Tovább menetel a BYD az olcsó akkumulátorok felé

0

Néhány éve az LFP akkumulátorok tömeges megjelenésével egyre többen remélhették, hogy az ilyen cellákkal szerelt elektromos autók ára esni fog. Hiszen ezt a fajta akkumulátort jóval olcsóbban lehet legyártatni azokhoz a társaihoz képest, amikben olyan ritka anyagok találhatóak, mint például a kobalt. Az LFP celláknak szerencsére van több előnyük is a drágább kivitelekhez képest, ám energiasűrűségük nem feltétlenül tudja tartani a versenyt a drágább cellákkal, így ugyanakkora kapacitásból némileg kevesebb hatótávot lehet kihozni.

Persze az árak így szinte minden esetben csökken és a Tesla után ma már szinte az összes nagy gyártó LFP cellákkal kínálja a belépő szintű modelljeit. Gondolhatnánk, hogy innen már nem nagyon lehet költségeket faragni, pedig lehet. Az idei évben kezdett el terjedni egyre több autó és akkugyártó háza tájáról (CATL, BYD, Renault és Volkswagen) egy eddig nem nagyon ismert, de az LFP-hez hasonlóan elég régóta létező akkufajta, aminek nátrium, vagyis gyakorlatilag só az alapja, ez a nátrium-ion, vagy sodium-ion akkucella. Alább a főbb erények, a kedvező árú gyártáson túl:

  • Nikkel, kobalt, magnézium és grafit-mentes
  • Alacsonyabb költségű alapanyagokból előállítható
  • Alacsony tömeg
  • Biztosítva van a túlmelegedés ellen, nincs tűzveszély
  • A jelenleg lítium-ion cellagyárak könnyen átállíthatók erre a kémiára

Ahogy fentebb is olvasható, többek között a kínai BYD is erősen érdeklődik a technológia iránt, melynek eredményeként még a nyáron közösen a Huaihai vállalattal ilyen akkumulátorok gyártásáról írt alá együttműködést. A gyártás helyszíne: Kína, a Jiangsu tartománybeli Xuzhou-ban.

A megállapodást most egy szorosabb együttműködést biztosító, kötelező érvényű szerződés aláírása váltotta fel a BYD akkumulátor-leányvállalata, a FinDreams és a Huaihai Holding Group között. Ennek értelmében hamarosan évi 30 GWh nátrium akkucella készülhet, de az ütemtervet még nem hozták nyilvánosságra. A szükséges teljes beruházást tízmilliárd jüanra (közel 1,4 milliárd euróra vagy 195 millió dollárra) becsülik.

Sőt, a BYD már idén is szeretné használni a nátrium-ion akkumulátorokat a sorozatgyártású elektromos autókban, bár kezdetben nátrium-ion és lítium-ion akkumulátorok hibridje lesz ezen autók gyomrában. Konkrétabban fogalmazva, a BYD részben nátrium akkumulátorokat kíván bevezetni Seagull modellje esetében, amit tavasszal mutatott be a gyártó és így még olcsóbbá tudja majd azt (és további BYD modelleket is.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!