CATL új csoda-akkumulátor: Tíz perc alatt 400 km hatótáv

0

Napjaink elektromos autós felhasználásának az egyik nagy hátránya, hogy nem lehet olyan gyorsan az autóban lévő akkupakkot feltölteni, mint ahogyan a benzintartályt tele lehet nyomni néhány perc alatt egy benzinkúton. Ezt sokszor a szemére is vetik a belsőégésű motorral szerelt autók tulajdonosai az elektromos autósoknak, de egyre több hír érkezik a percek alatt feltölthető akkucellákról. Így vélhetően nem sokáig tudnak már ilyesmikkel dobálózni a károgók.

Több ilyen projekt is fut már az akkufejlesztés világában. Ezúttal a világ egyik legnagyobb akkugyártója (és fejlesztője) jelentkezett be a maga megoldásával a témában. A kínai CATL nem kevesebbet állít, mint hogy elkészített egy olyan, LFP cellákból álló akkupakkot, amit 4C-vel lehet tölteni. 1C töltés jelenti az ugyanannyi egységnyi idő alatt felvehető töltést, ami legyen a példa kedvéért 1 óra. A 4C-vel való töltés esetében negyedannyi idő kell csak ugyanakkora kapacitás felvételéhez, vagyis 15 perc.

A CATL új, gyorsan tölthető LFP akkumulátora házon belüli technológiával van felszerelve, beleértve a gyors iongyűrűs technológiát, az új szupravezető elektrolit összetételt, valamint az ultravékony és biztonságosabb szeparátort.

Ezek fényében pedig a CATL azt állítja, hogy egy ilyen akkupakkot 10 perc alatt 400 km hatótáv megtételéhez szükséges energia vételezhető, a teljesen feltöltött akkupakkal pedig 700 km tehető meg. A technológia Shenxing Superfast Charging Battery néven fut a gyártónál, aminek bemutatására nemrég egy eseményt is szerveztek Kínában.

Az LFP celláknak számos előnyük mellett ma még néhány hátránya is van. Bár ezek a cellák a legtartósabbak és gyakran olcsóbbak is, mint más kémiájú cellák, általában alacsonyabb az energiasűrűségük és hidegben teljesítményproblémák jelentkezhetnek. A CATL szerint az új, gyorsan tölthető akkumulátora megoldja ezeket a problémákat is. Ez az új LFP akkumulátor „megtestesíti a nagy távolság és az egyszerű töltés tökéletes egyensúlyát”.

Az új akkumulátor széles hőmérsékleti tartományban képes produkálni a kiváló eredményeit, hiszen a CATL szerint még -10 ℃ hőmérsékleten is képes 0-80 százalékra feltölteni 30 perc alatt, illetőleg a 700 km hatótáv is egy igen kellemes érték. Azt egyelőre nem tudni, hogy hány kWh kapacitás mellett jött ki ez a hatótáv.

A tömeggyártás az év végére várható, majd 2024 első negyedévében lesz elérhető a CATL új akkumulátora.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!