Aki manapság követi az akkumulátortechnológiával kapcsolatos híreket, azt nem lepi meg, hogy az LFP technológia mekkorát lépett az elmúlt egy évben. A kezdetben a faék egyszerűségéről szóló hírek szép sorban dőlnek meg azzal, hogy mennyire komoly fejlesztések történtek ezen a téren, melyek révén lassan eléri a technológia a drágább, de sok esetben jobb NCM kémiás akkucellák tudását.
Ez utóbbiban sok olyan anyag van, melyek bányászata, beszerzése drága (pld.: kobalt, nikkel), cserébe persze az általa nyújtott teljesítmény is komolyabb. Az LFP cella gyártása már azért is olcsóbb, mert nincsenek benne ezek a drága anyagok, így a gyártása is jobb költségvonzattal jár, amit a gyártó érvényesíteni is tud az elektromos autóinak árában.
A technológia azonban az elmúlt években komoly fejlesztéseket kapott, aminek köszönhetően mára ott tartunk, hogy az etalonnak számító NCM kémia teljesítményéhez képest egy számjegyű a százalékban kifejezett lemaradása az LFP-nek. Az egyik ilyen nagy erőkkel fejlesztő vállalat a ONE (Our Next Energy), ami bizonyára tudhat pár dolgot, hiszen a BMW is többek között a befektetők között van.
A ONE elmondása szerint a saját fejlesztésű Aries akkupakkjuk második generációjának (Aries II.) energiasűrűsége már csak 6 százalékkal marad el az irányadónak számító NCM kémiás kivitelekhez képest.
A ONE szerint az Aries II rendszerszinten 263 Wh/l és 162 Wh/kg energiasűrűséget ér el, ami 34, illetve 23 százalékos javulás a korábbi LFP-csomagjukhoz képest. Az Aries II 3000 ciklusos élettartamot ért el és 25 százalékkal olcsóbb, mint a hasonló NCM akkumulátorok, derül ki az Egyesült Államokban bejegyzett vállalat közleményéből. A tesztelt akkupakk kapacitása 100 kWh feletti, állításuk szerint akkupakkjukkal egy mai elektromos autó nagyjából 350 mérföld (563 km) hatótávot tudna megtenni valós körülmények között. A továbbfejlesztett akkumulátor személygépkocsikhoz és kisteherautókhoz, valamint kisteherautókhoz készült.
„Az LFP akkumulátorok számos előnnyel rendelkeznek az NCM akkumulátorokkal szemben, beleértve a költséghatékonyságot és a tartósságot, miközben használtuk biztonságosabb és bőségesen elérhető alapanyagokat használnak” – mondja Mujeeb Ijaz, a ONE vezérigazgatója és alapítója. „A technológia fő hiányosságai a hatótáv és az energiasűrűség voltak. Az NCM-hez hasonló energiasűrűségű akkumulátorcsomag tervezésével a ONE az LFP-t fenntartható alternatívává tette.”
Az akkumulátorok gyártása a tervek szerint 2024 végén indul a ONE Michigan Államban található gyárában.