Aki csak minimális szinten érdeklődik az elektromos autózás iránt, annak is a lítium neve bizonyára ismerősen cseng. Hiszen az összes ma ismert akkukémia (modern e-autókban használtak esetében) a lítiumra épül, ami tulajdonképpen egy sófajta. Akik pedig alaposabban benne vannak a témában, azok pedig tudhatják, hogy a lítium a hajtóereje az elektromos átállásnak, így azok az országok, akik rendelkeznek ilyen lelőhelyekkel, mostanában igen jó üzleteket köthetnek. Akárcsak Csehország.
Afrika esetében eddig leginkább Kongóról és az ott található kobaltról eshetett szó, utóbbival együtt kellemetlen felhangok is, mint rabszolgamunka a bányákban, vagy éppen a gyerekek kihasználása ugyanezeken a helyszíneken. Nyilván azóta ez valamelyest rendeződhetett, ám érdekes lesz megfigyelni, hogy Afrika és a lítium kapcsolata miként alakul majd.
Ghánában ugyanis megnyílt az első lítiumbánya, Mankesim régióban, az ország közepén. A termelés elindítása Ewoyaa projektnéven fut és elindításán két bányavállalat, az Atlantic Lithium és a Piedmont Lithium dolgozik. Utóbbi ügyfelei között olyan nevek vannak, mint a Tesla, vagy éppen az LG. A két vállalat mellett a ghánai állam is beszállt a projektbe a MIIF (Minerals Income Investment Fund of Ghana) nevében, ami az állam egyik szerve a bányászat felügyeletére. Ők az erre kibocsájtott részvények 6 százalékát vették meg, ez 27,9 millió dollárba fájt a költségvetésnek.
2023 júniusában a partnerek már közzétették a végső megvalósíthatósági tanulmányt, ami konkrétan 3,6 millió tonna nyersanyag előállítását jelzi előre a bánya tizenkét éves élettartama alatt. Várhatóan 2025 második negyedévében kezdi meg működését a bánya és 2026-ban éri el teljes, évi 365 000 tonna lítiumtermelési kapacitását. Földrajzilag a projekt mintegy 560 négyzetkilométert ölel fel és jó megközelíthetőséggel rendelkezik. Egy fontos kikötő (Takoradi) csupán 110, míg a főváros Accra pedig 100 km-re található.
A Piedmont elmondta, hogy a Ghánából származó lítium-alapanyagot fogja felhasználni az Egyesült Államok Tennessee államában található, évi 30 000 tonna lítium-hidroxid átalakító üzemében. Az afrikai lítiumnak bizonyára a Tesla is örül, mert ők már év eleje óta várják a Piedmont részéről az eddig el nem indult lítium-alapanyag szállítmányokat. Az itt kitermelt lítium vélhetően nem az amerikai Tesla akkugyárakba megy majd, hiszen ott már a lítium amerikai eredete is elvárás az ottani állami kedvezmény (Federal Tax Credit) igénybevételhez.