Úgy volt, hogy ez a cikk egy Model S Plaid-ről fog szólni, de végül sikerült a Tesla Magyarországtól egy teljesen új alap kétmotoros (regen Long Rangenek hívták) verziót szerezni. Valójában ez az a kocsi, amire nagyon kíváncsi voltam.
Említsük meg azért a Model S Plaid-et is egy pár mondat erejéig, bár már számtalan írásos és videós teszt is született a bődületes teljesítményéről. Tele van vele az internet, csak rá kell keresni.
1020LE, megszámlálhatatlan nyomaték, 3 villanymotor jellemzi a Plaid kiadást. Próbáltam, teszteltem, gyorsultam vele, szerintem túl sokszor is, mert a végén már fájt a fejem a 30+ negyed mérföldes távon. Nagyon erős autó, túlságosan is. Nem való közúti forgalomba, teljesen felesleges teljesítmény. Aki ki szeretné próbálni, jöjjön el szeptember 10-én Tökölre a reptérre a Tesla Owners Club találkozóra a Feltöltve II. rendezvény keretein belül, ott megteheti. Illetve a cikk végén van egy kérdőív, ahol ha helyes válaszokat adtok a feltett 5 kérdésre, most az e-cars.hu és a Tesla Magyarország jóvoltából szeptember 15 és 18 közötti hétvégére akár haza is vihetitek a Tesla erőgépét. Részletek a cikk végén.
A Tesla Model S 2012. júniusában debütált és egy kisebb ráncfelvarráson (2016) kívül nagyon nem változott 2021-ig. A hajtást és az akkupakkot a Tesla generációkon belül is módosítja, így azt figyelmen kívül hagyva, a 2021-es Model S a 3. generációs modell.
Külsőre nem sokat változott az elődjéhez képest, és csak az igazi fanok tudják megmondani, hogy éppen melyik kocsit látják.
Változott az első lökhárító, letisztultabb lett, és a Model 3/Y-hoz hasonló ködlámpa részt kapott. Továbbá kicsit kisebb lett a Tesla logó az S orrán. Az első és hátsó lámpák egyaránt változtak. Elől eleinte nem volt, de 2022-től megkapta azt a LED mátrixos lámpát a kocsi, ami elvileg képes volna takargatni a szembe jövőket (Tesla feliratot tud vetíteni a falra), csak a szoftveres részére várunk már vagy 3 éve. A hátsó lámpa méretei maradtak, de elrendezése változott, és kicsit keskenyebb lett a nappali menetfény képe. Az autó érzetre szélesebbnek hat, mint a korábbi S-ek, köszönhető a sárvédő ívek merészebb domborításának.
Pedig szinte milliméterre pontosan 1964 mm széles az összes generáció, tükrökkel együtt 2187 mm. Hossza 4960 mm, magassága pedig alapesetben 1445 mm, de a légrugónak köszönhetően 41 mm-rel lehet emelni a hasmagasságot, amit természetesen GPS lokációra meg is tud jegyezni, illetve magától is tudja emelni, ha úgy érzi, hogy az útviszonyok megkövetelik azt. Én például alapból a legalacsonyabbra állítottam a felfüggesztést a légellenállás miatt, de ahol az út egy kicsit is rosszabb volt az átlagnál megemelte közepesre, majd ha már kisimult, visszasüllyedt. Ennek szükségét a légrugókból kapott adatok alapján következteti ki a kocsi.
A valós idejű felfüggesztési adatokat az autó menüjében látjuk is:
Megszűnt a nyitható tető, cserébe az Y-ból már jól ismert teljes panoráma tetőt kapjuk A-oszloptól C-ig. Ahogy az Y-nál, az S-nél sem árnyékolható gyárilag az a tető. A tesztautón 21”-os felnin elől 265/30, hátul pedig 295/30-as gumik találhatók. Veszettül jól állt neki a sötét 21-es felni. Változott a töltő csatlakozó is.
Az EU piacra már CCS töltőszabvánnyal érkezik a Model S is, így már nem kell átalakítóval bajlódni a töltések során. A nálam járt modell mivel teljesen új volt (52 km-rel vettem át), már a 2023-as gyártási sorból érkezett, és megkapta az autopilot HW4-nek a negyedik generációs nagy felbontású kamera rendszerét.
Rendelkezésre áll ebben a modellben is az első csomagtartó, azaz a Frunk, ami itt most 89 literes. A hátsó csomagtér alap esetben 709l, amit a kalaptartó kivételével 798l-re lehet bővíteni. A gombnyomásra eldönthető hátsó üléssor elfektetése után 1739l szállítási kapacitás áll rendelkezésre. Hogy el tudjátok képzelni, egy bringa így simán befér az S-be.
A hátsó csomagtartóban, mint minden Teslában, a csomagtér síkja alatt is van még táróló kapacitás. Ez az S-ben akkora, hogy a táskába csomagolt 340cm-es SUP-om evezővel és pumpával együtt elfért benne. Utólagosan külső gyártók már készítettek ide hűtőládát is.
Azt már mondanom sem kell, hogy a hátsó csomagtartó motorosan nyílik és záródik. Ez ebben a kategóriában már nem is kérdés.
Furcsa volt, viszont, hogy a Model 3/Y után a magasabb kategóriás S-ben sem voltak ultrahangos szenzorok a kocsi körül. A Tesla ebben a modellben is a kamarák képére hagyatkozva számolja ki, hogy mi van a kocsi körül. Ez „néha”, -az esetek többségében, nem igazán pontos. Előfordult, hogy 40 cm-re mutatta előttem a padkát, de kiszállva még legalább kétszer olyan távol volt, mint ahogy a kocsi számolta. Szerencsére, mint minden a Teslákban, valószínű, hogy idővel egy szoftverfrissítés alkalmával javulni fog.
A külsőt már jól kiveséztük, üljünk be a kocsiba, mert ott vár ránk az igazi változás a korábbi generációkhoz képet.
Képzeljétek el azt a szituációt, amikor ülök az autóban az egyik nagyobb áruház parkolójában, és a szembe jövő emberek mindegyike úgy bámul, mint ha ruha nélkül ülnék ott. Egyikőjük aztán volt olyan bátor, és odajött, és megkérdezte, hogy ebben a kocsiban nincs kormány? A kérdés feltétele után már kapott is a fejéhez csórikám, mikor közelebb hajolt az ablakhoz és meglátta a Yoke-nak nevezett irányító egységet.
Igen, a Tesla egyik legnagyobb újítása az új S-ben, a kormány. Elon Musk úgy gondolta, hogy ő bizony újra feltalálja a kormánykereket, ami a legjobban a Knight Rider-ben KIT kormányra hasonlít. Nézzétek. Hagyok időt.
Tovább ment, a kormánykerék mellől száműzte a bajuszkapcsolókat is. Ugye milyen innovatív gyerek ez a Musk? Ja, nem. Bocsi. Ez a designer csapat meetingjén biztosan elhangzott az ön-vállveregetés mellett, de a való életben nem lehet rá mást mondani, csak azt, hogy szar. Komolyan. Gondolkodtam rajta, hogy hogy jellemezzem, de ez az egy szó elmond mindent.
Rá is jöttek erre gyorsan a srácok az első customer review-k után, és most már elérhető a rendes kormánykerék is, sőt már az lett az alap, és a Yoke kormányért 94.000Ft-ot kell fizetni, ha valaki szívatni akarja magát. A Yoke formája teljesen alkalmatlan arra, hogy körforgalomba közlekedjünk vele (kifelé keresed a fejtetőn álló kormányon, hogy melyik gombot kell megnyomni az irány jelzéséhez), vagy nagyobb kormányzást igénylő manővert hajtsunk végre. Ha még közben indexelni is kell, az külön probléma, mivel az index a kormányon a bal oldali görgők feletti érintő felületeken kapott helyet. Érintésre bekapcsol, és a kocsi automatikusan kikapcsolj azt, ha érzékelte, hogy az irányváltás, sávváltás, vagy kerülés megtörtént. Ha nem kapcsolja le, akkor még egyszer meg kell érinteni ugyan azt az irányt amerre indexelünk. Ez nem egy fizikai gomb, hanem egy haptikus visszajelzést adó felület. Bravó, nagyon praktikus.
Bal oldalon kapott még helyet a fényszóró kapcsolója. Ezt hosszú nyomással lehet automata üzemmódba kapcsolni, egyszer megérintve pedig a fénykürtöt alkalmazni. Jobb oldalra is jutott érintés érzékeny felület bőven. Duda, ablakmosó, és hangvezérlés gombok kerültek ide, illetve egy tempomat piktogram, ami megtévesztő, mert annak aktiválásához a jobb oldali görgőt kell benyomni.
Hogy mennyire unpraktikus a Yoke, jól mutatja, hogy körforgalomból kifelé, vagy parkolási manőverezésnél nem egyszer érintettem meg véletlenül a duda ikont, frászt hozva a körülöttem levőkre. Aláírom, hogy a Yoke kormány menő, és az új S és X belteréhez nagyon jól igazodik, ahogy az előttem lévő kijelző adataiból nem takar ki semmit, de a napi használata így közel a millió kilométeremhez, egy hét Yoke használat után sem vált rutinná.
Szerintem ezzel nem vagyok egyedül. Talán annak lenne könnyű használni, aki ezen tanul meg vezetni, és ezt fogja használni a közlekedése során. Valljuk be, hogy ebből nagyon kevés lesz, már csak az S árazásából kiindulva is. Hogy elérhetővé vált az alap kormánykerék, az könnyít a dolgon, de azon is a haptikus felületérzékeny kapcsolók vannak, és a jó öreg bajuszkapcsoló végleg száműzve lett a Model S/X-ből. (UPDATE: A Model 3 Highland-ból is kimarad.)
Na de várjál, ha nincs bajuszkapcsoló, akkor hogy is váltunk irányt ezzel a kocsival? Itt jön egy újabb Musk agymenés, ami már kicsit jobbra sikerült, mint a korábbi. Hát kitalálja a kocsi, hogy merre akarunk menni, csak koppintsunk rá a fékpedálra. Ez rohadt jó dolog, mert az esetek 90%-ban működik is. Nagyon tetszett.
A kormányt és a kezelőszerveit jól körüljártuk, haladjunk tovább a beltérben, mert van még itt érdekesség. A kormány mögött a Model S-nél mindig is volt kijelző, ez most sincs másként. Szép ívelt vonalakkal kiemelve illeszkedik a műszerfalba, alatta a Model 3-ban ismert légbeömlő sávval, ami végig megy az utas oldalig. Ezen a kijelzőn látjuk a forgalom vizualizációját, a navigációt, és az aktuális sebességünket, valamint az Autopilot, vagy FSD állapotát. A középső kijelzőről teljesen száműzték a forgalmi adatokat.
Ezen a kijelzőn szerepel még a külső hőmérséklet, és az akku töltöttsége is. Korábbi S modellnél megszokott fogyasztási, média, telefon rész már nem érhető el ezen a kijelzőn.
Cserébe a régi álló tájolású kijelző helyett kapunk egy 17”-os 2200px x 1300px felbontású középső fekvő kijelzőt, ami a középső állás mellett dönthető a vezető és az utas felé is motorosan. Navigáció, és a multimédia jelenik itt meg, és az új rendszerben, ezek pozícióját egy húzással át lehet tenni a jobb szélére a kijelzőnek, ha az utas szeretné kezelni azt.
A Model S menüje szinte hasonló a többi Tesla menüjéhez, így annak tartalmába nem megyek bele részletesen, de pár érdekességet kiemelnék. A fogyasztás görbénél a jól megszokott 10-25-50km-es fogyasztási grafikont elvették tőlünk. Maradt csak az út alapú fogyasztás és hatótáv becslés. Én ezt a Model 3-ban nagyon szeretem, mert az 50km-es egységre vetített fogyasztás és az ott jósolt hatótáv az a valós táv, amit a kocsival tényleg meg lehet tenni. Itt maradt az EPA szabvány szerinti hatótáv becslő kijelző, ami tudjuk, hogy nem a teljes valóságot mutatja. A középső kijelző kapott még egy funkciót, méghozzá az irányváltás funkcióját. P állásban, ha a fékre lépünk, akkor a kijelző bal oldalán megjelenik egy sáv, aminek a tetején a P, azaz parkoló állás található. Alatta pedig az ujjunk húzásával tudjuk a kocsinak megmondani, hogy merre szeretnénk menni. Ha középről felfelé húzunk, akkor D-be teszi a kocsit, ha pedig lefelé, akkor R állásba. Ezért is jó a korábban említett intelligens irányválasztó, mert ha előttünk van valami, akkor a fékre lépéskor biztosan R-be kerül a kocsi automatikusan, ha pedig mondjuk egy parkolóban állunk, akkor D-be teszi magát. Nem tudom elégszer mondani, tényleg frankó! Van még egy módja az irányváltásnak, ha a kijelzővel valami esetleg történne. Ez az indukciós telefontöltők alatti kis sáv, ahol az elakadásjelző található. Megérintve a sáv üres részeit elő tűnik a P-R-N-D betűsor, és ott az érintésérzékeny felületnek köszönhetően tudjuk az autót a megfelelő módba tenni.
Érdekesség még, hogy a központi kijelzőről tudjuk vezérelni a hátsó utasok kijelzőjét is. Mert hogy ugye az is van. Egy 8”-es érintőképernyőn tudják az utasok vezérelni a hátsó klímát, illetve a médiát. Hozzáférnek, és akár menet közben is tudnak Youtuba, Netflix, Twitch, Disney+ videókat nézni a kocsi hangrendszerén. Érdekesség még az új S-ben, hogy kapott egy Steam hozzáférést is, ahol akár játszhatunk is a kocsiban a mai legmenőbb játékokkal. A központi és a hátsó kijelzőn egyaránt. Csatlakoztathatunk Xbox kontrollert, és mehet is a Witcher, csak hogy egy példát hozzak. A Model S központi komputerének számítási kapacitása vetekszik a mai top játékkonzolok teljesítményével.
A kijelzőkön végig is értünk. A beltér 3 színben rendelhető, nálam a bézs + diófa betétes kombináció volt, ami feláras. A kék külsővel szerintem harmóniában volt. Személy szerint nem szeretem a teljesen fehér belteret. A központi kijelző alatti rakodó rekeszek borítása mind fa, vagy fa hatású anyag. A tárolók helykínálata több, mint elégséges. Az elrejthető pohártartó külön pont, hasznos. Az autó belterében USB-C csatlakozók találhatók a könyöklő alatt, és a tároló rekeszekben, valamint a hátsó kijelző alá is jutott 2db. A kesztyűtartóban egy standard USB csatlakozó van, amibe a Teslától kapott pendrive van bedugva. Erre rögzít a fedélzeti kamera.
Az ülések nagyon kényelmesek, bőr hatású anyagból van varrva, és perforáltak. Ennek haszna az első két ülésnél gyakorlatilag is van, mivel azok a fűthetőség mellett szellőztetéssel is el vannak látva. A hátsó üléssor csak fűthető. A tapasztalat az, hogy a hátul utazók háta sem izzad úgy be, mint a Model 3-ban. Köszönhető valószínű a perforált anyagnak. Bár a kocsi 5 személyes, és rövid távon el is tud utazni 3 ember hátul, az igazi kényelem 2 személynek adott. A lehajtható kartámaszban tároló rekesz és két indukciós töltő is található Alcantarával borítva, pont, mint az első utasnak és a vezetőnek. A pohártartó természetesen itt is alap. Hátul ülve, a panoráma tetőnek és a hatalmas lábtérnek köszönhetően nagyon kényelmes utazni, óriási a térérzet. Ilyet talán az EQS-ben éreztem utoljára. Végül is ez a kocsi abba a szegmensbe van pozícionálva, ahol a Mercedes is konkurencia tud lenni.
Összefoglalva, a Model S beltere nagyságrendekkel lett jobb, és kényelmesebb, mint a korábbi. Letisztult harmonikus kép fogadja a beülő utast. Talán én a teljesítményen kívül a belteret mondanám az új S legnagyobb újításának.
Majd kifelejtettem egy fontos dolgot. A betlér jelentősen halkabb lett, mint a korábbi társai. Köszönhető ez a dupla üvegezésnek, és egy olyan aktív hangkioltó rendszernek, amit a Tesla a kocsiban található 22 hangszóró segítségével valósít meg. A kocsi folyamatosan elemzi a kintről jövő zajokat, és a hangszórók segítségével olyan frekvenciát bocsájt ki, ami tompítja például a kerekek gördülési zaját a fejtámlák körül. Megmértem, autópálya tempónál 67dB volt az alap zaj a kocsiban. Model 3-nál ugyan ez csak a dupla üvegezéssel 71dB körül van. Mondanom sem kell, hogy ez nem csak a beszélgetéseket könnyíti meg, hanem a monoton zúgás kioltása miatt kevésbé fáradunk el egy hosszú úton.
Voltunk is vele egy 1089 km-es horvátországi túrán. Az autót úgy kértem el a Tesla Magyarországtól, hogy a szokásos baráti nyaralását ezzel oldjuk meg. 4 fővel, minden tárolót agyig rakva iramodtunk meg Krk városa felé. Az útvonal Somló-Sormás-Senj-KrK volt. Itthonról 50%-kal indultunk el. Simán leértünk Sormásra, majd ott 100%-ra töltöttuk a Model S 100kWh-s akkuját. Ebből a kapacitásból 95kWh kihasználható. A töltési sebesség már az S-ben is 250kW, aminek köszönhetően 35 perc állás után zúzhattunk is tovább a cél felé. A Senj-i kitérőt csak azért iktattuk be, mert szerettem volna úgy letenni a kocsit a szálláson, hogy már ne kelljen a hazaút előtt töltéssel bajlódni. Kb. 300km volt Senj, ahova 38%-os töltöttséggel érkeztünk meg. Ez az utolsó 25km kivételével végig autópálya tempó volt, átlag 21-22kWh/100km fogyasztással. Azt számoltam, hogy tele töltve, otthonról is leértünk volna Senj-re, ami 405km lett volna, de abban van 70km 90km/h-s szakasz is. Biztos vagyok benne, hogy tudta volna a kocsi.
Senj után az autót Krk városában 78%-kal tettem le. A napi egyszeri boltba járással 4 nap alatt 4%-ot merült, pedig mindig előklimatizált autóba ültünk be, és a bevásárlás alatt is ment a klíma folyamatosan. Régi sztereotípia, amit sokszor hallok elektromos autósként, hogy a fűtés meg a klíma megeszi az akkukapacitást. Így télen kabátban, nyáron pedig lehúzott ablakkal közlekednek az elektromos autósok. Azoknak, akik ezzel támadják az e-autós közösséget, nekik jelzem, hogy a mai autókban, ahogy az új Model S-ben is, már olyan kifinomult hőszivattyús rendszer dolgozik, ami 35 fokos hőségben is minimális energiát von el az akkumulátorból. A fogyasztási kijelzőn (kár, hogy nem fotóztam le) megjelenített adat szerint a klíma az összes fogyasztás 0,7%-át adta az út során.
A hazautat egy Karlovac-i megállóval terveztük, de végül Sormáson is megálltunk egyek vacsorázni. Eközben az autó feltöltött, így elég volt a töltés arra is, hogy másnap visszavigyem az autót a Váci úti szalonba. A Horvát túra 1089km lett, és 21,9kWh/100km fogyasztással lett teljesítve. Az autó maga 2 tonna, 4 fővel, és a csomagokkal együtt lehetett vagy 2,5t, vagy kicsivel több.
Az egész teszt alatt 1330km-t tettem meg, és az átlag fogyasztás ezalatt 21,7kWh/100km volt. A megtett út 80%-ban autópálya volt. Biztos, hogy hozzájárul a fogyasztáshoz a 21”-os felnik. A Tesla oldalán a gyári hatótáv adat 19”-on 723km, 21”-on pedig 634km.
Ha azt nézzük, hogy a teszt modell 22kWh/100km-es fogyasztással számolva, a 95kWh-s akku kapacitással valósan valahol 420km körül megy el autópályán, akkor a 19”-os felnivel ez az érték megvan közel 500km hatótáv. Autópályán! Közúton közlekedve megkockáztatom, hogy 600km feletti érték is kijöhet.
Az új Model S ezzel a hatótávval belépett egy olyan ligába, ahol jelen pillanatban nagyon kevesen játszanak csak. Talán a Mercedes EQE és EQS az, amelyik többet tud elmenni ennél a kocsinál, de az áruk és az akku kapacitásuk is nagyobb a Teslánál.
A Tesla a napokban ismét jelentősen csökkentette a Model S árát, így már az alap verziót 19”-os felnivel fekete beltérrel 36.299.900Ft-ért lehet megrendelni 1-1,5 hónapos átadási határidővel, illetve készletről is elérhető rengeteg autó. A Teslánál is létezik tesztvezetés, ráadásul ingyen, a tévhitekkel ellentétben. Erre online lehet jelentkezni ezen az oldalon.
Összességében?
Model 3 LongRange-t használok a hétköznapokban. Ismertem a Model S korábbi verzióit is, láttam, hogy honnan indult a Tesla ezzel a kocsival.
Most, ahova megérkezett, az szerintem a „best buy” kategória. Ezzel a felszereltséggel, műszaki tudással, teljesítménnyel, technikai háttérel, kényelemmel és nem utolsó sorban hatótávval rendelkező autót nem kapunk meg a piacon ennyiért.
Aki Teslát vezet, neki nem kell ezeket elmagyarázni. Aki most gondolkodik, hogy Model 3-ból egy kényelmesebb, egy kategóriával jobb autóba üljön, annak nincs jobb választás a Model S kétmotoros kiadásánál. Aki pedig ebbe a kategóriába szeretne az elektromos autózásba beszállni, annak bátran ajánlom ezt az autót. Megkap vele az egész világon átívelő töltőhálózatot is, ami szerintem a Teslázás előnyének 30%-át adja. Itthon a jelenlegi 8 Supercharger helyszín mellé most épül 2 újabb, de biztos vagyok benne, hogy nem az utolsó.
Nekem az új Model S így, hogy közel egy hétig használtam nagyon bejött, és komolyan mondom, ha nem lenne most más a prioritás a családban, akkor elgondolkodnék a cserén.
Hogy ti is megtapasztalhassátok ezt az élményt, az e-cars.hu és a Tesla Magyarország most meglep titeket egy teszt hétvégével. 2023 szeptember 15. délutántól – 18. reggelig valaki hazavihet egy Model S Plaid-et. Ehhez nem kell mást tennetek, csak helyesen kitölteni a gombra kattintva azt az 5 kérdésből álló quizt, amire a válaszokat megtaláljátok a cikkben.
Ha az összes kérdésre helyesen válaszoltál, és még jogosítványod is van, akkor esélyes vagy a nyereményre. Kérjük, hogy neved, telefonszámod és e-mail címed helyesen add meg, mert a győztest ezeken a csatornákon értesítjük.
A nyereményjáték 2023 szeptember 12 éjfélig tart, a győztest pedig másnap, azaz 2023 szeptember 13-án hirdetjük ki az e-cars.hu Facebook oldalán.
Hajrá! Tapasztaljátok meg milyen a Tesla érzés!