyomatékra képes, ezzel pedig 3.3. másodperc alatt tudja a 0-100-at, de természetesen ott sem fogy el, a dual motor igazán dinamikusan mozgatja meg a 2232 kg össztömegű gépet. Ez a teljesítmény bőven több, mint elég, így mi az autót főleg chill módban hajtottuk, úgy is bőven agilisabb, mint az utakon lévő társai, cserébe viszont jobban alakul a fogyasztás a végén. 

Szoftver

Sokan vonakodnak a Teslától a minimalizmusa miatt, nehezen tudják elképzelni, hogy egyetlen tabletről hogyan vezérelhető minden olyan funkció, amit egy hagyományos autóban sok-sok kapcsoló és gomb hivatott intézni. Nincs cocpit, nincsenek fizikai gombok a klímának sem, de még a kormánykerék vagy az ablaktörlő is szoftveresen vezérelhető. 

Valamennyire én is szkeptikus voltam, egészen addig, amíg ki nem próbáltam, viszont az annyira praktikusan és egyszerűen van kitalálva, hogy mindenféle előzetes ismerkedés nélkül is pár perc alatt megtanulhatók a gyakran használt funkciók. Onnantól pedig, hogy egyszer valamit megtalál az ember, következőre már egyből oda fog nyúlni. Nem véletlenül nyúlja le az ötletet egyre több gyártó, a modern autók szoftverei jó eséllyel a Tesla rendszeréhez hasonlítanak majd, egyszerűen azért, mert ez jelenleg a legjobban kitalált. 

A cockpit hiánya sem zavaró, nem takarja ki a kormány semmilyen állásban, és mivel a legfontosabb infó, az aktuális sebesség fix helyen a bal felső sarokban található a középső kijelzőn, kb ugyan annyira kell lenézni, mintha a cocpitre néznénk.

Összegzés

A népszerűsége ennek az autónak lehet nagyon szerteágazó, de valójában igen egyszerű: ezzel az elektromos autóval úgy lehet közlekedni, mint egy soktízmilliós izomautóval, azonban a vételara és a fenntartási költsége is sokada annak. 

Ha valaki egy jól kihasználható, nagy tárolókkal rendelkező, kényelmes családi méretű autót szeretné, és úgy szeretné élvezni az e-autózás előnyeit, hogy annak kompromisszumaival ne kelljen együtt élnie, az most megteheti ezzel a modellel, állami támogatással mindössze bő 13 millió forintért. Igen, a jelenlegi támogatási rendszerben vállalkozói támogatással a belépő szintű, valamivel gyengébb és kisebb hatótávú Model Y ennyi pénzért hazavihető, ugyanis az árcsökkentés után a kezdő ár 17.094.900 ft, de a tesztelt Performance modell is hazavihető 16 millió forintért. Ebben az árban ebben a kategóriában nem gondolom, hogy van jobb választás ennél az autónál objektív szempontok szerint, de persze egy autó megvásárlása egyénenként változó mértekben, de mindig érzelmi kérdés is. Minden esetre, ebben az autóban érzelmi alapon sem fog csalódni senki, aki megvásárolja. 

Ha ti is meg szeretnétek tapasztalni ezt az élményt, akkor nincs más dolgotok, mint a fenti cikk alapján megválaszolni pár kérdést. A helyes válaszadók között a Tesla Magyarország jóvoltából egy Model Y-t sorsolunk ki a 2024 április 12-15-i hétvégére.


Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”