Újabb áttörést jelentett be egy vállalat az akkumulátorok gyorstöltésében

0

Az elektromos autók fejlődésével együtt az akkumulátortechnológia is folyamatosan fejlődik, melynek az elektromos autók iránt érdeklődők csak örülhetnek. A fejlesztések alapja továbbra is a lítium-alapú akkucella, aminek folyamatosan feszegetik a határait, legyen szó tartósságról, vagy éppen a töltési idő rövidítéséről. Ez utóbbi az igazán kardinális kérdés, hiszen ma még sok leendő vásárlót tart vissza az, hogy egy komolyabban lemerült akkupakkot közel 20-30 perc alatt lehet egy olyan oszlopon teletölteni, amivel a kocsi ki is tudja használni a maximális töltési teljesítményét.

Számtalan vállalat foglalkozik ezen fejlesztésekkel, közülük az egyik az ORNL (Oak Ridge National Laboratory), akik ez utóbbira, vagyis a töltési idő javítására feküdt rá. Legújabb publikációjukban egy olyan új akkumulátorról értekeznek, amely nem csak 10 perc alatt képes 80 százalékra újratöltődni, hanem 1500 ciklus után is hozza az elvárt értékeket. Ez utóbbi elérése nem újdonság, hiszen a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk már 2019-ben azt írta a Twitteren, hogy a Model 3 akkumulátormoduljait 1500 ciklusra vagy 300 000 és 500 000 mérföld közötti használatra tervezték.

Most az ORNL csapata azt állítja, hogy kifejlesztett egy új típusú elektrolitot, amely lehetővé teszi a gyorstöltés fenntartását hosszú időn keresztül. Azért, hogy ezt elérjék, az ORNL csapata „új összetételű lítium-sókat és karbonát oldószereket fejlesztett elektrolitképzés céljából”. A nagy teljesítményű elektrolit LiFSI, LiPF6 és karbonátokból áll, két amperórás tasakos cellákba rendezve. Az új eljárás pedig láthatóan kiváló elektrokémiai stabilitást mutatott magas, 6 C-os töltési sebesség mellett is.

„Úgy látjuk, hogy ez az új elektrolit-összetétel alapvetően megháromszorozza az Energiaügyi Minisztérium által kitűzött célt az extrém gyorsan tölthető akkumulátor élettartamára vonatkozóan” – mondta Zhijia Du, az ORNL vezető kutatója.

Persze sok még a megválaszolatlan kérdés. Így az sem világos, hogy mennyibe kerülne ezt a kémiát beépíteni egy elektromos jármű akkupakkjába, vagy éppen mik a lehetséges akkumulátorkapacitások. A válaszok igen sokrétűek lehetnek és az ORNL kutatása egyelőre inkább tűnik a határok elméleti feszegetésének, mint mondjuk a CATL, vagy éppen a StoreDot munkássága, melyek már gyakorlatilag a sorozatgyártás kapujában vannak és jelentős fejlődést tudnak felmutatni egy akár csak 5 évvel ezelőtti akkucella tudásához képest. De az biztos, hogy ez a kutatás is segíti a fejlesztések hosszútávú fenntartását.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!