A szedán és az SUV/Crossover formák után az e-autógyártók figyelme egy eddig elhanyagolt kinézet irányába kezd fordulni, ami a van-kategória. Magyarul talán legjobban a kisbusz néven ismert forma. A 2000-es évek elején nagyot ment ez a kategória, szinte minden gyártónak volt legalább egy ilyen a kínálatában, ám a crossoverek, majd az SUV-k beszivárgásával szinte senki sem akart már venni kisbuszt.
Pedig a forma rendkívül hasznos, főleg, ha sok cuccal, vagy családdal kell mozgolódni. A magas felépítés adta lehetőségek még a kombiktól is hasznosabb sok esetben. Éppen ezért van a mai napig jelentős felhasználótábora ennek a kategóriának, amit élvez is az a kevés gyártó, ami nem engedte el azt. Korábban jellemzően dízeles erőforrásokkal vették ezeket, ám az elektromos meghajtás beszivárgásával a kisbusz kategória is új lehetőségek elé néz. Egyre több gyártó lát fantáziát a kisbuszokban, többek között legutóbb a ZEEKR lépett elő egy ilyen autóval, ez lett a 009.
Most pedig egy újabb gyártó, az XPeng Motors állít ki egy játékost a kategóriában, ez lesz az X9. A hivatalos bemutatkozás még ezen év végén várható, ezzel együtt pedig a rendelési lehetőségek is el fognak indulni, legalábbis kínai sajtómédiumok (carnewschina, cnevpost.com) szerint.
Az első képek pedig meg is érkeztek Kína első számú szivárogtatójától, ami maga a kínai közlekedési hatóság, az MIIT (Ministry of Industry and Information Technology) közölt ismét az internet népével, néhány adattal együtt.
Ezek szerint az XPeng X9 egy 5,30 méter hosszú, 3,16 méter tengelytávú jármű lesz. A kisbusz tehát elegendő helyet kínál majd a tervezett három üléssornak, összesen hat-hét üléssel. Az elektromos kisbusz kétféle változatban lesz kapható: 235 kW-os teljesítménnyel és elsőkerék-hajtással vagy összkerékhajtással. Ebben az esetben egy második, 135 kW teljesítményű hátsó villanymotorral.
Az akkucellák kémiája szerint kétfélét várhatunk, kicsit kusza leosztásban. Az egyik egymotoros változat az Eve Energy LFP celláit, míg egy második elsőkerék-hajtású modell és az összkerékhajtású változat a CALB NMC celláit használja majd. Hogy melyik egymotoros X9-be mi alapján dobálja szét a cellákat az XPeng, az egyelőre nem ismert. A jelenlegi hivatalos hatótáv sem nem ismert még, de korábbi hírek szerint a hatótáv akár 800 kilométer is lehet, ez persze nagyban függ az elérhető kapacitástól majd.
A fent nevezett médiumok szerint az első lökhárítókat lidar érzékelővel is felszerelik. Az X9 várhatóan még idén megjelenik az utcákon, és ez lesz az XPeng hetedik modellje, valamint az első az új X sorozatban. Az XPeng korábbi modelljei a szedánoknál a P sorozat, a SUV-ok esetében pedig a G sorozat alá tartoznak. Az azonban nem világos, hogy az X9 Európába is eljut-e, a cég egyelőre nem kommentálta ezt.