Egy kissé lassítsunk, és gondoljuk gyorsan végig, mit tudunk Etiópiáról. Ha alaposan végiggondoljuk az eszünkbe jutó dolgokat, szinte biztosan nem az elektromos autózás, vagy a kapcsolódó infrastruktúra megléte az, ami eszünkbe fog jutni. Pedig az ország, pontosabban a hivatalban lévő döntéshozók egy igen merészet gondoltak, és eldöntötték, hogy mostantól (tehát azonnal hatályosan) nem léphet be az országba egyetlen olyan jármű sem, ami nem tisztán elektromos. Erről Alemu Sime, az etióp közlekedési és logisztikai miniszter nyilatkozott.
A miniszter szerint Etiópia tavaly közel 6 milliárd dollárt költött fosszilis tüzelőanyagok importjára – ennek több mint felét járművek üzemanyagára fordították. Erre akarnak egy hathatós választ adni a mostani döntéssel. Mint ismeretes, az infrastruktúra és az anyagi lehetőségek terén jóval gazdagabban ellátott Európai Unió, Egyesült Államok, Kanada, vagy éppen Japán legkorábban az évtized végére akarnak ilyesmi döntésekbe beleállni. Kontinensünk tekintetében a 2035 a mérvadó dátum, ami után nem lehet majd belsőégésű motoros autót eladni a szalonokban. A jóval kevesebb elérhető lehetőség dacára, azonban az afrikai Etiópia nem vár tovább, és azonnali hatállyal be kívánja vezetni a belsőégésű motorok ilyen jellegű megszűnését.
Pontos részletek egyelőre nem ismertek, de egyre biztosabb, hogy Etiópia lett az első olyan ország ami betiltotta a belsőégésű járművek forgalmazását. A tiltást illetően azonban több kérdés is felmerülhet. Elsőként talán az, hogy a 110 V-os feszültséget használó országban mi lesz a töltőinfrastruktúrával. Ez utóbbiról Sime miniszter azt állította, hogy országa egyre kevésbé van abban a helyzetben, hogy a fentebb említett évi 6 milliárd dolláros keretet elköltse fosszilis üzemanyagokra, így inkább az erre szánt pénzt töltők kiépítésére fogják felhasználni.
Etiópiában körülbelül 2 millió jármű van, amelyek nagy része jóval 20 évnél idősebb. A régebbi járművekre már most is tetemes adót kell fizetni, ami arra kényszeríti az importőröket, hogy újabb autókat vigyenek az országba. Az alacsony károsanyag-kibocsátású autóimportőrök viszont alacsonyabb adókkal szembesülnek, és a helyi elektromos járművek gyártását jelentős adókedvezményekkel és ösztönzőkkel támogatják.
2 millió ICE-meghajtású jármű eltávolítása eltart egy ideig, és a töltési infrastruktúra kiépítése a 2 millió elektromos autó számára, amelyek végül felváltják őket. Ám a nyugati világgal ellentétben Etiópia jobban aggódik levegőjének minősége, polgárai egészsége, valamint az ellenőrizhetetlen üzemanyagárak miatt.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!