Manapság az elektromos autós világban úgy tartják, hogy a villámtöltés a szükséges rossz. Egészen pontosan ez azt jelenti, hogy az általános vélekedés szerint a rendszeres villámtöltés nem feltétlenül járul hozzá az akkupakk hosszútávú egészségéhez. Bár ez a szóbeszéd igen erősen jelen van a mai napig, tényekkel alátámasztott kimutatás, vagy tanulmány egyelőre nem született a témában.
Tekintve, hogy az egyesült Államokban a Tesla Supercharger jöhet ki végső győztesként a villámtöltőszabványok versenyéből, igen jó hírt hozott ezen töltők használatával kapcsolatban a Recurrent tanulmánya.
Annak ellenére, hogy maga a Tesla is figyelmeztette a bevezetőben leírtakra az autói tulajdonosait, a Recurrent kimutatásaihoz mégis a rendelkezésére bocsájtott a Tesla több, mint 10 000 autójának a statisztikáját.
A jelenlegi álláspont az, hogy a Teslák akkumulátora 200 000 mérföld (~322 000 km) alatt átlagosan 12 százalék körül veszít az újkori kapacitásából. Még szebb az egészben, hogy a Tesla által átadott adatok alapján nincs jelentős különbség a degradáció szempontjából annak, hogy a tulajdonos villámtöltővel, vagy otthoni megoldással töltötte az autóját.
Az alábbi két grafikonon 6300 darab Model 3 és 4400 darab Model Y töltéseit követhetjük nyomon a használat során eltelt napok és a degradáció összefüggésében. Ennek alapján azt szűrhetjük le, hogy nincs jelentős eltérés annak fényében, hogy az autókat milyen metódussal töltötték az évek alatt.
De ha ez a helyzet, mikor okoz nagyobb valószínűséggel kárt a villámtöltés? Nos, a linkelt tanulmány az alábbi eseteket taglalja:
- Kerülni kell a villámtöltés indítását melegben az akkumulátor előzetes kondicionálása nélkül. Az előkondicionálás az, amikor az autó hőszabályzó rendszere előhűti vagy előfűti az akkumulátort, így az ideális hőmérsékleten fogadja az autó a töltést. Ma már egy középkategóriás e-autó is tudja azt, ha az autó navigációjában villámtöltőt adunk meg célként, az akkumulátor előkondicionálásra kerül.
- Hasonlóképpen törekedjünk az akkumulátort előkondicionálásra villámtöltés előtt extrém hidegben.
- Lehetőség szerint kerüljük a villámtöltés indítását nagyon alacsony szinten és ha nem muszáj, 80 százalékos töltöttség körül állítsuk le a nagy teljesítménnyel járó töltést. Ha 100 százalékra is töltjük az akkupakkot, lehetőleg menjünk az autóval valamennyit, mielőtt letesszük hosszabb időre.