Üzemanyagcellás teherautót épít a Ford

0

A szállítmányozás területén sem kérdés az, hogy előbb-utóbb az elektromos meghajtásé a jövő. Persze a gyorsan feltölthető akkumulátorok és a teherautós töltőhálózat ma még gyerekcipőben jár, de ne legyen senkinek kétsége, hogy a belsőégésű motorok ezen a területen is el fognak tűnni, maximum pár évtizeddel később, mint a személyautók esetében.

A nyitott kérdés ma már csak az, hogy a kamionok és furgonok elektromos motorjaihoz szükséges energia milyen formában kerüljön tárolásra. Az egyik irány a személyautókból ismert akkumulátoros verzió, míg a másik a hidrogénes üzemanyagcellákban látja a jövőt. Szó se róla, egy hidrogénes elektromos kamion tartályát közel annyi idő alatt lehet megtölteni, mint egy hagyományos dízeles kamionét, ám azt a hidrogént elő is kell állítani, a helyi töltőállomásra szállítani és ott letárolni. Szóval azért itt sem olyan egyszerű a képlet.

Ennek ellenére a hidrogén-alapú hajtásláncok is folyamatosan fejlődnek, most épp a Ford épít egy ilyen kísérleti elektromos kamiont Európában, amit a járműben lévő hidrogénes üzemanyagcella által előállított energia hoz mozgásba. Az alany egy Ford F-MAX kamion, amit a vállalat török gyárában (Otosan) gyártanak.

A kísérleti kamionépítés egy EU-s projekt része (ZEFES – Zero Emission Freight EcoSystem) és a Ford mellett a kanadai Ballard Power Systems vesz részt a munkálatokban, mint az üzemanyagcellák specialistája. A szükséges komponensek még ebben az évben elkészülnek és beszerelésre kerülnek a prototípusba. A 44 tonnás Ford F-MAX fedélzetén két, egyenként 120 kW teljesítményű Ballard FCmove-XD modul kap helyet.

Az első üzemanyagcellás elektromos meghajtású F-MAX járművünk, amelyet a ZEFES projekt részeként fejlesztünk, jelentős mérföldkő lesz” – mondta Emrah Duman, a Ford Trucks alelnöke. „Nagyon örülünk, hogy Ballarddal dolgozhatunk ezen a kritikus projekten. Ez a hosszú távú kapcsolat óriási értéket fog generálni a jövőben. Ígéretes technológiai tehetségek és képességek széles skálájával rendelkezünk és munkánk is gyorsan, sikeresen halad.”

Ha a Ballard munkája sikeres lesz ebben a projektben, akkor később a hidrogénes Ford haszongépjárművek kizárólagos beszállítója lehet, ami óriási lehetőség nekik. Egyébként a Ballard által a projektben a Fordnak szállított FC-modulokat a Quantron QHM FCEV nehéz-teherautóban is használni fogják, így bizonyára alaposan tesztelt és kipróbált technológiáról van szó.

Az EU ZEFES projektje az év elején indult és a tervek szerint 3,5 évig tart. Ennek keretében négy teherautó-gyártó (Ford Otosan, Renault Trucks, Scania és Volvo Trucks) dolgozik együtt beszállítókkal, logisztikai szolgáltatókkal és kutatási partnerekkel, hogy felgyorsítsák a nagy hatótávolságú, nagy teherbírású tisztán elektromos (BEV) és hidrogénes (FCEV) teherautók fejlesztését. 2025-ben kilenc különböző járműkoncepció (köztük négy üzemanyagcellás és öt akkumulátoros elektromos jármű) várhatóan több mint 1 millió kilométert tesz meg az EU-n belüli útvonalakon, valós mindennapi használatban.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!