Manapság szerencsére már felsorolni is nehéz, hogy a napelemek milyen felületekre, felhasználási körökbe szivárogtak be. Bár voltak korábban negatív hangok is a leendő sok lehasznált napelem sorsával kapcsolatban, a növekedés üteme töretlen és ma már közel sem csak háztetőtök találkozhatunk ezekkel a jellegzetes táblákkal, melyek a megújuló energiaforrások egyik legismertebb formái. Svájcban pedig már az út menti támfalakon is napelemek lógnak.
Ezúttal Hollandiába látogathatunk el, ahol a Wattway nevű vállalat (Colas Group tagja) és a holland építési vállalkozás, a BAM Royal Group összefogásában készült el rögtön két olyan kerékpáros útszakasz, melynek felületére napelemek kerültek integrálásra.
A két kerékpárút már korábban is létezett, ám ezekből kerültek kiválasztásra most pilot jelleggel olyan részek, melyek ideálisak a napelemek fogadására. Ez a két szakasz összesen 1000 négyzetméternyi napelemet jelent, így igen jelentős energiatöbbletet képesek előállítani.
A Wattway egyébként nem most kezdte a szakmát, 2015 óta folynak a fejlesztések és a kísérleti telepítések. Eddig különböző országokban őszesen 40 ilyen projekt fut. A most telepített napelemek ragasztásos technológiával kerültek a már létező aszfaltra és a legújabb fejlesztésű napelemcellák révén már 148 Wp/négyzetméteres értéket képesek prezentálni, a korábbi 119 Wp/négyzetméter helyett. Számítások szerint a most átadott felületek közel 160 MWh energiát lesznek képesek éves szinten generálni, ami aztán az országos hálózatba kerül betáplálásra. A most telepített szakaszokat 5 évig fogják monitorozni és minimum eddig karbantartani.
A Wattway napelemes kerékpárutak új típusú tömör napelemekkel készülnek, amelyek mindössze néhány milliméter vastagok. A napelemek gyantából és polimerekből álló többrétegű szubsztráttal vannak bevonva. Elég áttetszőek ahhoz, hogy beengedjék a napfényt, és elég ellenállóak ahhoz, hogy ellenálljanak a kerékpáros forgalomnak. A napelemek felületei nem olyanok, mint a sima tetőpanelek – úgy vannak kezelve, hogy ugyanolyan tapadást biztosítsanak, mint a hagyományos útfelületek, tehát csúszásveszély sem áll fenn.
Ha beválik a projekt, további holland kerékpárutak is megérkezhetnek a vállalat célkeresztjébe, amiből összesen 35 000 km hosszúságú szakasz található Hollandiában, így igen jelentős, most még kihasználatlan erőforrást jelenthetnek. Arról már nem is beszélve, hogy más országok is jelentős segítséget kaphatnak így a napenergia hasznosítására.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!