Mercedes-Benz EQB 300 4MATIC teszt – új társ a mindennapokban

0

Nyár óta érlelődött bennem a gondolat, hogy három év Teslázás után ideje lenne váltani. Nem, nem azért mert annyira rossz lenne a Tesla, hanem azért, mert a folyamatos e-autótesztek alkalmával egyre jobban körvonalazódott bennem, hogy bőven van élet a Teslán kívül. Az utóbbi egy-másfél évben pedig egyre jobb elektromos autók jelentek meg, most pedig már ott tartunk, hogy mindez csak a fejlődés előszele. Ahogy haladunk előre az időben, jobbnál-jobb tisztán elektromos autókat dobnak piacra.

Talán meguntam a Teslát, hogy egy kicsit őszinte legyek. Oké, jönnek a frissítések, így most már telefonon keresztül is meg tudnám fingatni az autót, ha nem ülök benne, de ez csak az első pár napban „trendi”. Utána úgysem fogom ezeket a fícsöröket kihasználni. Legalábbis én így vagyok ezzel, így a Piroska (Tesla Model 3 LR) most már az új tulajdonosát boldogítja.

Mindenképpen SUV-os, crossoveres vizekre akartam evezni, mert elegem lett abból, hogy a Model 3-ba le kellett ülni és nem be kellett ülni. Ezért először egy Hyundai Ioniq 5-tel szemeztem, de mivel nem igazán lehetett kapni, vagyis inkább emberi időben beszerezni ezért erről letettem. Majd jött a nagy kedvenc a Mercedes-Benz EQA, aminek baromira bejön a formája és meglévő elektromos Merci tulajként (B250e – Tesla hajtással) eddig még nem csalódtam a csillagos márkában. Igen ám, de az EQA is annyira jól fogy, hogy a 2022-es évre szinte elfogyott az összes gyártási hely. Így ebből is csak egy előre berendelt felszereltségű modell üthette volna a markom. Azonban az összkerékhajtás, memóriás ülés és a nyitható napfénytető nélkül már nem tudnék elképzelni egy elektromos autót, mint mindennapi társ. Az erő és a gyorsulás már édes mindegy, inkább a kényelemre és a megbízhatóságra helyeztem ennyi év e-autózás után a hangsúlyt.

Hát akkor mi legyen? Fogalmazódott meg bennem a nagy kérdés.

Meglehetősen gyakran járok a Hunyadi úti Pappas Auto-hoz tesztautókat felvenni, leadni és mindig betérek egy finom kávéra. Nos, a bejárat előtt állt egy fehér Mercedes-Benz EQB. Mivel volt már nálam pár napig így átfutott az agyamon, hogy héé… nézzük csak meg jobban ezt a masinériát, hogy mit tud. Hisz jól kijöttünk egymással az együtt töltött idő alatt. Nyitható napfénytető pipa. Memóriás első ülések pipa. 4MATIC pipa. Kell ennél több? Dehogy.

Szeptember közepe óta hű társam immár a Kecskeméten gyártott, magyar kezek által összerakott Mercedes-Benz EQB, amit jobban megszerettem, mint azt elsőre hittem. Az első beszállás óta beletekertünk több, mint 5000 kilométert, így van némi megtett út a hátunk mögött, hogy leírjam a tapasztalataimat az első Magyarországon gyártott elektromos autóról, az EQB-ről.

Az elért 5000 kilométer.

A Model 3 LR után az EQB 300 4MATIC egy kicsit lomhának tűnt az első pár napban, de bőven elég a 168 kW (228 PS), a nagyobb, 350 4MATIC 215 kW (292 PS) helyett. Így a közel 2175 kilogramm tömegű EQB 300 4MATIC közel 8 másodpercperc alatt futja a 100-at, ami elég. Végsebessége 160 km/óra ami szintén több, mint elég a hazai és a környező országok autópályáira.

Külső:

A Mercedes-Benz EQB hossza 4684 milliméter, szélessége 1834 milliméter, magassága pedig 1667 milliméter. A hosszú tengelytávolság (2829 milliméter) különösen tágas és jól variálható belső teret biztosít, amelyben egy harmadik üléssor is helyet kaphat.

Meglehetősen megosztó a Mercedes EQB kívül. Vannak akik szerint egy bakancs, de van olyan barátom is aki az első néhány alkalommal mindig úgy fogadott, hogy „na mi van, megjöttél az aránytalan autóddal?”. Majd ahogy egyre többet látta az EQB-t egyre jobban megtetszett neki. Odáig jutott, hogy venni akar egyet. Én is így voltam ezzel. Mikor legelőször bemutatták a hivatalos sajtóeseményen akkor megkérdeztem magamtól, hogy mi a Mercedes-Benz célja ezzel a formával. Mára pedig szinte minden nap megcsodálom.

Tetszik a kiállása, tetszik a magassága, tetszik, hogy egy SUV forma. Tetszik, hogy az ajtók végig leérnek, így nem lesz sáros a küszöbtől a nadrág ki-be szállásnál. Tetszik, hogy az elemek párhuzamosan futnak, nincs kráternyi hézag és nem állnak ki a lámpák. Viszont egyáltalán nem tetszik, hogy jobb oldalon van a töltőnyílás. Esőben körbe kell járni az autót, ha tölteni kell. Jó, tudom… az összes európai autónál jobb oldalon van, kivéve a Tesla és a fél Tesla Merci B250e.

A Mercinél nincs frunk, azaz nincs első csomagtartó ahova a kábeleket és egyebeket lehet pakolni. Ennek eddig még nem láttam hiányát, úgysem emelgetném a nehéz motorháztetőt, hogy egy-egy kábelt vagy egyebet berakjak.

Motortér ahol a legtöbb helyen a Made In Hungary felirat olvasható.

Inkább legyintek egyet a lábammal és hátul magától felnyílik és le is csukódik a hatalmas csomagtérajtó ahonnan bármit kivehetek.

Belső:

Először azt hittem, hogy megszédülök a Mercedes által nyújtott belső tértől, a sok gombtól és a hangulatfényektől, de egy hét után már minden a kezemre és a szememre állt. Eddig nem volt HUD-os autóm, de most jöttem rá, hogy egy újabb extrával bővíthetem az elvárásaim. Ugyanis a szélvédőre vetített adatokkal sokkal kényelmesebb a mindennapi közlekedés és a navigációval való célba találás. A kormányról mind a két kijelzőt játszi könnyedséggel tudom irányítani, így feleslegessé válik a tapipad. Erre rájött a Mercedes is, hiszen az újabb modelljeiből kihagyja a régen úttörőnek számító tapipadot a középkonzolról.

Igen, a belső tér miatt (is) váltottam a Tesláról, mint ahogy később beismertem magamnak. Meguntam azt a puritán egyszerűséget. Nem csoda, hisz baromi sokat járok autóval. Így az ingerszegény közeg lehangoló és unalmas tud lenni. Főleg akkor mikor autópályaplusz tempóban ordítva kellett telefonálni mert a menetzajtól alig hallott a vonal másik végén levő fél. Pedig a faceliftes, dupla üveggel ellátott Model 3-at használtam legutóbb, ami elvileg csendesebb. Hát nem volt az.

A Mercedes mérnökei pedig még olyan apróságra is gondoltak, mint a mostani hideg időben, ha elindulok az EQB-vel ami teljes erejével fűt és érkezik egy hívásom akkor szépen fokozatosan visszaveszi a ventilátor sebességét és halkan tolja a meleget. Véletlenül se zavarjon be a süvítő hang a hívásba. Majd hívásbontás után ismét mindent megtesz annak érdekében, hogy mielőbb meleg legyen az autóban. Apróságok, de egy több mint száz éves autógyártó tudja, hogy mi a legfontosabb a vevőnek és az autótulajdonosnak.

A belsőtér fenomenális, hatalmas terek mindenütt. Az első sor 1035 milliméteres, a második pedig 979 milliméteres fejtérrel büszkélkedhet. 87 milliméteres értékével az ötüléses kivitel térdhelye is kényelmes üléspozíciót biztosít. A csomagtér is kivételesen tágas: alaphelyzetben 495 vagy 465 (hét ülés esetén) literes, amelyet 1710 vagy 1620 literig lehet bővíteni. A második üléssor dőlésszögét már alapfelszerelésként több lépésben lehet állítani, opcionálisan pedig 140 milliméteres hosszirányú mozgathatóságot is kapunk. Ez lehetővé teszi a csomagtartó térfogatának 190 literes növelését. Az anyaghasználat és ezek összerakása méltón tükrözi a Mercedes márkát. A Kecskeméten dolgozó hazai munkásoknak pedig innen is köszönöm, hogy úgy összerakták az EQB-t, hogy egy árva reccenés, nyikorgás sem hallatszik még rossz úton sem.

Lévén, hogy akár hétszemélyessé is alakítható az EQB, a második üléssor csúsztatható. Az opcionális harmadik üléssor két ülése kényelmes helyet nyújt, akár 1,65 méteres magasságig.

Menetdinamika, fogyasztás:

Menet közben elképesztően biztonságosnak érződik az EQB, érezni a tömeget, ezáltal pedig a biztonságot. Autópályán és autóúton egyaránt jó bekapcsolni a sávtartó tempomatot, ami stabilan, de mégis kormányozhatóvá teszi az EQB-t. A kihelyezett táblákat végre jól kezeli és a 70-es táblához közelítve már előre lelassít, hogy utána még véletlenül se száguldjunk bele a gazba állított traffipaxba az Inotai Erőműnél. Hiába az FSD, Autopilot szavak használata, a Teslás időben kellemetlen volt már ezek használata, hisz a 110-es táblát volt mikor 70-nek látta. Itt pedig minden marketing szöveg nélkül azt teszi az EQB amire kitalálták. Segíti és megkönnyíti a vezető napját vezetés közben.

A fogyasztás relatív. Német autópályán tesztelve az EQB végsebessége 162 km/óra, ahol folyamatos 50 kilométeres szakaszon 35 kWh/100km fogyasztást értem el. Ezen pedig ne csodálkozzunk, hiszen egy több mint két tonnás, összkerékhajtású SUV-ról beszélünk, ahonnan nincs kispórolva az anyag. Az EQB légellenállási együtthatója 0,28, amelyhez 2,53 m2-es homlokfelület társul, így mérsékeltebb autópálya tempónál (135km/h) ki lehet hozni belőle a 24-26 kWh/100km fogyasztást. 90-es sebességnél pedig megelégszik 17-19 kWh/100km fogyasztással a kecskeméti elektromos. Városi közlekedés alkalmával pedig már láttam 10 kilométer után 9-10kWh-s fogyasztást is. Az ötezer kilométeres etapom után az átlagfogyasztásom 19,6 kWh/100km-re jött ki vegyes használat mellett.

A Mercedes-Benz meghajtásáról az első tengelyen aszinkron, míg a hátsó tengelyen szinkron motor gondoskodik. Legtöbbször és nyugodtabb vezetésnél a hátsó tengelyen lévő szinkron motor dolgozik, míg egy erősebb „gázadásra” vagy indulásnál besegít az első tengelyen található aszinkron motor.

Töltés:

Az EQB nettó 66,5 kWh-s akkumulátora 112 kW-al tölthető egyenáramú töltővel (11kW AC), ami első blikkre karcsúnak tűnik, de előbb nézzük meg a PlugShare térképét és utána rájövünk, hogy Magyarországon sajnos még jócskán vannak olyan helyek, ahol még 50 kW-os DC-t is csak elvétve találunk. Nemhogy 100 kW-os töltőt.

Viszont egy alkalmas, nagy teljesítményű töltőre állva sem lesz gond a töltési sebességgel, hiszen még 50%-nál is 100 kW-tal tolja a naftát az akkuba. 81%-nál pedig 82 kW-os sebességgel tölthető az EQB egy erre alkalmas helyen.

Apropó töltés. Sajnos igen, Magyarországon vannak még olyan helyek ahol egyáltalán nem lehet DC töltőt találni belátható hatósugarú körben, de erről majd írok egy későbbi postot, hiszen most jól átlátom az ország szegényes töltőhálózatát.

Számomra eddig ismeretlen volt a Mercedes-Benz által kínált kiváló töltési szolgáltatás a Mercedes Me Charge. A Mercedes Me Charging kártyával olyan bődületes jó árakon lehet tölteni az IONITY töltőkön is, hogy más is megirigyelte. Emellett a hazai nagyobb szolgáltatók töltőin is indíthatóak ezzel a kártyával a töltések. De nem csak a kártyával, hanem a Mercedes saját MBUX navigációs rendszerében is el lehet indítani bármilyen töltést, így elég csak az indítást követően a kábelt bedugni az autóba és indul is a töltés. Majd hónap végén érkezik az összesítő számla, amire 15 napunk van, hogy ki tudjuk egyenlíteni. Ennek van egy havi 6290 forintos előfizetési díja (L csomag), de az első évben a Mercedes ezt elengedi.

Egyelőre nem bántam meg a váltást. Éppen ellenkezőleg. Nagyon megszerettem a Mercedes-Benz EQB-t. Ha négy szóban kellene jellemeznem akkor ezek lennének azok: minőség, kényelem, megbízhatóság és a publikus töltési díj.

További legnagyobb előnye egy Magyarországon vásárolt elektromos Mercedesnek a 6 évig vagy 150 000 kilométerig tartó ISP ami az alábbiakat tartalmazza:

  • Karbantartás –  (időszakos szervizek elvégzése és a hozzájuk tartozó alkatrészek kicserélése)
  • Garancia – (a gyár által biztosított teljes körű 2 éves garancia kiterjesztése az ISP futamidejének végéig)
  • Door-2-door – (évente legfeljebb egy alkalommal, maximum 50 km-es távolságig, lehetőség nyílik az autót a legközelebbi felhatalmazott EQ márkaszervizbe szállíttatni majd onnan vissza)

Decemberben felkerültek a téli gumik és megjöttek a hűvösebb idők, így hamarosan egy újabb beszámoló következik, hogy mégis mennyivel nő a fogyasztás egy hidegebb napon. Talán az első hó is leesik, hogy megnézzük, hogy miképp viselkedik az összkerékhajtás a hóban.

Gaben
Az e-cars.hu ötlete 2015 novemberében pattint ki a fejemből, majd 2017 januárjától naponta gyártjuk az értékes tartalmakat.