Az LFP kémiás akkucellák terjedése megállíthatatlannak tűnik az elektromos autók gyártásában. Néhány éve még technikai finomság és ritkaság volt, ha egy típusba ilyen cella került, ám ma már gyakorlatilag ez az új sztenderd.
A legnagyobb előnye az LFP akkumulátoroknak, hogy nem használnak benne kobaltot, mely a cellák legdrágább és leginkább vitatott összetevője. A sort a Tesla kezdte a MIC (Made In China) Tesla Model 3 esetében, valamikor 2020 őszén. Azóta pedig folyamatosan jelentik be a világ más autómárkái is, hogy felső-kategóriás modelljeik kivételével LFP kémiás cellákat fognak használni.
Jelen állás szerint nyugodtan kijelenthetjük, hogy az LFP vagyis a lítium-vas-foszfát akkumulátorcellák koronázatlan királya a kínai CATL. Az általuk gyártott LFP cellák legnagyobb felvásárlója eddig is a Tesla volt és a közeljövőben csak mélyülni fog ez az üzleti kapcsolat, ahogyan egyre több autót tud a márka gyártani.
Bizonyára jut majd azért másoknak is, ám nem biztos, hogy annyi, amennyire az adott autómárkának szüksége lesz a terveihez. Itt lép be a képbe a saját gyártás fontossága, amiről ezúttal a Ford tett bejelentést. Egy ideje már pletykálták, hogy saját LFP cellagyártásba fogna a Ford, ám ez mától biztos. A saját gyártás Michigan Államban történik majd, Marshall városa mellett, ráadásul a CATL-lel karöltve. Azzal a CATL-lel, ami Debrecenben is egy hatalmas akkumulátorgyár építésébe kezd.
A bejelentés alapján az alábbiak tudhatók a Ford terveiről az új üzem kapcsán:
- 2026-tól kezdődően évi 35 GWh kapacitás előállítása.
- 2026-tól évi 400 000 autó legyártása itt, felhasználva az itt készülő cellákat. Ezzel a Ford által legyártandó évi 2 millió e-autó 20 százalékának biztosítja az új üzem az akkucellákat.
- Így átlagosan az itt készülő autókba 87 kWh körüli kapacitás kerülhet, ami kevesebb, mint az F-150 – Lightning jelenlegi akkupakkja, de nagyobb, mint a Mustang Mach-E vonatkozó adata.
- 2500 új Ford alkalmazott, amihez még jó pár CATL alkalmazott is csatlakozhat.
A sajtótájékoztatón többek között az is elhangzott, hogy az üzem elindulásáig a CATL Kínából fogja megtámogatni a Ford gyártását 2024-től az F-150 és a Mustang Mach-E esetében. A Ford 3,5 milliárd dollárt fektet be az új gyár megépítésébe.