Úgy tűnik, hogy a kén és só-alapú lítiumos akkumulátorok lesznek a jelen akkutechnológia egyik nagy ászai, hiszen egyre több autógyártó érdeklődik aktívan a technológiák iránt, melyeknek számos előnye mellett hátránya is van.
Ezeket leginkább külsős beszállítóktól szerezhetik be a vállalatok az elektromos autóikhoz, hiszen azért ez egy viszonylag friss dolog. Saját akkugyárat ehhez a technológiához vélhetően nem fog egyik autógyártó sem felhúzni. Először a Stellantis Csoport jelentkezett be a hírrel, hogy lítium-kén technológiát fogják alkalmazni. A cél természetesen az ilyen akkuval szerelt elektromos autók árának csökkentése, ami révén még nagyobb lenne ezekre a kereslet.
Ahogyan említettem az imént, a Stellantis is külsős beszállítóra hagyatkozik a szükségletek biztosítása terén, esetükben a Lyten fogja szállítani a cellákat, melyek főbb tulajdonságai az alábbiak:
- Nikkel, kobalt, magnézium és grafit-mentes
- Alacsonyabb költségű alapanyagokból előállítható
- Duplája az energiasűrűsége (Wh/kg)
- 60 százalékkal kisebb tömeg
- Biztosítva van a túlmelegedés ellen, nincs tűzveszély
- A jelenleg lítium-ion cellagyárak könnyen átállíthatók erre a kémiára
Rajtuk kívül egyre többen kezdenek foglalkozni más, de hasonlóan jó adottságokkal bíró technológiával, többek között a gigász CATL is (állítólag még idén beindítják a termelést), akik inkább a nátriumion technológiában látnak fantáziát. A CATL elsőként a kínai Chery elektromos autóiba szállítja ezen termékeit hamarosan. A kínai akkugigászon kívül persze kisebb gyártók is jelen vannak a témában, ilyen a Transimage Sodium-ion Battery Technology is, akik állítólag egy igen vaskos megrendelésbe futottak bele, egy eddig meg nem erősített nyugati autómárka révén. Az eddigi információk alapján a német Volkswagen jelentkezhetett be a vállalatnál az új nátriumion akkumulátor miatt.
A Transimage már alaposan felfuttatott gyártói kapacitásokkal bír az ilyen akkuk terén. Március végén a saját állításuk szerint is készek az évi 4,5 GWh kapacitás legyártására. Kínai értesülések szerint a Transimage az év első felében 3,69 millió hengeres cellát gyártott, amelyek túlnyomó többségét az 18650-es formátum tette ki, miközben a 26700-as modellből is több százezer darabot gyártottak.
A kínai CN EV Post cikke a kínai Transimage technológiai cég tőzsdei bejelentésére hivatkozik, amely szerint az akkumulátorokkal foglalkozó leányvállalata, a Transimage Sodium-ion Battery Technology megrendelést kapott egy német autógyártótól nátrium-ion akkumulátorokra. A megrendelő nevét azonban nem árulták el. A rendelés viszonylag kis mennyiségű nátrium-ion cellára vonatkozik, amelyet a Volkswagen (már ha ők állnak a rendelés mögött) vélhetően először le szeretne tesztelni.
Lehet, hogy a Volkswagen a 10 millió forint alatti elektromos autóiba akarja rakni az olcsó nátriumion akkumulátorokat?