A Kia hivatalosan is bemutatta első, három üléssoros, tisztán elektromos hajtású SUV modelljét, az EV9-et. Az újdonság friss gondolkodásmódot, új formákat és megújult technológiát hoz a szegmensbe, jelentősen felgyorsítva a márka fenntartható mobilitásszolgáltatóvá való átalakulását.
A Kia alapjaiban új és forradalmi műszakiságú globális elektromos padlólemezén (E-GMP) érkező újdonság egyszerre kínál dinamikus menettulajdonságokat és hosszú, akár több mint 541 km-es (WLTP ciklus szerinti) hatótávolságot. 800 V-os ultragyors töltéssel az EV9 akkucsomagja akár mindössze 15 perc alatt 239 km-nyi hatótávolság felvételére képes.
Ho Sung Song, a Kia elnöke elmondta: “Az EV9 átírja a tradicionális SUV-gondolkodást, miközben a Kia formatervezési és mérnöki tudásának csúcsát képviseli. Arra született, hogy a család valamennyi tagjának igényeit kielégítse, miközben jelentősen felgyorsítja a Kia fenntartható mobilitásszolgáltatóvá való átalakulását, nem csak fejlett elektromos szerkezete révén, de fenntartható, újrahasznosított anyagaival is.”
A Kia EV9 megjelenése egyszerre derűsen kortárs és nyugodt, tökéletesen illik egy új, fenntartható korszak kifinomult elektromos modelljéhez. A tengelytáv 3,100 mm, a keréktárcsák pedig 19, 20, vagy 21 colosak. A teljes hossz 5,010 mm, a szélesség 1,980 mm a magasság pedig 1,7555, így a megjelenés határozott, mai, ugyanakkor jellegzetes és egyedi.
Az EV9 orrkialakítását egyszerű, tiszta vonalvezetés és letisztult felületek jellemzik, egyszerre sugározva megbízhatóságot és nyugalmat. A hangsúlyos ‘digitális megvilágítású hűtőmaszk’6 és a feltűnő függőleges fényszórók által meghatározott ‘digitális tigrisarc’ futurisztikussá formálja a megjelenést. A digitális tigrisarc fontos eleme a fényszórók melletti, karosszériába épített kockalámpa sor. Az EV9 LED-es ‘csillagtérkép’ nappali menetfényei új fényhatást rajzolnak kifinomult animált világítási módjukkal, amely már a Kia eljövendő elektromos modelljeinek digitális tigrisorrát vetíti előre.
A Kia az EV9 alapváltozatával egy időben a GT-Line modellt is bemutatta. Ennek lökhárítói, keréktárcsái és tetősínjei is mások, miközben a fekete különleges árnyalatai határozottan elkülönítik az alapmodelltől. A GT-Line ‘digitális megvilágítású hűtőmaszkja’ is eltérő, még több dinamizmussal és kifinomultsággal kiegészítve a karosszéria alapvonalait.
Az EV9 légellenállási tényezője rendkívül kedvező, mindössze 0.28, amit a részletek finom áramlástani kialakításával és a Kia első, háromdimenziós külső padlóburkolatának alkalmazásával, az áramvonalas keréktárcsákkal, valamint az első lökhárító légterelő elemeivel értek el a fejlesztők. Ezek a finom részletmegoldások hatásosan működnek együtt a menettulajdonságok kiaknázásában és ezáltal a vezetési élmény fokozásában.
Az Kia EV9 igény szerint hat- és hétüléses változatban is elérhető, többféle második üléssor- kialakítással. Így összesen négyféle elrendezés alakítható ki a különböző használati módoknak megfelelően, például a töltés idejére, vagy kifejezetten pihenésre. Az első sor ülései kényelmesek, pihentető kialakításúak, a középső sor helyei – az akkumulátoros- elektromos modellek piacán most először – négyféle kialakítást tesznek lehetővé: hagyományos háromüléses pad, alapkialakítás, pihenő, és két elforgatható, független ülés. Így minden felhasználási módhoz megtalálható a megfelelő konfiguráció.
A ‘pihenő’ második sori kialakítás lehetővé teszi az első és a második sor üléstámláinak egyidejű ledöntését például a töltés idején. Ugyanakkor az ‘elforgatható’ változatban a második sori helyek 180 fokban elfordíthatók, így kényelmesebb a beszélgetés a harmadik sorban utazókkal. A leghátsó sor utasainak is járnak USB portok és pohártartók is.
Az EV9 az akkumlátoros-elektromos hajtások széles választékával elérhető, valamennyi alapját a márka globális elektromos padlólemeze, az E-GMP szolgáltatja, és a Kia negyedik generációs akkumulátortechnológiáját használja. A 76.1 kWh kapacitású akku kizárólag a hátsókerék-hajtású (RWD) alapmodellhez elérhető8, a nagyobb, 99.8 kWh-s azonban a hosszabb hatótávú hátsókerék-hajtású kivitelekhez (RWD Long Range) és az összkerék- hajtású változatokhoz (AWD) társítható.
A hosszú hatótávú, hátsókerék-hajtású variáns (RWD Long Range) villanymotorjának teljesítménye 150 kW, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 350 Nm, így az EV9 mindössze 9.4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra (nem végleges adat). Az erősebb, 160 kW teljesítményű (350 Nm) motorral hajtott hátsókerék-hajtású modellváltozat állórajtos gyorsulási szintideje (0-100 km/h) 8.2 másodperc.
Az összkerék-hajtású (AWD) kiviteleket két elektromos motor mozgatja, egy elöl, egy pedig hátul hajt. Kombinált rendszerteljesítményük 283 kW, össznyomatéki csúcsuk pedig 600 Nm. Ezzel a nagyteljesítményű hajtáslánccal az EV9 mindössze 6.0 másodperc alatt gyorsulhat 0- ról 100 km/h-ra, ez a teljesítmény azonban még tovább is fokozható a Kia Connect Store-ban elérhető Boost funkció megrendelésével. Ennek használatával a forgatónyomaték maximuma eléri a 700 Nm-t, a gyorsulás szintideje pedig 5.3 másodpercre rövidül.
A Kia átfogó hajtásláncfejlesztési megközelítése garantálja, hogy az EV9 esetében a nagy teljesítményhez és a dinamikus menettulajdonságokhoz hosszú hatótávolság is társul. Így a tulajdonosok a lehető legtöbb időt tölthetik autójuk használatával, és a lehető legkevesebbet töltéssel. Az EV9 hosszú családi utazásokra is alkalmas. A hosszú hatótávú, hátsókerék- hajtású változat (RWD Long Range) 19 colos keréktárcsákkal, a WLTP ciklus szerint akár 541 km megtételére is képes egyetlen feltöltéssel, miközben akkumulátorába nagyteljesítményű, 800 V-os ultragyors töltéssel akár 239 kilométernyi hatótáv táplálható, mindössze 15 perc alatt.