Várhatóan 2027-re olcsóbb lesz az akkumulátoros elektromos autók gyártása, mint az azonos méretű ICE járművek, a továbbfejlesztett gyártási módszereknek köszönhetően – legalábbis a Gartner piackutató cég legújabb előrejelzése szerint.
Rendszeresen jelennek meg elemzések arról, hogy vajon mikor érjük majd meg azt az autós világban, hogy a belsőégésű motorral és az elektromos motorral szerelt autók gyártása (és így az árusításuk) egy árban lesz. Nos, ezúttal a Gartner piackutató vállalat tanulmányát tudjuk megmutatni a témában. A Gartner szerint 2027 lesz az az év, amikor mindez megtörténik.
Szó se róla, abban minden elemzés egyet ért, hogy még ebben az évtizedben be fog az következni, hogy aki új autót akar venni, az ugyanazért a pénzért választhat majd elektromos, vagy belsőégésű motorral szerelt autót a szalonban, vagy a konfigurátorban. Jelenleg a kínai BYD az, akik ezt a harcot a leginkább a magukénak érzik az új Honor elektromos modellek árazásával. A legnépszerűbb modelljeik ilyen áron történő árusításával a BYD már most is tudja prezentálni ezt, persze kérdés, hogy a kínai állam támogatása mennyire jelenik meg ezekben az árakban.
A BYD akciózásai után az a kérdés, hogy mikorra érjük el azt, hogy minden autógyártó képes legyen ezt a felárat eltörölni, lehetőleg külső segítség nélkül. A Gartner szerint tehát 2027 lehet ez a dátum, és tanulmányuk szerint addigra a ma ismert e-autós márkák közel 15 százaléka meg is fog szűnni, vagy be fog csődölni.
Mindez persze nem a szektor visszaesését indikálja, csupán szelektálódni, tisztulni fog a piac, és csak azok a versenyzők maradnak, akik képesek voltak gyártási stratégiájukat az elektromos autók iránti elvárások – leginkább a költségek csökkentése -terén megjelenő igényekhez igazítani. Ez valahol érthető jövendölés, hiszen csak idén várhatóan 18 olyan új startup megy tőzsdére, melyek akkumulátorfejlesztésre, vagy e-autógyártásra jöttek létre (pld.: Lordstown Motors, Proterra).
Megszűnésük ellenére a piacra hozott innovációik tovább élnek majd ezeknek a megszűnő vállalkozásoknak, amiket a piacon maradó szereplők be tudnak építeni saját eljárásaikba. Továbbá a technológia is fejlődik majd annyit, hogy a költségek jelentősen csökkenthetők legyenek a következő években. Illetve a felfutó gyártás is csökkenti a költségeket, a Gartner szerint idén 18, jövőre 20 millió új e-autó gördül le a gyártósorokról.
Sajnos a javítási költségek terén már nem ilyen vidám a tanulmány, már ami az autó sérülésével is járó károk javítását illeti. A Gartner szerint az összetört vagy sérült autók nagyobb valószínűséggel lesznek majd gazdasági totálkáros kategóriájúak, mivel a javítási költségek meghaladják a maradványértéket. Ráadásul a drágább baleseti javítások drágább biztosítási díjakat eredményezhetnek, vagy akár azt is, hogy a biztosítótársaságok megtagadják bizonyos autótípusok fedezetét.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!