Beindult a BYD és a FAW közösének a Blade akkugyára

0

A kínai BYD igencsak jó lóra tett, amikor néhány éve eldöntötték, hogy saját fejlesztésű akkucellára fognak támaszkodni, amit természetesen maguk is fognak legyártatni. Ez lett a Blade cella, ami azóta már a Tesla autóiban is helyet nyert magának.

Ismerve a Tesla és a BYD gyártási számait, biztosak lehetünk benne, hogy nem kevés cellára lesz szüksége a két vállalatnak. Persze ezzel tisztában van a gyártó is, így már időben lépéseket tett annak érdekében, hogy a szükséges kapacitások elérhetők legyenek a számára.

Ennek egyik pillére az a Changchun melletti üzem, aminek építését 2022 februárjában kezdte meg a BYD. Egészen pontosan a márka e-autós komponensgyártással foglalkozó részlege (FinDreams New Energy Technology) és a FAW autógyártó által létrehozott vegyesvállalat. A gyárat évi 45 GWh kapacitás legyártására méretezték, ez pedig évi 1 millió elektromos autóhoz elég akkumulátor, amennyiben autónkként 45 kWh kapacitással számolunk.

A munkálatok jól haladnak, hiszen kínai médiaértesülések szerint a 2022 február 26-án megindult építkezés mára ott tart, hogy elkészült az első itteni Blade-cellás akkupakk, igaz, ez még csak egy előszériás darab. Ám már ez is egy jelentős mérföldkő a gyártás beindítása felé haladó úton, amit egyébként idén szeptemberre terveznek. Az üzem azért is fontos, mert az itt készülő cellák kapacitása kilowattonként már csak 55 euróba kerül a BYD-nek, ami az árak leszorításához szükséges.

A Blade cellák sok szempontból különlegesek. Ezek a prizmatikus cellák közvetlenül az akkumulátorba vannak beépítve, a menetirányra merőlegesen, így a cellák szerkezetileg is terhelhetők. Ebben pedig már van tapasztalat a BYD-nél is, elég csak a CTP (Cell-to-Pack), vagy a CTC (Cell-to-Chassis) megoldásokra gondoljunk. Előbbit a Dolphin, utóbbit a Seal prezentálja működőképes megoldásként.

Egy ilyen cella legfontosabb tulajdonsága a biztonságos üzemen túl a megbízhatóság. Ez a Blade cella esetében 1,2 millió km megtételét biztosítja, akár 3000 töltési ciklussal karöltve. A legjobb pedig az egészben az, hogy ez a cella is lítium-alapú, vagyis a már évek óta bevált kémiára alapul.

A cella méretei: 96 cm X 9 cm X 135 cm. A cellák modulokba rendezhetősége is fejlődött, akár 50 százaléknyi hely is nyerhető egy Blade akkupakk használatával. Blade Battery felületi hőmérséklete figyelemre méltóan alacsony, 30–60 Celsius fok között alakul az üzemi adat. De a cellákat használták 300 Celsius fokos környezetben is, valamint 260 százalékkal túltöltötték és egyik teszt során sem gyulladtak ki a cellák.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!